Oversikt over unntak fra trafikkregelverket
Oversikt over unntak som er gitt fra Trafikkregler for jernbanenettet, Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet og Operativt regelverk.
Publisert: 21. april 2020
Oppdatert: 16. september 2025
Type regelverk det er søkt unntak fra | Saksnummer | Hvilke krav det er søkt unntak fra | Kort beskrivelse av unntaket | Området | Gyldighetstid | Virksomhet som søker |
---|---|---|---|---|---|---|
TJN | 201600315-81/82 | TJN pkt 3.20 nr 1 | Unntak fra krav om at skift skal hensettes bak sporsperre, avledende sporveksel eller på skifteområde innenfor middel for nabospor. | Narvik, spor 1 og spor 2 | 17.06.2025–12.10.2025 | BN Prosjekter Region Nord |
TJN | 202507423-2/3 | TJN pkt. 4.5 nr 2 b) | Unntak fra minimumskrav til når fullstendig bremseprøve skal foretas. | Hele nettet | 14.05.2025– 09.09.2030 | CargoNet |
SJN | 202506211 | 3.14.3 | Unntak fra krav til trekkraftkjøretøy foran i kjøreretningen. | Hønefoss–Hen | 10.–16.04.25 | BN D&V Region Vestlandet |
TJN | 202415032-3 | TJN pkt 9.68-BN nr 2 b) | Unntak gitt slik at det i anleggsperioden på Alnabru ikke er nødvendig å kortslutte de isolerte sporfeltene i grensen for avstengt område. | Alnabru stasjon | 12.04.2025–22.04.2025 | BN D&V, Sikkerhet og kvalitet |
TJN | 202206492-11 | TJN pkt. 9.80-BN b) | Unntak gitt slik at området fra grensen for anleggsområdet ved hovedsignal 163 på Alfasetsporet og inn på Alnabru ikke må sperres i forbindelse med sporbrudd. | Nedre hovedbanen | 12.04.2025–20.10.2025 | BN D&V, Sikkerhet og kvalitet |
SJN | 202504997 | 3.11.7 a)-b) | Unntak for bruk av håndholdt terminal og flere lokale sikkerhetsvakter. | Gjøvikbanen (Roa)–Gjøvik | 03.–08.05.25 | BN D&V Region Sør-Vest |
TJN | 202504052 | 6.6 bokstav b) og c) | Unntak for å koble inn ATC og sikkerhetsbremseapparat for damplokomotiver. | Hele jernbanenettet | 03.03.25–01.03.30 | Norsk jernbanemuseum |
SJN | 202504071 | Pkt. 3.5.4 | Unntak for å kunne kjøre godstog med farlig gods i Romeriksporten samtidig med persontog. | Romeriksporten | 12.04.24–28.04.25 | Drift og vedlikehold Region Stor-Oslo |
TJN | 202420108-2 | 9.78-BN nr. 4 | Bruk av tre arbeidstog under samme frakobling på Oslo S. | Oslo S | 31.01.2025–31.12.2025 | Bane NOR, Drift og vedlikehold Oslo S/Vest |
TJN | 201914191-103 | 8.28 nr 1 | Unntak fra krav om at sporsperresignal skal være satt opp ved sporsperren og andre streder der det er nødvendig. | Gjøvikbanen (Roa)–Gjøvik | 08.10.2024–08.10.2029 | Bane NOR, ERTMS-programmet |
TJN | 202206492-9 | TJN kap.10.13 nr. 1b) | Unntak fra å sperre hele det frakoblede området. | C-spor Alnabru | 29.06.2024–22.07.2024 | Drift og vedlikehold |
TJN | 202110993-92 | 8.5 nr. 3 | Unntak fra krav om at signaler må vendes bort fra sporet, tildekkes eller påsettes «Ugyldighetsskilt» for signal E35 «Stoppskilt» med tilhørende signal 101 «Identifikasjonsskilt» og signal E61 «Avstandsskilt ERTMS». | Vestfoldbanen (Drammen)–Tønsberg–(Sem) | 25.06.2024– fra til ERTMS |
Bane NOR, ERMTS-programmet |
