9.23-BN
Sikring av arbeidsområder på strekning med akselteller
- Alle arbeidsområder som avgrenser arbeidet skal sikres med nøkkel for sikring eller håndholdt terminal.
- Dersom arbeidet omfatter ett arbeidsområde, skal dette sperres og sikres.
- Dersom arbeidet omfatter to sammenhengende arbeidsområder skal begge sperres og sikres.
- Dersom arbeidet omfatter flere enn to arbeidsområder, skal arbeidsområdene i avgrensningene sperres og sikres.
- På strekning med ERTMS skal også tilstøtende arbeidsområde sikres dersom det skal arbeides nærmere enn 55 meter til et innkjørstoppskilt, utkjørstoppskilt eller blokkstoppskilt som avgrenser arbeidsområdet.
- Når det er behov for å sikre flere arbeidsområder, gjentas rutine for sperring og sikring for alle arbeidsområder som skal sikres. Etter å ha iverksatt sin sikring, kan hovedsikkerhetsvakten overlate til lokal sikkerhetsvakt å kontakte toglederen for å sikre de andre arbeidsområdene. Hovedsikkerhetsvakten skal ivareta kontakten med toglederen og koordinere når lokale sikkerhetsvakter skal iverksette sikringen ved egne arbeidsområder. Lokal sikkerhetsvakt skal benytte samme ordlyd som for hovedsikkerhetsvakten for sikring av de andre arbeidsområdene.
- Til nr. 1d: Regelen skal sikre mot faren for at et tog ikke klarer å stoppe ved stoppskiltet, og derved kommer et lite stykke inn i arbeidsområdet. (Dette gjelder ikke for Østfoldbanens østre linje i sikkerhetssonen ved stasjonsgrensen). Dette avklares i planleggingsfasen.
- Til nr. 2: Her er det presisert at det er hovedsikkerhetsvakten som skal ivareta kontakten med toglederen, og ikke lokal sikkerhetsvakt.