9.15-BN
Generelt om oppstart av arbeid
- Når det er klart for oppstart av arbeid, skal hovedsikkerhetsvakten innhente tillatelse for arbeid ved å kontakte toglederen eller togekspeditøren. Hovedsikkerhetsvakten skal
- presentere seg med funksjon og ID
- oppgi nummeret på den driftsoperative kunngjøringen,
- meddele at det er klart for oppstart av arbeid,
- oppgi posisjon og
- ved visitasjon til fots i tillegg oppgi i hvilken retning visitasjonen skal foregå.
- Hovedsikkerhetsvakt skal oppgi posisjon slik:
- Ved disponering for arbeid: stasjonsnavn, spornummer, angivelse av strekning, hovedspor eller arbeidsområde.
- Ved anleggsområde-jernbane: mellom hvilke definerte punkter anleggsområdet skal opprettes.
- Ved arbeidsbrudd: arbeidsområdets identifikasjon.
- Dersom arbeidet kan tillates, skal toglederen eller togekspeditøren kontrollere
- den driftsoperative kunngjøringen,
- togradionummer,
- hovedsikkerhetsvaktens navn,
- posisjon og
- anslått tidsbruk.
- Dersom det allerede pågår arbeid, skal toglederen eller togekspeditøren henvise til hovedsikkerhetsvakten for det pågående arbeidet.
- Før det innhentes tillatelse for arbeid skal hovedsikkerhetsvakten kvittere for driftsoperativ kunngjøring.
- Det skal benyttes faste ordlyder for oppstart av arbeid som beskrevet i del G med mindre annet er bestemt i reglene her.
- Toglederen og/eller togekspeditøren skal sperre den strekningen, den stasjonen og/eller deler av stasjonen hvor arbeidene skal foregå før tillatelse til oppstart av arbeider gis. Dersom arbeidet inkluderer både strekning med fjernstyring og en eller flere grensestasjoner, skal toglederen koordinere sperringen med togekspeditøren eller togekspeditørene.
- På strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS, skal toglederen deaktivere all automatikk i konflikt med arbeid og fjerne magasinerte togveier på stedet.
- På strekning med fjernstyring, skal linjeblokken om mulig være nøytral.
- Toglederen eller togekspeditøren skal deretter informere hovedsikkerhetsvakten om at gitt strekning, stasjon, arbeidsområde eller spor er sperret.
- Ved opprettelse av anleggsområde-jernbane skal hovedsikkerhetsvakt verifisere hvor hovedsikkerhetsvakten befinner seg med bruk av kontaktmagneter eller sikring av arbeidsområder, eller etter avtale med toglederen eller togekspeditøren og hovedsikkerhetsvakten hvor lokal sikkerhetsvakt befinner seg. Ved bruk av kontaktmagneter, kan disse ved behov fjernes etter verifiseringen. På strekning der kontaktmagneter eller nøkler for sikring ikke kan brukes for verifisering, skal hovedsikkerhetsvakten angi kilometer i tillegg til posisjon.
- Hovedsikkerhetsvakten skal deretter sikre arbeidsstedet med mindre annet framgår av bestemmelsene her.
- På strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS, skal toglederen bekrefte at sikringen fungerer. Når kontaktmagneter benyttes som sikring, eller del av sikring, på betjente stasjoner på strekning med togmelding skal togekspeditøren bekrefte at sikringen fungerer.
- Der hovedsikkerhetsvakten sikrer arbeidsstedet med signal 1A/1B «Stopp», kan toglederen eller togekspeditøren gi tillatelse til arbeid i spor før hovedsikkerhetsvakten har satt opp signal 1A/1B «Stopp». Hovedsikkerhetsvakten kan overlate til annet personell å sette opp signal 1A/1B «Stopp».
- Hovedsikkerhetsvakten kan gi tillatelse til å starte arbeidet når sperring og sikring av arbeidsstedene er gjennomført som bestemt og nødvendige skifteområder er frigitt.
Avklaring (nr. 1–4) gjøres for å etablere felles situasjonsbilde og avklare om arbeidet kan gjennomføres som planlagt, eventuelt om tidspunkt må endres som følge av trafikale forhold eller feil.
For å få tillatelse til arbeidsbrudd må hovedsikkerhetsvakten ta kontakt med toglederen for å avklare om det kan gis tilgang til sporet. Det kan være forsinkelser og liknende som gjør at planlagte arbeidstidsrom må endres. Oppstart (nr. 6–15) gjennomføres normalt samtidig med avklaring hvis alt er klart for oppstart.
- Til nr. 3: Togradionummer kan verifiseres ved å kontrollere nummeret mot displayet på terminalen.