Forebygging og håndtering av pandemi
Denne siden oppdateres ved behov etter interne retningslinjer.
Publisert: 13. november 2019
Oppdatert: 2. juli 2024
Forebyggende tiltak ved fare for pandemi
Generelle tiltak for å forebygge og begrense smitte:
- Unngå å berøre ansiktet.
- Unngå unødvendig kroppskontakt (håndhilsing, klemming m.m.).
- Håndvask/hånddesinfeksjon før inntak av mat/drikke/snus/røyking.
- Håndvask/hånddesinfeksjon før og etter man har vært ute blant folk.
- Håndvask/hånddesinfeksjon både før og etter betjening av anlegg.
- Håndvask/hånddesinfeksjon etter hosting/pussing av nesen.
- Håndvask etter at man har gjort skitne arbeidsoperasjoner (f.eks. tømme søppelkasse).
- Hoste i papirtørkle om mulig, kast papirtørkle og vask hendene.
- Dersom mangel på papirtørkle: hoste i albuen.
- Desinfisere felles kontaktflater ved vaktskifte: tastatur, mus, telefon og telefonrør.
- Begrense besøk på operativ arbeidsplass, kun adgang for nødvendig tilstedeværelse.
- Hvis mistanke om sykdom, ring fastlege eller legevakt. Informer deretter linjeleder.
Tiltak ved erklært pandemi
Konsernstaben i Bane NOR innhenter informasjon fra direktoratet og har ansvar for å formidle retningslinjer internt og ut til foretakene.
Taktisk og strategisk samhandling mellom Bane NOR og togselskapene foregår i samarbeidsutvalget sikkerhet (SUS). Interne planer og tiltak er publisert nedenfor.
Tiltak for trafikkstyringssentraler for å sikre driftkontinuitet ved redusert bemanning
Trafikksjef må legge til rette for løpende koordineringsmøter med drift for å planlegge kommende periode i de tilfeller hvor operativt personell er smittet.
1. Ingen møter eller kurs.
2. Bruk av utvidet overtid for operative roller.
3a. Vurdere å hente inn utleide ressurser.
3b. Hente inn utleide ressurser.
4. Administrativt personell må arbeide operativt.
5. Redusert kapasitet for operativt Rutekontor.
6. Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider og ekstratogkjøring.
7. Søke om unntak fra AML.
8. Fortløpende vurdering for evt. stenging av hele banestrekninger, delstrekninger, og redusere kapasitet.
9. Redusere togproduksjon og vurdere samkjøring med øvrige sentraler.
Ved 50 % redusert bemanning
Stenge enkelte strekninger og innføring av aksjonskort.
Ved 25 % redusert bemanning
Innleide toginformatører avløser.
Ved 75 % redusert bemanning
Redusere betjeningstider på Toginfo samt innleie av toginformatør (avløser).
Tiltak for txp-områdene
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Bruk av overtid. Vurdere ferieavviklingen. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Noen innstillinger må påregnes. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Loenga Alnabru Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Vurdere endret eller redusert betjeningstid (eventuelt innføre mer bruk av delte dagsverk). |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Omlegging arbeidsplan med redusert betjeningstid, innføre mer bruk av delte dagsverk. Redusere toggangen. Toglederstyre Ål (legg på gjennomgangsdrift). Toglederstyre Arna (legg på gjennomgangsdrift). Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Omlegging arbeidsplan med redusert betjeningstid, innføre mer bruk av delte dagsverk. Redusere toggangen. Toglederstyre Ål (legg på gjennomgangsdrift). Toglederstyre Arna (legg på gjennomgangsdrift). Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Dombås må døgnbemannes. Støren vurderes i forhold til toggang. Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Bemanning kun når tog kjøres. Kun nødvendig feilretting foretas. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Klarer å opprettholde toggangen i vinterhalvåret som da har redusert toggang. Bruk av utvidet overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Tilføre personale fra Bergensbanen hvis forholdene er bedre der. Bruk av utvidet overtid. Omlegging arbeidsplan med redusert betjeningstid (delte dagsverk). Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Tilføre personale fra Bergensbanen hvis forholdene er bedre der. Bruk av utvidet overtid. Omlegging arbeidsplan med redusert betjeningstid. Kun nødvendig feilretting foretas. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Grefsen, Roa, Gran, Jaren, Eina og Gjøvik Bruk av overtid. |
Grefsen, Roa, Jaren og Gjøvik Gran og Eina Noe forsinkelse må påregnes + innstilling av 1 tog. |
Grefsen, Roa, Gran, Jaren, Eina og Gjøvik Stasjoner gjøres ubetjent, og det kjøres buss på strekningen Roa–Gjøvik. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Bruk av utvidet overtid. Kun bemanning når det kjøres tog. Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Bruk av utvidet overtid. Kun bemanning når det kjøres tog. Kun nødvendig feilretting foretas. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Ordinær bemanning kan opprettholdes en kort periode, deretter redusert bemanning på de stasjonene som gir minst utslag på togfremføring (f.eks. Skonseng). |
Vurdere ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Redusert bemanning på noen utvalgte stasjoner som gir minst ulemper (f.eks. stopp i malmtransport for Rana Gruber for å ivareta øvrig trafikk). Hvilke stasjoner bemanningen beholdes må avgjøres i samarbeid med rutekontor/togselskap. Søke om unntak fra AML. |
Vurdere ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Kun utvalgte stasjoner kan betjenes. Hvilke må avgjøres i samarbeid med rutekontor/togselskap. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Vil kunne betjene noen stasjoner. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Må se om det er mulighet til å få enkelte togsett ut eller inn. Nærmest ingen produksjon. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Dombås døgnbemannes. Åndalsnes må være bemannet når det kjører tog = noe reduksjon. Bjorli kan gjøres ubetjent om rute for persontog/godstog på formiddag flyttes eller innstilles. Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Bemanning kun når tog kjøres. Kun nødvendig feilretting foretas. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Haltdalen gjøres ubetjent. Redusert mulighet for gjennomføring av planlagte arbeider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Kun nødvendig feilretting foretas. Bemanning kun når tog kjøres. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Flisa og Braskereidfoss gjøres ubetjent. Hente ressurser fra Kongsvinger og Elverum etter behov. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Flisa og Braskereidfoss gjøres ubetjent, samt Kongsvinger og Elverum gjøres ubetjent deler av døgnet. Store konsekvenser for gods og persontrafikk. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Bruk av utvidet overtid. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Noen innstillinger må påregnes. Reduserte åpningstider. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Sundland stengt og ingen godstog til/fra Sundland. Må se om det er mulighet til kjøring på enkelte banestrekninger, men de fleste strekningene vil bli sterkt redusert. Søke om unntak fra AML. |
Antall txp-er =
Redusert bemanning med 25 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 50 % – tiltak/reduksjon | Redusert bemanning med 75 % – tiltak/reduksjon |
---|---|---|
Vurdere ferieavviklingen. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Ingen opplæringsvirksomhet (MAK, kompetansedag). |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Bane får overta bruåpning. Arbeider i spor reduseres. Mer bruk av enmannsbetjening. Søke om unntak fra AML. |
Ingen ferieavvikling. Ingen møter/kurs. Hente inn utleide ressurser. Bruk av utvidet overtid. Reduksjoner i togproduksjonen. Kun nødvendig feilretting foretas. Søke om unntak fra AML. |
Tiltak for infrastrukturdivisjonen og kjøreveis-IKT
Last ned plan for håndtering ved pandemiutbrudd.