Instruks for midlertidig hastighetsnedsettelse (TSR) på Østfoldbanen østre linje
Publisert: 5. april 2019
Oppdatert: 2. april 2025
1 Hensikt og omfang
Hensikten med instruksen er å sikre at initiering, planlegging, prosjektering, aktivering og deaktivering av midlertidige hastighetsnedsettelser (TSR) blir utført på en sikker måte.
2 Målgruppe og ansvar
Signalmontør, sportilgangskoordinator, togleder, ruteplanlegger, bestiller/eier av TSR.
Signalmontør er hovedansvarlig for prosessen med aktivering og deaktivering av TSR.
3 Kompetansekrav
For å kunne utføre rollene benevnt «signalmontør 1» og «signalmontør 2» kreves godkjenning til prosjektering av ATC, opplæring fra leverandør i TSR-funksjonen i Interflo 450, samt opplæring til prosjektering og innmating av TSR-data i RBC via EBICOS 900.
4 Ordforklaringer
Ord og uttrykk | Definisjon |
---|---|
TSR | Temporary Speed Restriction = midlertidig hastighetsnedsettelse |
Detaljert TSR (Teknikerdefinert TSR) |
En detaljert TSR opprettes av signalmontør. En slik TSR kan, som navnet antyder, gjøres mer detaljert enn forhåndsdefinert TSR som allerede ligger tilgjengelig i systemet. Det kan defineres retning og utbredelse slik at hastighetsnedsettelsen ikke gjelder for flere tog eller større område enn nødvendig. |
Forhåndsdefinert TSR (Toglederdefinert TSR) |
En forhåndsdefinert TSR er tilgjengelig i systemet og opprettes av togleder. Den omfatter enten en hel stasjon (unntatt sikkerhetssonene) eller en hel blokkstrekning, og omfatter alle tog. Hastigheten overvåkes kun til 40 km/t. |
«Ytre ramme» for TSR |
Skal benyttes som en ekstra barriere for å sikre at detaljert TSR legges inn eksakt der den skal legges inn. Ytre ramme skal omslutte TSR, dvs. grensene for TSR skal ligge innenfor grensene for ytre ramme. |
Markeringsobjekt |
Objekt som benyttes for å markere ytre ramme. Utstrekning av ytre ramme skal defineres ved nærmeste identifiserbare objekt utenfor grense for TSR. Objektet skal ha entydig identitet og være definert med en km-angivelse i anleggsdokumentasjonen. Dette kan for eksempel være en KL-mast. |
5 Ulik benevnelse av midlertidig hastighetsreduksjon
Det gjøres oppmerksom på at det er benyttet to ulike betegnelser/forkortelser, TSR og HNS, for midlertidig hastighetsnedsettelse i ulike dokumenter i Bane NOR.
TSR er opprinnelig forkortelse (Temporary Speed Restriction) som kommer fra spesifikasjonen for ERTMS, og det er derfor valgt å benytte denne betegnelsen i denne instruksen.
I den norske operatørhåndboken for EBICOS 900 er benevnelsen fornorsket til HNS (hastighetsnedsettelse).
6 Beskrivelse
Instruksen beskriver aktiviteter for ulike roller i forbindelse med bruk av TSR på strekning med ERTMS. TSR benyttes i forskjellige sammenhenger der det er behov for redusert hastighet på deler av infrastrukturen. Behovet for TSR er som regel knyttet til feil på infrastruktur eller planlagt vedlikeholdsarbeid.
Instruksen omfatter alle faser fra initiering til deaktivering av detaljert TSR. De ulike fasene som er beskrevet er:
- utarbeidelse av underlag for detaljert TSR
- prosjektering og innlegging av detaljert TSR
- «dialog» med TL om aktivering av detaljert TSR
- aktivering og kontroll av TSR
- TSR deaktivering og kontroll
Instruksen omfatter også forhåndsdefinert TSR.
En overordnet illustrasjon av prosessene er lagt ved i vedlegg 1 og 2.
7 TSR-ID ved detaljert TSR
For hver enkelt detaljert TSR skal det etableres en unik ID. Denne skal påføres innmeldingsskjema av signalmontør ved mottagelse av skjemaet. Dette er samme ID som i EBICOS 900 skal legges inn i felt «betegnelse» i skjermbilde «Opprett detaljert hastighetsnedsettelse».
