Instruks for resetting av akseltellere
Publisert: 13. august 2021
Oppdatert: 4. desember 2024
Instruksen som pdf
Last ned Instruks for resetting av akseltellere
1 Hensikt og omfang
Akseltellersystemer benyttes til deteksjon av rullende materiell på stasjoner og på linjen. Feilaktig belagt sporavsnitt for et akseltellersystem kan settes tilbake i «normalstilling» (fritt spor) på to måter, benevnt «forberedende resetting» og «direkte resetting». Denne instruksen omfatter kun «direkte resetting».
Instruksen har til hensikt å sikre at sporavsnitt overvåket av et akseltellersystem har korrekt tilstand «fritt» etter utført reset-prosedyre.
2 Begrensning i bruk av funksjonen direkte resetting
Funksjonen «direkte resetting av sporavsnitt» i akseltellersystem tillates kun benyttet ved feilretting, vedlikehold eller prosjekteringsendring av akseltellersystemet.
3 Forutsetninger
Følgende forutsetninger gjelder:
- Det forutsettes at vanlige rutiner for etablering av arbeidsområder før arbeidet igangsettes, følger TJN Kap. 9, Arbeider i spor.
- Togleder iverksetter om nødvendig umiddelbart signalstopp dersom det oppstår mistanke om at feil sporavsnitt kan være resatt (utilsiktet fritt).
- Mislykket resetting krever at instruksen gjentas fra begynnelsen.
- Resetting av flere sporavsnitt krever at prosedyren gjentas for hvert sporavsnitt.
- Hele det aktuelle sporavsnittet skal kunne holdes under oppsyn.
4 Ansvar og myndighet
Det er strekningssjef som har det overordnede ansvaret for den/de aktiviteter som beskrives i instruksen.
Signalmontør med rollen:
- «Driftskontrollør – Desentral del av signalanlegget» er ansvarlig ved gjennomføring av instruksen i ERTMS signalanlegg.
- «Sikkerhetskontrollør Signal» er ansvarlig ved gjennomføring av instruksen i konvensjonelle signalanlegg.
I denne instruks benyttes følgende betegnelser:
- Signalmontør 1 – Ansvarlig for gjennomføring av direkte reset.
- Signalmontør 2 – Ansvarlig for å kontrollere fritt sporavsnitt ifm. direkte reset.
- Signalmontør 3 – Bistand i Trafikkstyringssentralen Oslo (TSSO) ved behov for direkte reset (kun Gjøvikbanen nord). Vedkommende skal inneha kompetanse på akseltellersystem
5 Dokumentasjon
Formular 21D benyttes til å dokumentere gjennomføring av «direkte resetting». Den arkiveres av togleder i henhold til gjeldende rutiner.
6 Fritt sporavsnitt ved direkte reset – alle unntatt Gjøvikbanen nord
Direkte reset av et akseltellersystems sporavsnitt utføres i henhold til denne instruks, og prosessen innbefatter 2 signalmontører.
Steg | Oppgave |
---|---|
1 | Signalmontør 1 og 2 møtes ved det aktuelle sporavsnittet og blir enige om hvilket sporavsnitt som skal resettes. |
2 | Signalmontør 1 kontakter togleder og ber om å få sperret aktuelt sporavsnitt. Togleder sperrer det aktuelle sporavsnittet. |
3 | Signalmontør 1 og 2 møtes i signalteknisk rom og blir enige om hvilket sporavsnitt som skal resettes. Det logges inn på LOP (tekniker) for å identifisere aktuelt og sperret sporavsnitt. |
4 | Signalmontør 2 går ut til det avtalte sporavsnittet, mens signalmontør 1 blir igjen i signalteknisk rom. |
5 | Signalmontør 2 (ute) kontrollere at aktuelt sporavsnitt er fritt for kjøretøy. |
6 | Signalmontør 2 (ute) ringer signalmontør 1 (inne) og bekrefter at sporavsnittet er fritt for kjøretøy. |
7 | Signalmontør 1 (inne) ringer togleder og bekrefter at sporavsnittet er visitert og kontrollert fritt for kjøretøy, og ber om tillatelse til å foreta direkte reset av aktuelt sporavsnitt. |
8 | Togleder og signalmontør 1 (inne) med teknikerterminal tar frem og fyller ut hvert sitt eksemplar av formular 21D. |
9 | Togleder kontrollerer at det aktuelle sporavsnittet er sperret, og gir deretter signalmontør 1 (inne) tillatelse til å resette. |
10 | Signalmontør 1 (inne) resetter sporavsnittet. Signalmontør 1 (inne) resetter sporavsnittet. |
11 | Togleder og signalmontør 1 (inne) kontrollerer at aktuelt sporavsnitt blir fritt. |
12 | Togleder opphever sperringen av sporavsnittet. |
13 | Togleder og signalmontør 1 sluttfører utfylling av formular 21D og signerer formularet. |
7 Fritt sporavsnitt ved direkte reset – Gjøvikbanen nord
Direkte reset av et akseltellersystems sporavsnitt utføres i henhold til denne instruks, og prosessen innbefatter 3 signalmontører.
Steg | Oppgave |
---|---|
1 | Signalmontør 1 og 2 møtes ved det aktuelle sporavsnittet og avklarer at de står ved det riktige sporavsnittet som skal resettes. |
2 | Signalmontør 1 kontakter togleder og ber om å få sperret aktuelt sporavsnitt. Togleder sperrer det aktuelle sporavsnittet. |
3 |
Signalmontør 1 og 2 møtes i signalteknisk rom og blir enige om hvilket sporavsnitt som skal resettes (ACM/LED). Signalmontør 1 og 3 oppretter kontakt og signalmontør 1 informerer om hvilket sporavsnitt det gjelder. Signalmontør 3 logger inn på TMS (tekniker) ved TSSO for å identifisere aktuelt og sperret sporavsnitt. |
4 | Signalmontør 2 går ut til det avtalte sporavsnittet, mens signalmontør 1 blir igjen i signalteknisk rom. |
5 | Signalmontør 2 (ute) kontrollere at aktuelt sporavsnitt er fritt for kjøretøy. |
6 | Signalmontør 2 (ute) ringer signalmontør 1 (inne) og bekrefter at sporavsnittet er fritt for kjøretøy. |
7 | Signalmontør 1 (inne) ringer togleder og bekrefter at sporavsnittet er visitert og kontrollert fritt for kjøretøy, og ber om tillatelse til å foreta direkte reset av aktuelt sporavsnitt. |
8 | Togleder og signalmontør 1 (inne) med teknikerterminal tar frem og fyller ut hvert sitt eksemplar av formular 21D. |
9 | Togleder kontrollerer at det aktuelle sporavsnittet er sperret, og gir deretter signalmontør 1 (inne) tillatelse til reset. |
10 | Signalmontør 1 (inne) kontakter signalmontør 3 (TSSO), og ber om at det aktuelle sporavsnittet resettes.Signalmontør 3 (TSSO) utfører direkte reset. |
11 | Togleder, signalmontør 1 (inne) og signalmontør 3 (TSSO) kontrollerer at aktuelt sporavsnitt blir fritt. |
12 | Togleder opphever sperringen av sporavsnittet. |
13 | Signalmontør 3 (TSSO) logger ut av TMS (tekniker). |
14 | Togleder og signalmontør 1 sluttfører utfylling av formular 21D og signerer formularet. |