9.8-BN
Planlegging av arbeid
- Det skal være en driftsoperativ kunngjøring for arbeid i spor eller arbeid som krever frakobling av kontaktledningsanlegg.
Unntak: Togleder eller togekspeditør kan tillate arbeid uten kunngjøring hvis det har oppstått et akutt behov. - Den driftsoperative kunngjøringen skal tildeles aktuell
- togleder
- togekspeditør
- driftsoperatør
- hovedsikkerhetsvakt
- leder for kobling
- foreslått leder for elsikkerhet
- fører
- Kunngjøringen skal beskrive hvor, når og hvordan arbeidet skal foregå.
Unntak: Ved disponering for arbeid på en stasjon, der det på forhånd er vanskelig å beskrive i kunngjøringen hvilke deler av stasjonen det skal jobbes på, kan toglederen eller togekspeditøren og hovedsikkerhetsvakten avtale hvilket område som skal disponeres. Kunngjøringen skal i slike tilfeller gjelde for arbeid på en del av en stasjon, og angi at arbeid kan avtales med toglederen eller togekspeditøren. - Arbeid med arbeidstog skal være planlagt. Driftsoperativ kunngjøring for arbeidstog skal i tillegg beskrive:
- rute for arbeidstoget
- ekstra sikringstiltak
- hvilken form for arbeidstog som benyttes; kjørende arbeidstog eller disponerende arbeidstog
- Kunngjøring for disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd, skal kun ha én angitt utstrekning.
- Disponering for arbeid i spor etter at tog har passert arbeidsstedet på strekning med togmelding skal være planlagt. Det skal foreligge en driftsoperativ kunngjøring på arbeidet, som i tillegg skal angi at arbeid kan iverksettes etter at toget har passert. Kilometer for arbeidsstedet skal ikke angis.
- Anleggsområde-jernbane skal være planlagt, og det skal foreligge en driftsoperativ kunngjøring, som i tillegg skal beskrive:
- sikkerhetssoner
- hvor signal 105A «Anleggsområde jernbane begynner» og signal 105B «Anleggsområde jernbane slutter» settes opp
- arbeidsområder som skal sperres og sikres for arbeidet
- om trekkraftkjøretøy skal stå innenfor anleggsområdets grenser ved oppstart eller avslutning
- om sidespor på linjen skal frigis ved oppstart
- Den driftsoperative kunngjøringen for arbeidsbrudd skal i tillegg beskrive:
- spor, stasjon, strekning eller område det skal arbeides på
- hvilke arbeidsområder som skal sperres og sikres for arbeidet
- tidspunkt for oppstart og avslutning
- hvilke trekkraftkjøretøy som skal brukes dersom det skal brukes trekkraftkjøretøy
- hovedsikkerhetsvaktens navn og togradionummer
- tognummer dersom det skal brukes trekkraftkjøretøy
- hvor signal 105C «Arbeidsbrudd begynner» og signal 105D «Arbeidsbrudd slutter» settes opp
- om trekkraftkjøretøy skal stå innenfor arbeidsbruddets grenser ved oppstart eller avslutning
- om testtog skal kunne kjøres med høyere hastighet enn halv sikthastighet
- ved bruk av VBC: VBC-koder for aktivering og deaktivering av VBC og eventuelt hvor VBC-baliser er lagt ut
- Avstengt område skal være planlagt. Se egne bestemmelser med krav til risikovurdering. Arbeidet skal kunngjøres med driftsoperativ kunngjøring. Den driftsoperative kunngjøringen skal i tillegg beskrive:
- togradionummeret til kontaktperson for det avstengte området
- sikringstiltak
- referanse til godkjent risikoanalyse i Bane NORs arkiv for risikoanalyser
- Før grensene for arbeid kan endres, skal det foreligge en driftsoperativ kunngjøring for det nye arbeidet.
- Ved frakobling av kontaktledningsanlegget skal den driftsoperative kunngjøringen i tillegg til øvrige krav beskrive:
- mellom hvilke hovedsignal, stoppskilt eller andre hensiktsmessige referansepunkter i infrastrukturen det ikke kan kjøres tog eller skift annet enn trekkraftkjøretøy på vei inn til eller fra et arbeid
- hvilken elsikkerhetsplan det skal arbeides etter
- foreslått leder for elsikkerhets navn og togradionummer
- om andre deler av kontaktledningsanlegget blir spenningsløse som følge av frakoblingen
- Til nr. 1: Unntaket er ment å ivareta akutte feil eller behov som det er vanskelig å ha kontroll på slik som f.eks. snørydding, strøing, is rensk osv. som kan føre til påfølgende stoppende feil dersom det ikke iverksettes arbeid for å fjerne problemet. Det skal ikke planlegges med unntak. Som akutt behov regnes også behov for å krysse en planovergang i forbindelse med landbruksformål dersom det ikke foreligger en driftsoperativ kunngjøring.