TSR ID skal ha format: TSR ID:STN_kkkkkk_lll_hst_r
Del av TSR ID | Beskrivelse |
---|---|
STN | 3-bokstavsforkortelse til nærmest stasjon til starten av TSR i A-ende. Denne stasjonen skal benyttes som betegnelse så lenge starten av TSR ikke ligger innenfor innkjør på neste stasjon. |
kkkkkk | Kilometerangivelse i A-ende av TSR med 6 siffer. Fyll på med nuller i starten ved lav km (f.eks. 005670). De 3 første sifrene angir kilometer, de 3 siste meter. |
lll | Utstrekning i meter. Fyll på med nuller først i angivelsen ved lav utstrekning (f.eks. 090 for en HNS med utstrekning på 90 meter). |
hst | Hastighet i km/t. Fyll på med nuller først i angivelsen ved lav hastighet (f.eks. 090 for en hastighet på 90 km/t). |
r | Retning: - = Gjelder i begge retninger A = Gjelder i A-retning B = Gjelder i B-retning |
7.1 TSR id ved toglederdefinerte TSR
En toglederdefinert TSR skal ha en egen TSR ID, f. eks slik:
TSR ID:STN_ASM
TSR ID:STN ASM_MYS
8 Generelle føringer
Midlertidig hastighet for en detaljert TSR må være lavere eller lik linjehastigheten på hele området. Dette for å unngå misvisende informasjon på DMI.
Dersom det er behov for å endre omfanget av en detaljert TSR, skal dette gjøres ved å deaktivere den eksisterende, for så å opprette én ny som dekker hele området med midlertidig hastighetsnedsettelse.
Dersom togleder i påvente av en detaljert TSR har lagt inn en forhåndsdefinert TSR som dekker det aktuelle området, må denne deaktiveres før detaljert TSR aktiveres og kontrolleres. Deaktivering av forhåndsdefinert TSR og aktivering av detaljert TSR gjøres i samråd med signalmontør.
MERK: Midlertidige hastigheter lavere enn 40 km/t skal merkes med signal E68A «Hastighetsrestriksjon» og signal E68B «Hastighetsrestriksjon opphører». Se TJN pkt. 8.79 om hastighetssignaler på strekning med ERTMS.
9 Utarbeidelse av underlag for detaljert TSR
Skjemaene det refereres til finner du under referanser.
Nr. | Arbeidsbeskrivelse | Ansvar |
---|---|---|
1 |
Både ved planlagt og oppstått behov for TSR skal innmeldingsskjema [1] «Skjema for innmelding av detaljert TSR, ERTMS» fylles ut som underlag for prosjektering av TSR. Både ved planlagt og oppstått behov for TSR skal det foretas visitasjon og kartlegging av berørt infrastruktur som grunnlag for utarbeidelse av prosjekteringsunderlag. For en prosjektert TSR skal prosjekteringsunderlag minst angi følgende:
Innmeldingsskjema [1] inneholder veiledning for hjelp til utfylling. Oppstått TSR Planlagt TSR |
|
2 | Sportilgangskoordinator fyller ut skjema [2] «Innmelding av midlertidige endringer i jernbaneinfrastruktur» basert på informasjon i skjema [1], og sender begge skjema til signalvakt. | Sportilgangs-koordinator |
10 Prosjektering og innlegging av detaljert TSR
Prosjekteringen skal utføres og dokumenteres av person med kompetanse som beskrevet i pkt. 3.
Skjemaene det refereres til finner du under referanser.
Nr. | Arbeidsbeskrivelse | Ansvar |
---|---|---|
1 | Prosjekteringen skal utføres på grunnlag av underlag gitt i innmeldingsskjema [1]. | Signalmontør 1 |
2 | Før kontroll påbegynnes, skal TSR-ID defineres og påføres skjemaet. | Signalmontør 1 |
3 | Kontroll av underlag Prosjekteringsunderlaget skal kontrolleres med hensyn på at det er samsvar mellom opplysninger gitt i innmeldingsskjema [1] og vedlegg, og at det ikke er noen tvil om plassering av TSR. |
Signalmontør 1 |
4 | Konkret definering av TSR Detaljerte data for utfylling i manøversystemet (definering) utarbeides i skjema [3] «Skjema for definering av detaljert TSR, ERTMS» med bakgrunn i prosjekteringsunderlag. |
Signalmontør 1 |
5 | Definerte data kontrolleres før innmating. | Signalmontør 2 |
6 |
Innmating av definerte data for TSR Aksellast: Skal gjelde alle tog. Toglengdeforsinkelse: Alltid angi «Hele tog». |
Signalmontør 1 |
7 | Innmatede data kontrolleres mot underlaget. Skjema [3] signeres ved godkjent kontroll. | Signalmontør 2 |
8 |
Oppstått TSR Skjema [2] med innmeldingsskjema [1] som vedlegg sendes over til aktuell togleder/vaktleder som forberedelse til planlegging av aktivering av TSR. Kopi sendes operativt rutekontor og sportilgangskoordinator. |
Signalmontør 1 |
9 | Planlagt TSR Skjema [2] fylles ut med TSR-ID samt øvrig relevant informasjon og sendes over til sportilgangskoordinator med innmeldingsskjema [1] som vedlegg. |
Signalmontør 1 |
10 | Planlagt TSR Sportilgangskoordinator fyller ut skjema [2] og videresender dette med innmeldingsskjema [1] som vedlegg til aktuell togleder og operativt rutekontor som forberedelse til planlegging av aktivering av TSR. |
Sportilgangs-koordinator |
11 Planlegging av aktivering av detaljert TSR
Skjemaene det refereres til finner du under referanser.
