Spesielt om sikring av arbeidsbrudd på strekning med ERTMS
1. På strekning med ERTMS skal det ved behov mellom de avgrensende arbeidsområdene opprettes midlertidige skifteområder eller sperres og sikres arbeidsområder.
1Ø. For Østfoldbanens østre linje gjelder i tillegg følgende:
- Hovedsikkerhetsvakten skal sikre arbeidsområdene med håndholdt terminal eller ved å ta ut nøkkel for sikring.
- Dersom det er behov for å arbeide i sikkerhetssonen mellom stasjonsgrensen og utkjørstoppskiltet i én eller begge ender av stasjonen: Toglederen skal sperre arbeidsområdet på hele stasjonen mellom utkjørstoppskiltene, og hovedsikkerhetsvakten skal sikre det. I tillegg skal toglederen sperre sporavsnittet i sikkerhetssonen.
2. Dersom det ved oppstart viser seg at den håndholdte terminalen er i ustand, og det ikke finnes nøkkel for sikring, kan toglederen tillate arbeidet under følgende forutsetninger:
- Dersom arbeidet skal foregå på stasjon, skal toglederen sperre hele stasjonen og tilstøtende blokkstrekninger, og hovedsikkerhetsvakten skal sette opp signal 1A/1B «Stopp» ved stasjonsgrensene.
- Dersom arbeidet skal foregå på linjen, skal toglederen sperre blokkstrekningen og tilstøtende stasjoner eller blokkstrekninger, og hovedsikkerhetsvakten skal sette opp signal 1A/1B «Stopp» etter reglene i punkt 8.82 nummer 1 og 2. Om nødvendig må også sporavsnittet der signal 1A/1B «Stopp» settes opp sperres.
3. Ved bruk av trekkraftkjøretøy og/eller skinne-/veimaskin skal signal 105C «Arbeidsbrudd begynner» og signal 105D «Arbeidsbrudd slutter» settes opp:
- Ved bruk av trekkraftkjøretøy settes signalene opp i sporet ved de grensene mot trafikkert spor der trekkraftkjøretøy skal kjøre ut av arbeidsbruddet i arbeidsperioden. Dersom signal 106A «Stopp for skift» er satt opp i grensen mot trafikkert spor, skal signalene settes opp ved dette. Dersom trekkraftkjøretøy ikke skal kjøre ut av arbeidsbruddet i arbeidsperioden, kan signalene i stedet settes opp på annet hensiktsmessig sted. Trekkraftkjøretøy som ikke skal kjøre ut av arbeidsbruddet skal ikke kjøre forbi signal 105D «Arbeidsbrudd slutter».
- Der det kun brukes skinne-/veimaskin, settes signalene opp i sporet på hensiktsmessig sted i begge ender av arbeidsstedet. Skinne-/veimaskin skal ikke kjøre forbi signal 105D «Arbeidsbrudd slutter».
- Signalene skal settes opp slik at de utgjør en fysisk hindring i sporet, og kan fjernes midlertidig etter hovedsikkerhetsvaktens tillatelse når trekkraftkjøretøy skal kjøre inn i eller ut av arbeidsbruddet, og skal settes på plass umiddelbart etter kjøringen forbi stedet.
4. Ved visitasjon til fots på strekning med ERTMS, skal arbeidsområder sperres og sikres, og sikringen oppheves og sperringen tas tilbake, etter hvert som visitasjonen beveger seg framover. Toglederen skal notere hovedsikkerhetsvaktens navn og telefonnummer på grafisk rute.
- Til nr 1Øa: Særbestemmelse for Østfoldbanens østre linje, som følge av at det der også brukes nøkler for sikring.
- Til nr 1Øb: Særbestemmelse for Østfoldbanens østre linje, som følge av at sikkerhetssonen ikke omfattes av noe arbeidsområde, slik at sporavsnittet i sikkerhetssonen må sperres i tillegg til at arbeidsområde på hele stasjonen opprettes
- Til nr 3: Begrunnelse for bruk av signalene 105C «Arbeidsbrudd begynner» og signal 105D «Arbeidsbrudd slutter»:
Ved innkjørstoppskiltene og signal «Stopp for skift» på stasjon er det baliser som stopper kjøretøy i skiftemodus (SH-modus). For et arbeidsbrudd som dekker en lengre strekning forbi stasjoner, må føreren i ETCS-kjøretøy bruke stopp-passasjefunksjonen for å kunne kjøre forbi disse balisene. Det er viktig å hindre utilsiktet utkjøring, slik at ikke føreren i et ETCS-kjøretøy bruker stopp-passasjefunksjonen i grensen, uten at kjøretøyet skal kjøre ut av arbeidsområdet. Det innføres derfor krav om å skilte på hver side av kjøretøyene, slik det i dag gjøres for anleggsområde-jernbane, og slik det i dag gjøres med flagg ved bruk av skinne-/veimaskin.
For skinne-/veimaskiner vil skiltene markere hvor langt de har lov til å kjøre.
Det avklares i planleggingsfasen og risikovurderingen hvordan skiltingen skal foretas. Kravene til skilting er fleksible, ved at de kan settes opp på hver side av kjøretøyet, og ikke i grensen, dersom et trekkraftkjøretøy ikke skal kjøres ut av arbeidsbruddet i perioden. Bruk av skiltene bør planlegges slik at arbeid uten bruk av trekkraftkjøretøy/skinne-/veimaskiner utenfor skiltene unngås, selv om arbeidet foregår innenfor arbeidsbruddet.
Skiltene settes opp i sporet, og ikke ved siden av det, slik at de utgjør en fysisk barriere, og må flyttes og settes tilbake når trekkraftkjøretøy skal kjøres inn/ut. Som følge av at skiltene står i sporet, kan signalet være tosidig, og vise signal 105C for kjøring inn i arbeidsbruddet, og signal 105D for kjøring ut av det (for- og bakside på samme signalplate).