I STY-601050 pkt. 4.2.5 er det krav om at det skal gjennomføres daglige oppstartssamtaler før oppstart av arbeidet. Hensikten med samtalen er at alt involvert personale skal motta relevant informasjon om arbeidet og sikker gjennomføring av dette og at de enkelte aktiviteter koordineres. Ved henvendelse til hovedsikkerhetsvakten om å delta på allerede oppstartet arbeid skal den «nye» lokale sikkerhetsvakten derfor gjennomføre en oppstartsamtale med arbeidslederen eller hovedsikkerhetsvakten for det pågående arbeidet. - Til nr. 3: Unntaket åpner ikke for å la være å planlegge, men for å gi nødvendig fleksibilitet til arbeid som er vanskelig å planlegge i detalj. I tilfeller hvor arbeidssted og -omfang kan være vanskelig å planlegge på forhånd og/eller vanskelig å beskrive i kunngjøringen, kan hovedsikkerhetsvakten og toglederen/togekspeditøren avklare detaljer operativt. Eksempler på slikt arbeid er smøring av sporveksler, vegetasjonssprøyting på stasjoner etc.
- Til nr. 4: Ekstra sikringstiltak er f.eks. sperring av spor og nedsettelse av hastighet i nabospor.
Arbeidet planlegges slik at alle kan arbeide sikkert. I planleggingen er det viktig at det tas hensyn til trafikk og hastighet i nabospor. Dette gjelder spesielt på stasjon. Ved behov kan f.eks. nabospor sperres, eller hastigheten settes ned i nabospor. Slike ekstra sikringstiltak angis i kunngjøringen. Selv om kunngjøringen for et arbeidstog sier at kjøringen skal avsluttes på en bestemt stasjon, kan kjøringen avsluttes på en annen stasjon dersom dette er mer hensiktsmessig.
Om et disponerende arbeidstogs overgang til arbeidsbrudd, se 9.5-BN.
Om feilretting underveis fra kjørende arbeidstog, se 9.58-BN. - Til nr. 7: Selv om kunngjøringen for et anleggsområde-jernbane eller et arbeidstog sier at kjøringen skal avsluttes på en bestemt stasjon, kan kjøringen på strekning med fjernstyring avsluttes på en annen stasjon dersom dette er mer hensiktsmessig.
- Til nr. 8b: Det avklares i planleggingsfasen hvilke arbeidsområder som skal sperres og sikres, slik at både togleder og hovedsikkerhetsvakt får den informasjonen de trenger om dette i den driftsoperative kunngjøringen. Oppdatering av den driftsoperative kunngjøringen er nødvendig dersom toglederen og hovedsikkerhetsvakten velger å endre hvilke arbeidsområder som skal sperres og sikres.
- Til nr. 8d: Begrepet «trekkraftkjøretøy» brukes her i bestemmelsene for arbeidsbrudd, for å unngå sammenblanding med arbeidsformen arbeidstog (disponerende og kjørende arbeidstog). Trekkraftkjøretøy er definert i TJN kapittel 1 som «Kjøretøy med trekkraft, herunder lokomotiv, motorvognsett, skinnetraktor og arbeidsmaskiner».
- Til nr. 8g: Det skal angis i den driftsoperative kunngjøringen om signalene settes opp ved avgrensningene av arbeidsbruddet (som er angitt med stoppskilt), eller på annet hensiktsmessig sted (der det ikke er mulig å angi nøyaktig sted).
- Til nr. 8h: Hovedsikkerhetsvakt kan avtale med togleder at trekkraftkjøretøy kan stå et annet sted enn angitt i kunngjøringen. Selv om kunngjøringen for et arbeidsbrudd sier at kjøringen skal avsluttes på en bestemt stasjon, kan kjøringen avsluttes på en annen stasjon dersom dette er mer hensiktsmessig.
- Til nr. 9: Det skal føres ett togradionummer i Fido. (Togleder skal vite hvem som skal kontaktes.)
- Til nr. 11: Ved frakobling av kontaktledningsanlegget kan deler av banestrekningen utenfor det området der det skal arbeides bli spenningsløs. Det kan få konsekvenser for andre tog og for hensatte kjøretøy som står med spenning fra kontaktledningen. Derfor må dette planlegges godt, og det skal angis i kunngjøringen.
- Til bokstav 11c: Rollene hovedsikkerhetsvakt og leder for elsikkerhet kan utøves av samme person.