Nr. | Arbeidsbeskrivelse | Ansvar |
---|---|---|
1 | Planlagt TSR Etter mottak av underlag fra sportilgangskoordinator utarbeider ruteplanlegger kunngjøring om TSR i FIDO. Kunngjøringen skal inneholde TSR ID, nøyaktig angivelse av strekning, hastighet, tidsrom og årsak. |
Ruteplanlegger |
2 | Oppstått TSR Etter mottak av underlag fra signalmontør utarbeider togleder/vaktleder kunngjøring om TSR i FIDO og informerer ruteplanlegger. Kunngjøringen skal inneholde TSR ID nøyaktig angivelse av strekning, hastighet, tidsrom og årsak. |
Togleder |
3 | Planlagt/Oppstått TSR Signalmontør kontakter togleder og gir beskjed om at TSR er klar for aktivering. Eventuelle praktiske detaljer før aktivering avklares (bl.a. informasjon om første tog med hensyn på kontroll). Navn på togleder som skal aktivere TSR noteres på innmeldingsskjema [1]. |
Signalmontør/togleder |
12 Oppstått TSR som krever forhåndsdefinert TSR
Nr. | Arbeidsbeskrivelse | Ansvar |
---|---|---|
1 | Togleder mottar underretning om uregelmessighet ved sporet (oppstått TSR) som gjør at det umiddelbart er behov for forhåndsdefinert TSR. | Togleder |
2 | Togleder skal underrette eventuelle tog som allerede er på strekningen eller stasjonen, og skal om nødvendig sende nødstoppordre eller nødanrop. | Togleder |
3 | Togleder/vaktleder skal utarbeide kunngjøring om TSR i FIDO og informere strekningssjefens representant. Kunngjøringen skal inneholde TSR ID, hvilken stasjon eller strekning hastighetsnedsettelsen gjelder på, at største tillatte hastighet er halv sikthastighet, stedsangivelse for uregelmessighet ved sporet og hva uregelmessigheten består av. | Togleder |
4 | Ved behov startes prosess for detaljert TSR, jf. pkt. 9 | Strekningssjefens representant |
13 Aktivering og kontroll av TSR
Nr. | Arbeidsbeskrivelse | Ansvar |
---|---|---|
TSR kunngjøres via FIDO før første tog kjører inn på strekning TSR skal legges inn på. | ||
1 | Signalmontør avtaler med lokfører for å bli med første tog for kontroll av TSR (gjelder ikke oppstått behov for forhåndsdefinert TSR). | Signalmontør |
2 | Togleder sjekker at kunngjøring i FIDO er lest av alle berørte parter. | Togleder |
3 | TSR aktiveres og togvei stilles inn på aktuell strekning. | Togleder |
4 | Signalmontør bekrefter til togleder at TSR er kontrollert umiddelbart etter første passering av TSR (gjelder ikke oppstått behov for forhåndsdefinert TSR). | Signalmontør |
14 TSR deaktivering og kontroll
Skjemaene det refereres til finner du under referanser.
Nr. | Arbeidsbeskrivelse | Ansvar |
---|---|---|
1 | Signalmontør er ansvarlig for å sjekke opp at TSR kan deaktiveres. | Signalmontør |
2 | Ved bruk av forhåndsdefinert TSR pga. varsel om personer i spor i spor (fra politi e.l.), har toglederen ansvar for kontakten med politiet e.l. og for å informere signalmontør når TSR kan deaktiveres. | Togleder |
3 | Når det er avklart at TSR kan deaktiveres, melder signalmontør fra til togleder om at TSR kan deaktiveres. Passende tidspunkt for deaktivering planlegges samtidig. Navn på togleder som skal deaktivere TSR noteres på innmeldingsskjema [1]. | Signalmontør |
4 | TSR deaktiveres. | Togleder |
5 | Deaktivering av TSR kontrolleres av signalmontør og bekreftes ok til togleder. | Signalmontør |
6 | Første tog slippes ut på aktuell strekning. | Togleder |
15 Referanser
Nr. | Tittel | Dok. nr. |
---|---|---|
1 | Skjema for innmelding av detaljert TSR, ERTMS | |
2 | Innmelding av midlertidige endringer i jernbaneinfrastruktur | |
3 | Skjema for definering av detaljert TSR, ERTMS | |
4 | ØSTFOLDBANEN ØSTRE LINJE, (SKI)–(SARPSBORG) ETCS/IL–LOP- Operatørhåndbok EBICOS 900 |
S.801347-000 |
5 | Skøyen–Oslo S–Ski–Sarpsborg o/Østre Linje Operatørhåndbok EBICOS 900 CTC og ETCS/IL (Ski)–(Sarpsborg) | S.999571-000 |