9.9-BN
Hastighet i nabospor ved arbeid i spor
- Ved arbeider i spor på steder der det er flere parallelle spor, skal det i planleggingen av arbeidet fastsettes hvilken kjørehastighet togene i nabosporet kan ha forbi arbeidsstedet. Ordinære bestemmelser om nedsettelse av hastighet skal følges.
På strekning med ERTMS, skal nedsatt hastighet legges inn i systemet som midlertidig hastighetsnedsettelse. - Der det er etablert fysisk barriere mot trafikkert spor, er linjehastighet øvre grense for fastsettelse av hastighet i nabospor.
- Der det er satt opp markeringsgjerde, er øvre grense for fastsettelse av hastighet i nabospor 130 km/t.
- Der det er satt opp sperrebånd er øvre grense for fastsettelse av hastighet i nabospor 80 km/t.
- Der det hverken er satt opp markeringsgjerde eller sperrebånd mot tog i nabospor, er øvre grense for fastsettelse av hastighet 40 km/t.
- Andre hastigheter kan fastsettes i de tilfeller der en dokumentert risikovurdering viser at risikoen er akseptabel.
- På strekning med fjernstyring og strekning med togmelding gjelder følgende ved oppståtte arbeider der det ikke er mulig å etablere en fysisk barriere, sette opp markeringsgjerde eller sperrebånd, og det ikke er mulig å sette opp hastighetsskilt og eventuelt legge ut baliser:
- Hovedsikkerhetsvakten skal informere toglederen.
- Toglederen skal senest ved siste hovedsignal, eller på siste betjente stasjon, fordele kunngjøring på formular om hastighetsnedsettelsen til tog i nabospor.
- Kunngjøringen skal angi midlertidig hastighet fra km/sted til km/sted (eventuelt spor på stasjon eller ved angitt km).
- Til nr. 1: «der det er flere parallelle spor» kan være spor inne på en stasjon, dobbeltspor eller banestrekninger som ligger nært hverandre.
- Til nr. 2: Med fysisk barriere menes en barriere som hindrer personer eller utstyr å komme inn i nabospor. Markeringsgjerde eller sperrebånd er ikke en fysisk barriere.
- Til nr. 3–6: På strekning med ATC vil en hastighetsnedsettelse i nabospor kreve ordinære tiltak som skilt, baliser osv. Endret kjørehastighet skal kunngjøres.
- Til nr. 6: En dokumentert risikovurdering vil kunne begrunne et avvik fra kravene over, f.eks. ved at hastigheten i nabospor settes til 90 km/t der det brukes sperrebånd.
- Til nr. 7: Gjelder kun ved unntak fra kravet om kunngjøring som er beskrevet i pkt. 9.8-BN.