9.8-BN

Planlegging av arbeid

  1. Det skal være en driftsoperativ kunngjøring for arbeid i spor eller arbeid som krever frakobling av kontaktledningsanlegg.

    Unntak: 
    Togleder eller togekspeditør kan tillate arbeid uten kunngjøring hvis det har oppstått et akutt behov.
  2. Den driftsoperative kunngjøringen skal tildeles aktuell
    1. togleder
    2. togekspeditør
    3. driftsoperatør
    4. hovedsikkerhetsvakt
    5. leder for kobling
    6. foreslått leder for elsikkerhet
    7. fører
  3. Kunngjøringen skal beskrive hvor, når og hvordan arbeidet skal foregå.

    Unntak: Ved disponering for arbeid på en stasjon, der det på forhånd er vanskelig å beskrive i kunngjøringen hvilke deler av stasjonen det skal jobbes på, kan toglederen eller togekspeditøren og hovedsikkerhetsvakten avtale hvilket område som skal disponeres. Kunngjøringen skal i slike tilfeller gjelde for arbeid på en del av en stasjon, og angi at arbeid kan avtales med toglederen eller togekspeditøren. 
  4. Arbeid med arbeidstog skal være planlagt. Driftsoperativ kunngjøring for arbeidstog skal i tillegg beskrive:
    1. rute for arbeidstoget
    2. ekstra sikringstiltak
    3. hvilken form for arbeidstog som benyttes; kjørende arbeidstog eller disponerende arbeidstog
  5. Kunngjøring for disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd, skal kun ha én angitt utstrekning.
  6. Disponering for arbeid i spor etter at tog har passert arbeidsstedet på strekning med togmelding skal være planlagt. Det skal foreligge en driftsoperativ kunngjøring på arbeidet, som i tillegg skal angi at arbeid kan iverksettes etter at toget har passert. Kilometer for arbeidsstedet skal ikke angis.
  7. Anleggsområde-jernbane skal være planlagt, og det skal foreligge en driftsoperativ kunngjøring, som i tillegg skal beskrive:
    1. sikkerhetssoner
    2. hvor signal 105A «Anleggsområde jernbane begynner» og signal 105B «Anleggsområde jernbane slutter» settes opp
    3. arbeidsområder som skal sperres og sikres for arbeidet
    4. om trekkraftkjøretøy skal stå innenfor anleggsområdets grenser ved oppstart eller avslutning
    5. om sidespor på linjen skal frigis ved oppstart
  8. Den driftsoperative kunngjøringen for arbeidsbrudd skal i tillegg beskrive:
    1. spor, stasjon, strekning eller område det skal arbeides på
    2. hvilke arbeidsområder som skal sperres og sikres for arbeidet
    3. tidspunkt for oppstart og avslutning
    4. hvilke trekkraftkjøretøy som skal brukes dersom det skal brukes trekkraftkjøretøy
    5. hovedsikkerhetsvaktens navn og togradionummer
    6. tognummer dersom det skal brukes trekkraftkjøretøy
    7. hvor signal 105C «Arbeidsbrudd begynner» og signal 105D «Arbeidsbrudd slutter» settes opp
    8. om trekkraftkjøretøy skal stå innenfor arbeidsbruddets grenser ved oppstart eller avslutning
    9. om testtog skal kunne kjøres med høyere hastighet enn halv sikthastighet
    10. ved bruk av VBC: VBC-koder for aktivering og deaktivering av VBC og eventuelt hvor VBC-baliser er lagt ut
  9. Avstengt område skal være planlagt. Se egne bestemmelser med krav til risikovurdering. Arbeidet skal kunngjøres med driftsoperativ kunngjøring. Den driftsoperative kunngjøringen skal i tillegg beskrive:
    1. togradionummeret til kontaktperson for det avstengte området
    2. sikringstiltak
    3. referanse til godkjent risikoanalyse i Bane NORs arkiv for risikoanalyser
  10. Før grensene for arbeid kan endres, skal det foreligge en driftsoperativ kunngjøring for det nye arbeidet.
  11. Ved frakobling av kontaktledningsanlegget skal den driftsoperative kunngjøringen i tillegg til øvrige krav beskrive:
    1. mellom hvilke hovedsignal, stoppskilt eller andre hensiktsmessige referansepunkter i infrastrukturen det ikke kan kjøres tog eller skift annet enn trekkraftkjøretøy på vei inn til eller fra et arbeid
    2. hvilken elsikkerhetsplan det skal arbeides etter
    3. foreslått leder for elsikkerhets navn og togradionummer
    4. om andre deler av kontaktledningsanlegget blir spenningsløse som følge av frakoblingen