Instruks for føring og bruk av symboler på grafisk rute (dagsgraf) for togleder

Publisert: 2. mai 2019

Oppdatert: 28. februar 2025

Instruksen som pdf

Hensikt og omfang

Denne instruks gjelder for bruk av grafiske ruter (dagsgrafer) i trafikkstyringssentralene.

Grafiske ruter (dagsgrafer) skal ha entydig utforming og føres på en slik måte at det ikke kan forekomme misforståelse eller tvil om betydningen av oppdateringer som gjøres.

Ved utførelse av trafikkstyring skal toglederen bruke grafisk rute (dagsgraf), og denne skal oppdateres fortløpende for å gjenspeile det faktiske trafikkbildet.

Beskrivelse

Generelt

Ved fastlegging av en ruteplan utarbeider taktisk ruteplanlegger grafiske ruter som viser tildelt infrastrukturkapasitet for det nasjonale jernbanenettet.


Ved tildeling av restkapasitet utarbeider operativ ruteplanlegger nye grafiske ruter (dagsgrafer) som i tillegg til fastlagt ruteplan viser korttidsendringer for ordinære tog samt tildelt restkapasitet i form av nye ruter eller arbeid i spor.


Oversikt over tilleggsinformasjon og bruk av symboler/markeringer er beskrevet i brukerveiledning STY-602720 Grafiske ruter (dagsgraf) og visning av tildelt kapasitet.

Aktiviteter

Planlagte aktiviteter skal føres med blå penn. Dette bør ikke raderes da dette viser for eksempel opprinnelig rute og nødvendig å vite ved kjøring på strekning med togmelding.

Operative endringer skal normalt føres med rød raderingspenn. Hvis inntegningen må justeres eller det er inntegnet feil kan inntegningen viskes ut.

Oppdatert dagsgraf skal vise faktiske endringer i ruter og aktiviteter som er listet nedenfor:

  • Kjøring av ekstratog
  • Innstilling av tog
  • Forsinkelser av tog
  • Endringer av kryssinger og/eller forbikjøringer
  • Disponering for arbeid
  • Frakobling av kontaktledningsanlegget
  • Arbeidstog
  • Anleggsområde-jernbane
  • Arbeidsbrudd
  • Endring av betjeningsforhold på stasjoner
  • Om tog kjøres på «venstre hovedspor»
  • Frigiving for skifting
  • Når fjernstyring er midlertidig satt ut av bruk
  • Kjøring på parallell banestrekning

Symboler og markeringer som skal brukes ved operativ påtegning på grafisk rute

Nr Beskrivelse Symbol
1. Planlagt kjøring av ekstratog markeres med blå strek, tognummer, minutt-tider og symboler.
Blå horisontal linje
2. Planlagt kjøring av arbeidstog/kjørende arbeidstog markeres med blå strek, tognummer, minutt-tider og symboler.
Blå horisontal linje
3. Planlagt disponering for arbeidstog/disponerende arbeidstog markeres som for ekstratog.
Blå horisontal linje
4. Driftsoperative endringer av planlagte ruter og aktiviteter markeres med rød penn.
Rød horisontal linje
5. Kjøring på venstre hovedspor markeres med oransje farge (markeringspenn) over den strekningen toget har kjørt på venstre spor.
Oransje horisontal linje
6. Innstillinger markeres med gul farge (markeringspenn)
Gul horisontal linje
7. Når stasjon er gjort ubetjent, angis dette med tegn som angitt i FIDO – symboler og aktivitetskoder(åpnes i ny fane).
Rød fylt trekant som peker oppover
8. Når ubetjent stasjon er gjort betjent, angis dette med en ring rundt symbolet for «ubetjent stasjon».
Blå fylt trekant som peker oppover inni rød ring
9. Ved endring av stoppmønster benyttes tegn som angitt i FIDO – symboler og aktivitetskoder(åpnes i ny fane). F.eks. «firkant».
Rødt fylt kvadrat
10. Forsinket tog markeres med pil til nytt ruteleie og tegnes med hel strek. Hvis behov kan man tegne en bølgestrek over det opprinnelige ruteleiet.
Rød pil som gjør en U-sving og peker nedover
11. Fjernstyring ute av bruk markeres med grønt over de berørte stasjoner, og tidspunkt markeres med grønn ramme langs tidsaksen.
Grønt rektangel med hvitt fyll
12. Sporendring angis med «Sp. x».
Rød tekst: Sp. x
13. Ved frakobling av kontaktledning markeres frakoblet område med ramme og Z, samt avtalt tidspunkt.
Rødt rektangel rundt rød bokstav z
14. Dobbeltspor: Ved frakobling av kontaktledning markeres frakoblet område med ramme og Z, samt avtalt tidspunkt, men de loddrette strekene skråstilles etter hvilket hovedspor som disponeres. Når begge spor disponeres, markeres dette som punkt 13.
Rødt parallellogram med "z" i midten, skråstilt mot høyre
Rødt parallellogram med "z" i midten, skråstilt mot venstre
15. Disponering for arbeid/visitasjon/anleggsområde-jernbane/arbeidsbrudd markeres med strek og kunngjørings-nummer samt avtalt tidsrom. Dette skal også føres når arbeidet foregår på spor utenfor sikringsanlegget (skiftespor/sidespor). Dersom det ikke foreligger kunngjøring, skal navn og togradionummer til HSV skrives på dagsgrafen.
Rød horisontal linje med endestolper og teksten Tx– over midten
16. Dobbeltspor: Disponering for arbeid/visitasjon/anleggsområde-jernbane/arbeidsbrudd markeres som punkt «n», men de loddrette strekene skråstilles etter hvilket hovedspor som disponeres. Når begge spor disponeres, markeres dette som punkt 15.
Rød linje med teksten Tx– og skrå ender som heller mot høyre
Rød linje med teksten Tx– og skrå ender som heller mot venstre
17. Når linje, stasjon eller deler av stasjon frigis for lokal skifting markeres dette med strek og L (+ hvilket lokalområde) samt avtalt tidsrom. Når toglederen får bekreftet at skiftingen er avsluttet skal markeringen hakes ut.
Rød horisontal linje med endestolper og bokstaven L over midten
18. I et midlertidig skifteområde uten dvergsignaler på strekning med ERTMS, markeres i tillegg at tillatelse til skiftemodus er gitt ved å påføre bokstaven L og skiftets nummer. Når toglederen får bekreftet at skiftingen er avsluttet og skiftemodus er avsluttet i førerpanelet, skal markeringen hakes ut.
Rød horisontal linje med teksten L [skiftenummer] over