TJN | 202409254-3 | 10.24-BN nr 3) og 10.22-BN nr 6) | Unntak fra krav til at togekspeditører skal konferere med hverandre om at alle kjøretøy i driftsoperativ kunngjøring er kommet ut, og unntak fra krav om at HSV skal informere togekspeditør eller togleder om kjøring fra ett anleggsområde-jernbane til et annet. | Hovedbanen | 29.06.2024–22.07.2024 | Drift og vedlikehold |
TJN | 202402342-2 | 10.12-BN nr. 5 | Bruk av tre arbeidstog under samme frakobling på Oslo S. | Oslo S | 29.02.2024–31.12.2024 | Bane NOR, Drift og vedlikehold Oslo S/Vest |
TJN | 201916176-112 | TJN kap.10.4 nr.4 og TJN kap.10.8 nr.5 | Unnntak fra krav til sikring og sperring av anleggsområde-jernbane forutsatt tiltak beskrevet i risikoanalyse. | Gammelt løp av Ulriken tunnel, fra Arna stasjons arbeidsområde 8 og 10, til Bergen stasjons arbeidsområde 1 og 3 | 10.12.2023–01.05.2024 | Utbyggingsprosjektet Nygårdstangen–Bergen–Fløen |
TJN | 202206492-7 | TJN kap.10.13 nr. 1b) | Unntak fra å sperre hele det frakoblede området. | Fra hovedsignal 604 på Alfasetsporet og inn på Alnabru | 03.10.2023–15.10.2023 | Drift og teknologi |
TJN | 202309595-2 | TJN kap.10.13 nr. 1b) | Unntak fra å sperre hele det frakoblede området. | Innkjøring Sundland, vest fra spor 2 Gulskogen | 24.06.2023 kl. 04.15–23.07.2023 kl. 02.00 |
Samprosjekt Sundland |
TJN og SJN | 202308706-2 | TJN 6.4 og 8.54. SJN 2.19.2 | Unntak gis slik at testtog kan kjøres i inntil 140 km/t på teststrekningen, og for bremsetabell I for testtoget. | Dovrebanen Hjerkinn–Fokkstua | 26.05.2023–30.09.2023 | SJ Norge |
TJN | 201903580-129 | 8.5 nr 3 | SJ Norge gis også unntak fra Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) 2.19.2 bremsetabell I for testtoget. | Bergensbanen, Flåmsbanen og Hardangerbanen Hønefoss–Arna | 01.03.2022–ERTMS tas i bruk | Signalteknologi og Prosess |
TJN | 202306484-2 | 10.8 nr.5 | Under oppgraderingen av Thales anlegget kan ikke Nøkkel KLP-ORS fjernes for sikring av arbeidsområde. Gis unntak mot kompenserende tiltak. | Klepp–Orstad | 29.04.2023–01.05.2023 | Drift og teknologi |
TJN | 202302422-2 / 202514511-1 | 4.5 nr. 1 b) og 3.19 nr. 2 og 3 | Særlige forhold pga. malmtogenes størrelse, Ofotbanens spesielle forhold med hensyn til fall m.v. og samordning med regelverk på svensk side. | Ofotbanen | 08.03.2023– 09.09.2030 | LKAB Norge AS |
TJN | 202212389-2 | 10.13 nr.4 | Unntak gitt med forutsetning at tiltak fra risikoanalyse gjennomføres. | Hovedbanen | 06.10.2022–Brudd på Hovedbanens slutt | Drift og teknologi |
TJN | 202100475-94 | 10.25 nr. 1 | Unntak gis slik at det kan opprettes mindre testområder innenfor anleggsområde for Ski fase 40/45 og Innføring Oslo S fase 41/42, forutsatt at anbefalte tiltak i risikoanalyse er innført. | Ski stasjon | 18.07.2022–Sommerbruddet er over | Follobanen |
TJN | 202100475-75 | 10.26 nr. 5 | Unntak gis slik at det kan etableres anleggsområde over systemgrensen mellom strekning med ERTMS og strekning med fjernstyring for testing av signalanlegget. | Ski stasjon | 23.06.2022–Sommerbruddet er over | Follobanen |
