9.3-BN
Varslingsplikt
- Personale som deltar i arbeid i spor, skal straks varsle toglederen eller togekspeditøren om feil på jernbaneinfrastruktur og feil på kjøretøy, eller uregelmessigheter som kan ha betydning for sikkerheten.
- Ved nødanrop skal føreren i trekkraftkjøretøy straks stoppe. Hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt skal straks beordre personell ut av spor, samt stoppe skinne-/veimaskiner og tunge motortraller. Hovedsikkerhetsvakten skal avklare forholdet med toglederen før arbeidet gjenopptas.
- Toglederen skal varsle hovedsikkerhetsvakten dersom det indikeres ras i et rasvarslingsanlegg i et arbeid.
Varsling av feil på jernbaneinfrastruktur og/eller kjøretøy er beskrevet i kap. 7, men her beskrives det hvordan feil og uregelmessigheter som oppdages av personell som utfører arbeid i spor skal varsles.
For fører er denne bestemmelsen tilsvarende kap. 3 pkt. 3.23 nr. 1 om nødanrop:
- Hvis føreren mottar nødanrop, skal føreren straks stoppe skiftet og innhente tillatelse fra toglederen eller togekspeditøren før kjøringen gjenopptas.
Ved nødanrop er den vanlige regelen at hastigheten skal reduseres til halv sikthastighet. Dette har liten betydning når hastigheten i arbeidet allerede er lav, og det er derfor innført krav om at trekkraftkjøretøy skal stoppe.
- Til nr. 2: Togleder kan oppheve restriksjoner i nødanropet.
- Til nr. 3: På strekninger med ERTMS vil det ikke lenger være noe rasvarslingssignal, som viser om ras er indikert.