Utarbeide driftsoperative kunngjøringer

Publisert: 7. juni 2019

Oppdatert: 2. januar 2025

Siden er forankret i STY-604919 Operativ kapasitetsfordeling – konsernprosedyre.

Tidligere STY-600158/STY-603367.

Hensikt og omfang

Denne instruks gjelder for å utarbeide driftsoperative kunngjøringer om ruter for tog, arbeid i spor og forhold av betydning for framføring av tog, skifting og arbeid i spor. Instruksen skal sikre at kunngjøringer utarbeides og fordeles på en enhetlig måte og i samsvar med overordnede krav.

Målgruppe

  • Taktisk ruteplanlegger
  • Operativ ruteplanlegger
  • Togleder

Beskrivelse

Jernbaneforetak med tillatelse til å operere på det nasjonale jernbanenettet kan søke om, og få tildelt infrastrukturkapasitet. Oppdatert oversikt over godkjente søkere finnes i gjeldende D-sirkulære.

Ruter som er fastlagt i ruteplanen overføres fra ruteplanleggingsverktøyet TPS til distribusjonsportalen FIDO for kunngjøring. Avtalte tider for sportilgang for større arbeider fastlegges også i ruteplanen og oversikten finnes i ARBIS.

Jernbaneforetakene kan også søke om nye ruter, avbestille eller endre tildelte ruter. Infrastrukturforvalter kan søke om sportilgang for arbeid i spor utenom ruteplanprosessen. Disse behandles som ad hoc-søknader om tildeling av restkapasitet.

Tildelte ruter og sportilgang for arbeid i spor kunngjøres i distribusjonsportalen FIDO. Se listen nedenfor.

Kategorier av kunngjøringer

Driftsoperative kunngjøringer er delt i kategorier – se listen nedenfor.

1 Ruteinformasjon

  • Rute for ekstratog
  • Rute for hjelpetog
  • Innstilling av tog
  • Oppheving av innstilling av tog
  • Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon

2 Arbeid i spor

  • Disponering for arbeid
  • Kjørende arbeidstog
  • Disponerende arbeidstog
  • Anleggsområde-jernbane
  • Arbeidsbrudd (ERTMS)
  • Avstengt område
  • Frakobling av kontaktledningsanlegget
  • Innstilling av arbeid

3 Infrastrukturforhold

  • Midlertidig nedsatt kjørehastighet
  • Ekstraordinær nedsatt kjørehastighet
  • Midlertidig endring/begrensning i infrastruktur
  • Varsel om oppmerksomhet på strekningen
  • Varsel om særskilt oppmerksomhet - beredskapsnivå

4 Annet

  • Uspesifisert kunngjøring
    (MERK: Denne kunngjøringen blir kun fordelt til valgte mottakere.)

Innhold i kunngjøringer

Alle kunngjøringer skal minst inneholde kunngjøringens ID-nr., dato, klokkeslett, tognummer, strekning/stasjon, hvilket jernbaneforetak den gjelder for eller navn og telefonnummer til hovedsikkerhetsvakt/leder for elsikkerhet.

FIDO ivaretar overordnede krav til hva kunngjøringer minst skal inneholde og genererer disse etter fastsatte regler og maler.

For et utvalg av driftsoperative kunngjøringer er det laget eksempler på tekst, se Anbefalt tekst i driftsoperative kunngjøringer.

Ruteinformasjon

Ruter utarbeides etter bestemmelsene i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kap 2.4 Ruter for tog med følgende tillegg:

  • Det skal brukes fastsatte forkortelser og tegn. Ref. Brukerveiledning for FIDO.
  • Banestrekning (f.eks. Hovedbanen) skal angis.
  • Betjente stasjoner og stasjoner som grenser til nabotoglederområder skal angis med klokkeslett.
  • For Oslo toglederområde skal Skøyen, Oslo S, Lillestrøm og Gardermoen stasjoner angis med klokkeslett.

Arbeid i spor

Disponering for arbeid

Det skal alltid utarbeides en driftsoperativ kunngjøring for planlagt arbeid i spor, og denne skal minst inneholde:

  • dag og dato
  • hvilken strekning, spor eller arbeidsområde det skal arbeides på, hovedspor skal angis på dobbeltsporet strekning.
  • disponeringens tidsrom, tidsrommet skal angis som: i tiden mellom togene, mellom bestemte tog (ved behov), og/eller tidspunkt for oppstart og avslutning
  • navn på og togradionummer til hovedsikkerhetsvakten (HSV)

Disponerende arbeidstog

  • Ved behov for disponerende arbeidstog skal det alltid utarbeides en driftsoperativ kunngjøring.
  • På strekning med fjernstyring benyttes ett tognummer i hele disponeringstidsrommet (for eksempel 53201 i tiden mellom togene fra kl. 08:00 til kl. 15:00).
  • På strekning med togmelding skal det angis nytt tognummer for hvert disponeringstidsrom.
  • Ved disponerende arbeidstog på spor/område inne på en stasjon skal det foreligge kunngjøring om kjøringen, og arbeidstoget skal tildeles tognummer.
  • Hovedspor skal angis på dobbeltsporet strekning.
  • Et arbeidstog kan bare bestå av ett kjøretøy, eller flere kjøretøy som går sammenkoblet hele disponeringstiden.