TJN | 202206427-9 | 10.25 nr. 2 og 10.25 nr. 3 | Unntak gis slik at ved test av ERTMS signalanlegg skal optiske signaler anses som ugyldige. Testtog framføres med kjøretillatelse i ERTMS systemet og halv sikthastighet. | (Roa)–Gjøvik | 21.06.2022–ERTMS tas i bruk | Signalteknologi og Prosess |
TJN | 202206427-7 | 6.4 nr. 3 og 8.54 | Unntak gis slik at togtype 93 kan testes i inntil 140 km/t. | Hjerkinn–Fokstua | 14.06.2022– | SJ Norge |
TJN | 202206492-3 | 10.13 nr. 4 | Unntak gis slik at sperring kan unnlates i nordenden av C-sporene i forbindelse med arbeid. | Alnabru stasjon | 04.06.2022 kl. 06.00–10.10.2022 |
Drift og teknologi |
TJN | 202202419-2 | 10.13 nr 4 | Frakopling inn på annet anleggsområde. | Kolbotn, Ås | 02.03.22–31.08.23 | Bane NOR Follobanen/Øst |
TJN | 202103326-15 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at togs hastighet kan økes når togets front er framme ved signal 69B, dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp på grunn av manglende sikt. | Nordlandsbanenstrekningen Eiterstraum–Bodø | 10.12.2021– | Drift og teknologi |
TJN | 202103326-14 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at togs hastighet kan økes når togets front er framme ved signal 69B, dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp på grunn av manglende sikt. | Gjøvikbanen (Roa)–Gjøvik | 10.12.2021– | Drift og teknologi |
TJN | 202103326-13 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at togs hastighet kan økes når togets front er framme ved signal 69B, dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp på grunn av manglende sikt. | Solørbanen | 10.12.2021– | Drift og teknologi |
TJN | 202103326-12 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at togs hastighet kan økes når togets front er framme ved signal 69B, dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp på grunn av manglende sikt. | Meråkerbanen (Hell)–(Storlien) | 10.12.2021– | Drift og teknologi |
TJN | 202103326-6 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at togs hastighet kan økes når togets front er framme ved signal 69B, dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp på grunn av manglende sikt. | Rørosbanen, strekningen (Røros)–(Støren) | 30.11.21– | Drift og teknologi |
TJN | 202111420-2 | 5.11 | Unntak gis om avgangs- og ankomstmelding for togframføring på Flåmsbana. | Flåmsbana, Myrdal–Lunden hlp | 09.01.22–07.02.22 | Drift og teknologi |
TJN | 202111983-2 | 5.8 | Unntak gis slik at framføring av lokomotiver mellom Grorud og Alnabru fortsatt kan skje på dvergsignaler. | Grorud–Alnabru | 23.11.2021–31.12.2023 | Asset Management |
TJN | 202102427-4 | 5.8 nr. 2 og 6.8 nr. 1 | Unntak gis slik at tog fra Skøyen til Filipstad kan fremføres på skiftevei fra hovedsignalene 114, 112 og 190 i spor 2, 3 og 4 på Skøyen til sporene 1 til 11 på Filipstad når hovedsignalene ikke kan benyttes. | Skøyen–Filipstad | 19.05.21 | Drift og teknologi |
TJN | 202010159-3 | 8.5 nr 3 | Unntak gjelder ERTMS-spesifikke signaler som ikke har noen betydning ved andre driftsformer under utbygging, ikke må vendes bort fra spor, tildekkes eller påsettes «Ugyldighetsskilt». | Roa–Hønefossbanen | 21.04.21 | Signalteknologi og Prosess |
