9.50-BN
Arbeid i spor etter at tog har passert arbeidsstedet på strekning med togmelding
- På bestemte strekninger med togmelding som er nevnt i særbestemmelsene for det enkelte ruteområdet i strekningsbeskrivelsen, kan disponering av strekning for arbeid iverksettes etter at tog har passert arbeidsstedet.
Unntak: Disponering for arbeid kan ikke iverksettes med arbeidstog på strekningen. - Hovedsikkerhetsvakten skal ved henvendelse til togekspeditøren angi hvor det skal arbeides ved bruk av kilometerangivelse med én desimal.
- Det skal kun være ett arbeidslag på strekningen, det vil si ett arbeidssted med én hovedsikkerhetsvakt.
- Når hovedsikkerhetsvakten og en utpekt person ved selvsyn har sett at toget har passert arbeidsstedet, skal hovedsikkerhetsvakten kontakte togekspeditøren på den stasjonen som toget kjørte fra og melde at toget har passert, og be om tillatelse til disponering for arbeid mellom den stasjonen som toget kjørte fra og den kilometeren som arbeidet skal foregå på.
- Togekspeditøren på den stasjonen som toget kjørte fra skal ta kontakt med togekspeditøren på den stasjonen som det ble utvekslet avgangsmelding med, og togekspeditørene skal sperre strekningen for arbeidet med følgende ordlyd:
«Strekningen mellom … (stasjonen toget kjørte fra) og km … sperres. Signatur»
Meldingen gjentas av mottaker. - Togekspeditøren på ankomststasjonen skal kontakte hovedsikkerhetsvakten og bekrefte at strekningen mellom avgangsstasjonen for toget og km. for arbeidsstedet kan disponeres med følgende ordlyd:
«Strekningen fra … (stasjonen toget kjørte fra) til km … er sperret, sikring kan iverksettes»
Hovedsikkerhetsvakten: «Sikring iverksettes»
Togekspeditøren: «Strekningen fra … (stasjonen toget kjørte fra) til km … er sperret til kl. …»
Hovedsikkerhetsvakten: «Strekningen fra … (stasjonen toget kjørte fra) til km … er sperret til kl. …» - Hovedsikkerhetsvakten skal påse at arbeidsstedet blir sikret med signal 1A/1B «Stopp», på begge sider av arbeidsstedet før det gis tillatelse til at arbeidet kan startes opp. Ved denne typen arbeid skal ikke hovedsikkerhetsvakten bruke togekspeditørene til å iverksette sikring på sine vegne.
- Hovedsikkerhetsvakten skal kontakte togekspeditøren på den stasjonen som toget kjører til når disponeringen skal avsluttes. Hvis toget ankommer stasjonen før arbeidet er avsluttet, skal togekspeditøren føre togets ankomsttid i togmeldingsboken, men det skal ikke utveksles ankomstmelding for toget før hovedsikkerhetsvakten har meldt arbeidsstedet klart for tog.
Denne bestemmelsen er laget for at det skal være mulig å dele opp en blokkstrekning med både togframføring og arbeid i spor. Når hovedsikkerhetsvakten og en oppnevnt person i arbeidslaget med selvsyn har sett at toget har passert arbeidsstedet, tar hovedsikkerhetsvakten kontakt med den stasjonen som toget kjørte ut fra for å innhente tillatelse til arbeid i spor.
Også her brukes kommunikasjonstrekanten som en barriere. Strekningen skal ikke meldes klar for tog før toget er ute av strekningen og arbeidet er avsluttet.
Hovedsikkerhetsvakten kan ikke bruke togekspeditøren(e) til å sikre arbeidet på sine vegne, og det er ikke tillatt å disponere både strekning og stasjon med samme hovedsikkerhetsvakt.