Instruks for resetting av akseltellere

Publisert: 13. august 2021

Oppdatert: 4. desember 2024

Instruksen som pdf

Last ned Instruks for resetting av akseltellere

1 Hensikt og omfang

Akseltellersystemer benyttes til deteksjon av rullende materiell på stasjoner og på linjen. Feilaktig belagt sporavsnitt for et akseltellersystem kan settes tilbake i «normalstilling» (fritt spor) på to måter, benevnt «forberedende resetting» og «direkte resetting». Denne instruksen omfatter kun «direkte resetting».

Instruksen har til hensikt å sikre at sporavsnitt overvåket av et akseltellersystem har korrekt tilstand «fritt» etter utført reset-prosedyre.

2 Begrensning i bruk av funksjonen direkte resetting

Funksjonen «direkte resetting av sporavsnitt» i akseltellersystem tillates kun benyttet ved feilretting, vedlikehold eller prosjekteringsendring av akseltellersystemet.

3 Forutsetninger

Følgende forutsetninger gjelder:

  • Det forutsettes at vanlige rutiner for etablering av arbeidsområder før arbeidet igangsettes, følger TJN Kap. 9, Arbeider i spor.
  • Togleder iverksetter om nødvendig umiddelbart signalstopp dersom det oppstår mistanke om at feil sporavsnitt kan være resatt (utilsiktet fritt).
  • Mislykket resetting krever at instruksen gjentas fra begynnelsen.
  • Resetting av flere sporavsnitt krever at prosedyren gjentas for hvert sporavsnitt.
  • Hele det aktuelle sporavsnittet skal kunne holdes under oppsyn.

4 Ansvar og myndighet

Det er strekningssjef som har det overordnede ansvaret for den/de aktiviteter som beskrives i instruksen.

Signalmontør med rollen:

  • «Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget» er ansvarlig ved gjennomføring av instruksen i ERTMS signalanlegg.
  • «Sikkerhetskontrollør Signal» er ansvarlig ved gjennomføring av instruksen i konvensjonelle signalanlegg.

I denne instruks benyttes følgende betegnelser:

  • Signalmontør 1 – Ansvarlig for gjennomføring av direkte reset.
  • Signalmontør 2 – Ansvarlig for å kontrollere fritt sporavsnitt ifm. direkte reset.
  • Signalmontør 3 – Bistand i Trafikkstyringssentralen Oslo (TSSO) ved behov for direkte reset (kun Gjøvikbanen nord). Vedkommende skal inneha kompetanse på akseltellersystem

5 Dokumentasjon

Formular 21D benyttes til å dokumentere gjennomføring av «direkte resetting». Den arkiveres av togleder i henhold til gjeldende rutiner.

6 Fritt sporavsnitt ved direkte reset – alle unntatt Gjøvikbanen nord

Direkte reset av et akseltellersystems sporavsnitt utføres i henhold til denne instruks, og prosessen innbefatter 2 signalmontører.

Steg Oppgave
1 Signalmontør 1 og 2 møtes ved det aktuelle sporavsnittet og blir enige om hvilket sporavsnitt som skal resettes.
2 Signalmontør 1 kontakter togleder og ber om å få sperret aktuelt sporavsnitt. Togleder sperrer det aktuelle sporavsnittet.
3 Signalmontør 1 og 2 møtes i signalteknisk rom og blir enige om hvilket sporavsnitt som skal resettes. Det logges inn på LOP (tekniker) for å identifisere aktuelt og sperret sporavsnitt.
4 Signalmontør 2 går ut til det avtalte sporavsnittet, mens signalmontør 1 blir igjen i signalteknisk rom.
5 Signalmontør 2 (ute) kontrollere at aktuelt sporavsnitt er fritt for kjøretøy.
6 Signalmontør 2 (ute) ringer signalmontør 1 (inne) og bekrefter at sporavsnittet er fritt for kjøretøy.
7 Signalmontør 1 (inne) ringer togleder og bekrefter at sporavsnittet er visitert og kontrollert fritt for kjøretøy, og ber om tillatelse til å foreta direkte reset av aktuelt sporavsnitt.
8 Togleder og signalmontør 1 (inne) med teknikerterminal tar frem og fyller ut hvert sitt eksemplar av formular 21D.
9 Togleder kontrollerer at det aktuelle sporavsnittet er sperret, og gir deretter signalmontør 1 (inne) tillatelse til å resette.
10 Signalmontør 1 (inne) resetter sporavsnittet. Signalmontør 1 (inne) resetter sporavsnittet.
11 Togleder og signalmontør 1 (inne) kontrollerer at aktuelt sporavsnitt blir fritt.
12 Togleder opphever sperringen av sporavsnittet.
13 Togleder og signalmontør 1 sluttfører utfylling av formular 21D og signerer formularet.

7 Fritt sporavsnitt ved direkte reset – Gjøvikbanen nord

Direkte reset av et akseltellersystems sporavsnitt utføres i henhold til denne instruks, og prosessen innbefatter 3 signalmontører.

Steg Oppgave
1 Signalmontør 1 og 2 møtes ved det aktuelle sporavsnittet og avklarer at de står ved det riktige sporavsnittet som skal resettes.
2 Signalmontør 1 kontakter togleder og ber om å få sperret aktuelt sporavsnitt. Togleder sperrer det aktuelle sporavsnittet.
3

Signalmontør 1 og 2 møtes i signalteknisk rom og blir enige om hvilket sporavsnitt som skal resettes (ACM/LED).

Signalmontør 1 og 3 oppretter kontakt og signalmontør 1 informerer om hvilket sporavsnitt det gjelder.

Signalmontør 3 logger inn på TMS (tekniker) ved TSSO for å identifisere aktuelt og sperret sporavsnitt.

4 Signalmontør 2 går ut til det avtalte sporavsnittet, mens signalmontør 1 blir igjen i signalteknisk rom.
5 Signalmontør 2 (ute) kontrollere at aktuelt sporavsnitt er fritt for kjøretøy.
6 Signalmontør 2 (ute) ringer signalmontør 1 (inne) og bekrefter at sporavsnittet er fritt for kjøretøy.
7 Signalmontør 1 (inne) ringer togleder og bekrefter at sporavsnittet er visitert og kontrollert fritt for kjøretøy, og ber om tillatelse til å foreta direkte reset av aktuelt sporavsnitt.
8 Togleder og signalmontør 1 (inne) med teknikerterminal tar frem og fyller ut hvert sitt eksemplar av formular 21D.
9 Togleder kontrollerer at det aktuelle sporavsnittet er sperret, og gir deretter signalmontør 1 (inne) tillatelse til reset.
10 Signalmontør 1 (inne) kontakter signalmontør 3 (TSSO), og ber om at det aktuelle sporavsnittet resettes.Signalmontør 3 (TSSO) utfører direkte reset.
11 Togleder, signalmontør 1 (inne) og signalmontør 3 (TSSO) kontrollerer at aktuelt sporavsnitt blir fritt.
12 Togleder opphever sperringen av sporavsnittet.
13 Signalmontør 3 (TSSO) logger ut av TMS (tekniker).
14 Togleder og signalmontør 1 sluttfører utfylling av formular 21D og signerer formularet.