9.21-BN
Sikring av arbeid
- Ved opprettelse av disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd, skal hovedsikkerhetsvakten sikre hele området før arbeidet kan starte.
- Nøkkel for sikring eller håndholdt terminal skal benyttes der det er akseltellere.
- Det skal benyttes to sett med kontaktmagneter for sikring av disponering for arbeid der det er isolerte sporfelt.
- Det skal benyttes signal 1A/1B «Stopp» for sikring av disponering for arbeid på strekning med togmelding.
- På strekning med fjernstyring og grensestasjon skal hovedsikkerhetsvakt påse at signal 1A/1B «Stopp» settes opp utenfor ytterste arbeidssted:
- Når toglederen eller togekspeditøren ikke kan bekrefte annen sikring,
- på stasjoner med dvergsignaler når det er mulig å stille skiftevei mot arbeidet
- Signal 105A «Anleggsområde-jernbane begynner» på anleggsområde eller sikkerhetssone skal benyttes for å sikre anleggsområde-jernbane i henhold til bestemmelsene nedenfor.
- Ved disponering for arbeid på en del av en stasjon uten utkjørsignal, skal hovedsikkerhetsvakten låse sporvekslene med klave og hengelås slik at det ikke er mulig å kjøre inn på sporet/sporene der det arbeides, og informere togekspeditøren.
- Sikring kan unnlates i følgende tilfeller slik:
- Ved feilretting på strekning med fjernstyring og betjente stasjoner med isolerte sporfelt der ordinær sikring av tekniske årsaker ikke kan benyttes, skal toglederen eller togekspeditøren i tillegg sperre tilstøtende arbeidsområder eller spor, nabostasjon og/eller nabostrekning. I slike tilfeller kan hovedsikkerhetsvakten unnlate sikring av arbeidsstedet etter avtale med toglederen eller togekspeditøren.
- Ved disponering for arbeid på en hel stasjon uten utkjørsignal, skal hovedsikkerhetsvakten be togekspeditøren om å ta ut kontrollåsnøkler. Togekspeditøren skal bekrefte at kontrollåsnøkler er tatt ut.
- Ved arbeid som kun omfatter visitasjon til fots på strekning med fjernstyring og på betjente stasjoner med togdeteksjon. Nøkkel for sikring eller kontaktmagneter benyttes for verifisering av posisjon.
- Sikring skal ikke oppheves før arbeidet skal avsluttes eller det skal foretas testkjøring.
- Til nr. 1:
Ved disponering for arbeid på en del av en stasjon er det kun krav til å sikre det området det skal arbeides på.
Det er viktig at hovedsikkerhetsvakten ikke går ut i sporet for å f.eks. sette på kontaktmagneter før hun/han har fått bekreftelse fra toglederen eller togekspeditøren om at sporet er sperret. - Til nr. 5: Lokal sikkerhetsvakt som ikke kan få noen bekreftelse på at kontaktmagneter kortslutter sporet setter i tillegg opp signal 1A/1B «Stopp» i henhold til bestemmelsene i kap. 8 om oppsetting av signaler.
- Til nr. 8b: På samme måte som togekspeditør foretar sikring på vegne av hovedsikkerhetsvakten ved å sette opp signal 1A/1B «Stopp», kan togekspeditøren ta ut kontrollåsnøkler for hovedsikkerhetsvakten og oppbevare disse på et trygt sted.