9.1-BN

Definisjoner for arbeid i spor

Bokstav Ord og uttrykk Definisjon
a. Arbeid i spor Planlagt eller ikke planlagt gjøremål i jernbaneinfrastrukturen som kan bli til hinder for togframføringen, herunder også visitasjon.
b. Arbeidsområde Et teknisk, geografisk, forhåndsdefinert og avgrenset område som kan sperres av toglederen og sikres av hovedsikkerhetsvakten for arbeid på strekning med fjernstyring utrustet med akseltellere og strekning med ERTMS.
c. Markeringsgjerde Et gjerde som ikke er til fysisk hinder (for eksempel alpingjerde) som markerer en grense hvor det ikke er tillatt å komme innenfor uten tillatelse fra Bane NOR.
d. Fysisk barriere En barriere som fysisk hindrer personer og/eller utstyr å komme innenfor avgrensningen som barrieren markerer.
e. I spor Området innenfor 2,5 m fra nærmeste skinne.
f. Ved spor Området utenfor 2,5 m fra nærmeste skinne og frem til nabogrense eller annen naturlig avgrensing.
g. Sikkerhetssone En forhåndsdefinert sone på strekning med fjernstyring, strekning med togmelding og strekning med ERTMS på Østfoldbanens østre linje som skal forhindre at kjøretøy kjører utilsiktet ut av eller inn på område der det foregår arbeid. På strekning med ERTMS på Østfoldbanens østre linje er sikkerhetssonen forhåndsdefinert teknisk i systemet.
h. Frakobling En sikkerhetsfunksjon som innebærer å bryte tilførselen til alle eller enkelte deler av kontaktledningsanlegget ved at disse delene atskilles fra strømkilden(e) ( FSE§ 5(åpnes i ny fane)).
i. Utkjørsignal Felles begrep for utkjørhovedsignal og midlertidig utkjørsignal.
j. Hovedsikker-hetsvakt (HSV) Den som ved disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd er ansvarlig for å påse at bestemmelsene i trafikkreglene blir fulgt og for å ivareta kommunikasjon med togleder eller togekspeditør (driftsoperatør).
k. Lokal sikkerhetsvakt (LSV) Den som på vegne av hovedsikkerhetsvakt er ansvarlig for å påse at bestemmelsene i trafikkreglene blir fulgt på et lokalt arbeidssted underlagt en hovedsikkerhetsvakt. Lokal sikkerhetsvakt skal kommunisere med hovedsikkerhetsvakt.
l. Leder for kobling (LFK) Utpekt person som har fått ansvar for at nødvendige koblinger i kontaktledningsanlegget blir utført på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte ( FSE§ 5(åpnes i ny fane)).
m. Leder for elsikkerhet (LFS) Utpekt person som har fått ansvaret for elsikkerheten på arbeidsstedet ( FSE§ 5(åpnes i ny fane)).
n. ETCS-kjøretøy Trekkraftkjøretøy med virksom ETCS.
o. Skinne-/veimaskin Kjøretøy som er konstruert for å kunne kjøres på og av sporet.
p. Sikre/sikring Begrepene «sikre» og «sikring» i forbindelse med arbeid i spor brukes om hovedsikkerhetsvaktens, eventuelt lokal sikkerhetsvakts, tiltak for å hindre at annen aktivitet kommer i konflikt med arbeidet.
q. Sperre/sperring Begrepene «sperre» og «sperring» i forbindelse med arbeid i spor brukes om toglederens og togekspeditørens tiltak for å hindre at annen aktivitet kommer i konflikt med arbeidet.
r. Testtog Tog som benyttes for å teste infrastruktur. Toget utfører ikke kommersiell frakt.
s. Tralle Arbeidsredskap med skinnehjul som lett kan løftes på og av sporet
t. Tung motortralle Motordrevet arbeidsredskap med skinnehjul som har så stor vekt at det ikke hurtig kan fjernes fra sporet av én person.
u. VBC Virtuelt balisedeksel («Virtual Balise Cover») er et virtuelt deksel over en balise som gjør at et ETCS-kjøretøys ombordutrustning ignorerer informasjonen fra balisen. VBC kan aktiveres og deaktiveres enten med VBC-kode eller med VBC-balise.
v. VBC-kode Kode føreren må registrere i ombordutrustningen for å aktivere eller deaktivere VBC.
w. VBC-balise Balise i sporet som aktiverer eller deaktiverer VBC.