TJN | 202103326-4 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at hastighet kan økes når togets front er framme ved skiltet dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp pga. manglende sikt for veifarende. | Flåmsbana | 20.04.21 | Drift og teknologi |
TJN | 202102427-2 | 5.8 nr. 2 og 6.8 nr. 1 | Unntak gis slik at tog fra Skøyen til Filipstad kan fremføres på skiftevei fra hovedsignalene 114, 112 og 190 på Skøyen til spor 1 og 2 på Filipstad når hovedsignalene ikke kan benyttes. | Skøyen–Filipstad | 08.04.21 | Drift og teknologi |
TJN | 201914191-18 | 8.5 nr 3 og 8.65 nr 1 | Unntak gjelder ERTMS-spesifikke signaler som ikke har noen betydning ved andre driftsformer under utbygging, ikke må vendes bort fra spor eller tildekkes. Det er også gitt unntak til at signal 62 «Ugyldighetsskilt» kan nyttes på dvergsignaler. | Gjøvikbanen Nordlandsbanen |
29.03.21 | Signalteknologi og Prosess |
TJN | 202103326-2 | 8.57 nr. 4 | Unntak gis slik at hastighet kan økes når togets front er framme ved skiltet dersom den reduserte kjørehastighet er satt opp pga manglende sikt for veifarende. | Raumabanen | 26.03.21 | Drift og teknologi |
TJN | 202007437 | 3.19 pkt. 2 og 3 | Grenland Rail AS gis unntak for TJN punkt 2 og 3 ved rundgang og lokomotivbytte. | Hele jernbanenettet | 08.07.20– | GrenlandRail AS |
TJN | 201907958 | 3.19 pkt. 2 og 3 | CargoNet gis unntak fra TJN punkt 2 og 3 ved rundgang og lokomotivbytte. | Hele jernbanenettet | 16.06.20– | CargoNet |
TJN | 201904217 | 6.6 bokstav c) | Unntak fra TJN 6.6 bokstav c om innkobling av ATC for testtog ved testkjøring for testing av ETCS ombordutrustning. | Roa–Hønefossbanen | 10.07.19– | Bane NOR ERMTS-programmet |
TJN | 201905982 | 6.6 bokstav c) | Unntak for innkobing av utstyr for ATC for muealt dieselmotorvognsett type 86. | Hele jernbanenettet, primært Arendalsbanen | 16.06.19–01.01.25 | Norsk jernbanemuseum |
TJN | 201709921-37 | 5.8 | Unntak for TJN pkt. 5.8 for togframføring mellom Marienborg holdeplass og Trondheim S, på Trondheim stasjon. | Trondheim stasjon | 11.10.19–31.12.26 | Bane NOR |
TJN | 201917984 | 6.4, 8.10, 8.16 | Unntak for bruk av enkelt sikringsanlegg. | Haltdalen stasjon | 08.01.20– frem til ERTMS |
Bane NOR |
TJN | 202001935-2 | 10.13 nr 4 | Frakopling inn på annet anleggsområde. | Kolbotn, Ås | 20.02.20–31.12.21 | Bane NOR TØ |
TJN | 202002514-2 | 5.7, 5.8, 5.13, 8.10 og 8.11 | Unntak fra TJN for togframføring Skøyen – Filipstad, videreføring av unntak gitt av Sjt. | Øst | frem til 31.12.26 | Infrastruktur, Område Øst |
TJN | 201903580-129 | 8.5 nr. 3 | Unntak gjelder ERTMS-spesifikke signaler som ikke har noen betydning ved andre driftsformer under utbygging, ikke må vendes bort fra spor, tildekkes eller påsettes «Ugyldighetsskilt». | Bergensbanen (Hønefoss–Arna), Palmafoss sidespor og Flåmsbana | 01.03.2022–frem til ERTMS | Signalteknikk Sør-Vest/Nord |
Søk om unntak fra trafikkregelverket
Ved behov kan du søke unntak fra Trafikkregler for jernbanenettet, Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet eller Operativt regelverk.