Kjørende arbeidstog

  • Hvis trekkraftkjøretøy med særskilt tognummer skal skyve vogner med lengde inntil 25 m uten spesielle hastighetsbegrensninger og uten signalgiver, skal dette angis.
  • Ved kjørende arbeidstog, skal spesielle tiltak for sikring av personalet som arbeider i forbindelse med arbeidstoget angis.
  • Ved kjørende arbeidstog, skal spesielle sikringstiltak, som sperring av spor og nedsatt hastighet i nabospor angis.

Anleggsområde – jernbane

Det skal alltid utarbeides en kunngjøring for anleggsområde-jernbane, og kunngjøringen skal inneholde:

  • Dag og dato, hvilken strekning som skal defineres som anleggsområde-jernbane og om anleggsområdet blir avgrenset ved bruk av skilt med påskrift «anleggsområde-jernbane» eller ved opprettelse av «sikkerhetssone».
  • Avgrensning ved bruk av skilt: hvor skiltet er plassert, ved angivelse av hvilket hovedsignal/enkelt innkjørsignal (med signalets nummer og/eller bokstav og stasjonens navn) ev. ved dvergsignal eller sporveksel (med nummer og/eller bokstav).
  • Avgrensning ved opprettelse av sikkerhetssone: sikkerhetssonen skal angis som strekningen mellom innkjørhovedsignal/enkelt innkjørsignal (med stedskode, signalets bokstav og/eller nummer og stasjonens navn) og minimum frem til utkjørhovedsignal/ytterste sporveksel (nummer og/eller bokstav).
  • Nøyaktig tidsrom. Tidsrommet skal angis som: i tiden mellom togene, mellom bestemte tog ved behov og/eller tidspunkt for oppstart og avslutning.
  • Antall trekkraftkjøretøy totalt, og hvor mange av hver type innen hver gruppe, og hvor hvert enkelt trekkraftkjøretøy begynner og slutter kjøring. Dersom flere trekkraftkjøretøy skal kjøres samlet inn eller ut fra anleggsområdet, benyttes kun tognummeret for det første ut- /innkjørende trekkraftkjøretøyet.
  • Nødvendige telefonnummer (funksjonelt nummer der det er mulig) til togekspeditørene, hovedsikkerhetsvakten, førerne og foreslått leder for el-sikkerhet.
  • Alle trekkraftkjøretøy som skal benyttes på anleggsområde-jernbane skal gis et tognummer i kunngjøringen for arbeidet.
  • Ved behov for frakobling skal det angis hvilken elsikkerhetsplan som gjelder.

Kunngjøringen skal fordeles til hovedsikkerhetsvakten og foreslått leder for elsikkerhet, til berørte stasjoner, og til førere på samtlige trekkraftkjøretøy.

Hovedsikkerhetsvakten skal fordele kunngjøringen til lokale sikkerhetsvakter. Hvis det opprettes flere anleggsområder inntil hverandre skal kunngjøringene for anleggsområdene fordeles til begge hovedsikkerhetsvaktene.

Arbeidsbrudd (ERTMS)

Kunngjøringen skal inneholde:

  • dag og dato
  • spor, stasjon, strekning eller område det skal arbeides på
  • hvilke arbeidsområder som skal sperres og sikres for arbeidet
  • tidspunkt for oppstart og avslutning
  • hvilke trekkraftkjøretøy som skal brukes dersom det skal brukes trekkraftkjøretøy
  • hovedsikkerhetsvaktens navn og togradionummer
  • tognummer dersom det skal brukes trekkraftkjøretøy
  • hvor signal 105C «Arbeidsbrudd begynner» og signal 105D «Arbeidsbrudd slutter» settes opp
  • om trekkraftkjøretøy skal stå innenfor arbeidsbruddets grenser ved oppstart eller avslutning
  • om testtog skal kunne kjøres med høyere hastighet enn halv sikthastighet
  • mellom hvilke stoppskilt eller andre hensiktsmessige referansepunkter i infrastrukturen det ikke kan kjøres tog eller skift annet enn trekkraftkjøretøy på vei inn til eller fra et arbeidsbrudd
  • hvilken elsikkerhetsplan det skal arbeides etter
  • foreslått leder for elsikkerhets navn og togradionummer
  • om andre deler av kontaktledningsanlegget blir spenningsløse som følge av frakoblingen

Avstengt område

Kunngjøringen skal inneholde:

  • tidsrom
  • sted/strekning (avgrensning) – ved hvilket hovedsignal/enkelt innkjørsignal (med signalets nummer og/eller bokstav og stasjonens navn) ev. ved dvergsignal eller sporveksel (med nummer og/eller bokstav)
  • navn og telefonnummer (togradio) til kontaktperson

Kunngjøringer kan utarbeides av både ruteplanlegger og togleder. For mer informasjon og brukermanualer – se FIDO Hjelp(åpnes i ny fane).

