Om Trafikkregler for jernbanenettet (TJN)
Publisert: 5. september 2025
Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) er de regler infrastrukturforvalter Bane NOR har fastsatt, og er i hovedsak regler som tidligere var i togframføringsforskriften og ERTMS-togframføringsforskriften.
Jernbaneforetakene må utarbeide bestemmelser for det de har ansvar for å ha i sin sikkerhetsstyring, og sammenstille en førers regelbok og dokumentasjon til annet personale enn lokomotivførere, jf. kravene til jernbaneforetak i TSI Drift og trafikkstyring, og jf. TSI Application Guide, OPE TSI og Sikkerhetsforskriften.
Trafikkreglene benevnes Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Trafikkreglene gjelder for det jernbanenettet Bane NOR forvalter samt for trafikkmessig tilknyttede spor når det er avtalt mellom infrastruktureieren og Bane NOR.
Trafikkreglene stiller direkte krav til
- fører
- hovedsikkerhetsvakt
- ombordansvarlig
- personale som deltar i arbeid i spor
- personale som deltar i skifting
- personale som foretar klargjøring av tog
- signalgiver
- togekspeditør
- togleder
Trafikkreglene omfatter bestemmelser om
- arbeid i spor
- kjøring av tog
- klargjøring av tog
- signaler
- skifting
- trafikkstyring
Direkte krav til toglederen, togekspeditøren og føreren fra TSI drift og trafikkstyring (TSI-OPE) tillegg A, B og C er tatt inn og merket med referanse.
Bane NOR kan i det enkelte tilfellet gjøre unntak fra trafikkreglene, dersom særlige forhold tilsier det. Bane NOR kan ikke gjøre unntak fra trafikkregler som kommer fra TSI drift og trafikkstyring.
TJN 1.1 Innledende bestemmelser
Søknad om unntak må inneholde en beskrivelse av hva som er de særlige forhold og en risikovurdering som viser at risiko er innenfor akseptabelt nivå. Regler fra TSI-OPE kan Bane NOR ikke gi unntak fra, fordi dette er regler fastsatt på europeisk nivå, og som Norge er bundet av gjennom EØS-avtalen. I Norge er TSI-OPE forskrift, som en del av jernbanelovgivningen, og forskriften har ikke unntakshjemmel.
Spørsmål og svar om TJN
Last ned en samling spørsmål og svar fra medarbeiderkonferansen (MAK) høsten 2024.