En kunngjøring kan gjelde for flere toglederområder, og det skal avtales med de andre berørte hvem som skal utarbeide ruten/kunngjøringen.

Strekning med fjernstyring

Det forutsettes at fjernstyringen er virksom. Dersom fjernstyringen på kort varsel må settes midlertidig ut av bruk, skal kunngjøringen annulleres for det aktuelle toglederområdet. Det er toglederområdet hvor fjernstyringen settes ut av bruk som er ansvarlig for dette.

Strekning med togmelding

Det forutsettes at betjeningsforholdene ved stasjonene er kvalitetssikret.

Infrastrukturforhold

Infrastrukturdivisjonen v/sportilgangskoordinator skal bruke Innmelding av midlertidige endringer i jernbaneinfrastruktur. Planlagte midlertidige endringer i jernbaneinfrastrukturen eller andre forhold som berører togframføringen skal registreres i FIDO av operativ ruteplanlegger. Oppståtte behov for midlertidige endringer skal registreres i FIDO av togleder.

MERK: Varig reduksjon av linjehastighet som ikke er meldt inn i kapasitetsfordelingsprosessen, skal skiltes med midlertidige hastighetssignaler, og registreres i FIDO inntil endringen er innarbeidet i ruteplanen.

Annet

En driftsoperativ kunngjøring kan gjelde for flere toglederområder, og det skal avtales med de andre berørte toglederområdene hvem som skal utarbeide og distribuere kunngjøringen.

«Uspesifisert kunngjøring» kan brukes for kunngjøringer utenom de definerte kategoriene. For eksempel tilleggsinformasjon ved togreiser for medlemmer av den kongelige familie.

Oppgave Arbeidsbeskrivelse
Motta søknad om infrastrukturkapasitet Operativ ruteplanlegger skal ved behov for kjøring av ekstratog, ev. innstilling av tog og/eller arbeid i spor motta søknad i BEST-K. For innmelding fra Infrastrukturdivisjonen om midlertidige endringer i jernbaneinfrastrukturen, skal Innmelding av midlertidige endringer i jernbaneinfrastruktur brukes.
Behandle søknad og utarbeide kunngjøring

Operativ ruteplanlegger skal behandle søknaden og utarbeide kunngjøring i TPS/FIDO. Dersom en søknad gjelder for flere toglederområder, skal det avtales hvem som skal utarbeide og registrere kunngjøringen. Det skal brukes tognummer fra lokalt tildelt tognummerserie.

Informasjon om midlertidige endringer i jernbaneinfrastrukturen eller annet som har betydning for framføring av tog, skifting og arbeid i spor skal registreres direkte i FIDO. Dersom det oppstår behov for endringer i ruter, eller andre endringer som har betydning for framføringen av tog, er det toglederen i dette toglederområdet som er ansvarlig for å utarbeide kunngjøring

Gi tilbakemelding til søker Den som har mottatt og behandlet søknaden skal gi tilbakemelding til søker og informere om resultatet.
Registrere og fordele driftsoperativ kunngjøring Kunngjøring skal distribueres i FIDO og systemet foreslår fordeling til mottakere basert på innholdet, bl.a. geografi og tidspunkt. Operativ ruteplanlegger må kontrollere og eventuelt korrigere fordelingen. Kunngjøringen som registreres under kategorien «Annet» blir ikke automatisk knyttet til tog basert på grunnlag av geografi og tidspunkt. Fordeling må da foretas manuelt.
Motta og kvittere for driftsoperativ kunngjøring Det er angitt i kunngjøringen hvem som skal kvittere for at den er mottatt. Når kvitteringen registreres i FIDO sendes tilbakemelding automatisk til utsteder.

Spesielle forhold om fordeling og kvittering

Dersom et tog tett opptil avgangstid eller under framføring får en ny kunngjøring på sin rute, skal toglederen sette fordeling til toget enten ved stasjon som er betjent av togekspeditør eller fordeling ved togleder innen en bestemt stasjon på strekningen. Fordeling til toget skal settes ved registrering av kunngjøringen, men kan også gjøres i etterkant ved å redigere allerede sendt kunngjøring og legge til fordeling til mottakere.

Føreren kan, dersom det er dekning på togbrettet/enheten, kvittere for kunngjøring, men sikkerheten ligger da i at toglederen eller togekspeditøren har fordelingsansvaret.