Arbeidsformer
- Arbeid i spor kan på strekning med fjernstyring og strekning med togmelding foregå på følgende måter (arbeidsformer):
- Disponering for arbeid
- Anleggsområde-jernbane
- Arbeidstog
- Avstengt område
- Arbeid i spor kan på strekning med ERTMS foregå på følgende måter (arbeidsformer):
- Arbeidsbrudd
- Arbeidstog
- Avstengt område
- Disponering for arbeid kan omfatte en hel stasjon, deler av en stasjon, strekningen mellom to nabostasjoner eller et sidespor. Disponeringen kan også omfatte strekningen mellom to stasjoner og hele eller deler av én av disse stasjonene. Ved disponering for arbeid er det ikke tillatt å bruke annet kjøretøy enn skinne-/veimaskin og traller.
- Anleggsområde-jernbane etableres mellom definerte punkter. Disse punktene kan være hovedsignal, stasjonsgrense, dvergsignal, sporveksel eller sporsperre. Avgrensning av anleggsområde-jernbane kan ikke legges inne på en stasjon med enkelt innkjørsignal. Hele stasjonen må inngå i anleggsområdet. Kjøretøy, skinne-/veimaskin, traller og tung motortralle kan brukes i anleggsområde-jernbane.
- Arbeidsbrudd etableres mellom stoppskilt, dvergsignaler, sporveksler eller sporsperrer som sammenfaller med grense for arbeidsområder. Trekkraftkjøretøy, skinne-/veimaskin, traller og tung motortralle kan brukes i et arbeidsbrudd.
- For arbeidstog gjelder bestemmelsene for tog og skift i tillegg til bestemmelsene i dette kapittelet. Føreren skal ivareta kontakt med toglederen og/eller togekspeditøren. Det er to former for arbeidstog:
- disponerende arbeidstog: et arbeidstog som skal disponere et nærmere angitt område.
- kjørende arbeidstog: et arbeidstog som skal kjøre over en strekning og som kan iverksette arbeid etter avtale med toglederen eller togekspeditøren.
- Ved avstengt område er sporet eller området det skal arbeides på fysisk adskilt fra trafikkert spor. Det tillates ikke bruk av annet kjøretøy enn skinne-/veimaskin og traller. En kontaktperson skal være tilgjengelig for togleder og togekspeditør mens arbeidet pågår. For iverksettelse og avslutning av avstengt område, må det benyttes en arbeidsform med hovedsikkerhetsvakt.
Det er krav om hovedsikkerhetsvakt for arbeidsformene disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane og arbeidsbrudd. Hovedsikkerhetsvakten ivaretar grensesnitt og barrierer mellom togframføring og arbeid i spor i samarbeid med trafikksikkerheten. Hovedsikkerhetsvakten må alltid forsikre seg om at alt arbeid er avsluttet og at sporet er klart før arbeidet meldes avsluttet og det settes trafikk på sporet igjen. Se særlig del B.
Føreren av arbeidstog skal kunne ivareta dialog med togleder/togekspeditør og trafikksikkerheten for arbeidet. Det er derfor krav om at arbeidet foregår i nærheten av arbeidstoget. Se særlig del C.
Avstengt område opprettes ved direkte overgang fra en arbeidsform med hovedsikkerhetsvakt. Når avstengt område er etablert har ikke arbeidet en fører eller hovedsikkerhetsvakt som har dialog med togleder/togekspeditør. De etablerte barrierene skal bli værende under hele perioden med avstengt område og skal være tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten til både arbeid og tog, samt oversiktlighet for trafikkstyringen. Det er likevel krav om kontaktperson på det avstengte området som toglederen eller togekspeditøren har mulighet til å komme i kontakt med i en krisesituasjon. Se særlig del D.
- Til nr. 1: Dette er de tre måtene å arbeide i spor på på strekning med fjernstyring og strekning med togmelding.
- Til nr. 2: Dette er de tre måtene å arbeide i spor på på strekning med ERTMS. Arbeidsbrudd tilsvarer disponering for arbeid og anleggsområde-jernbane på strekning med fjernstyring og strekning med togmelding.
- Til nr. 3: Det er mulig å disponere både strekningen mellom to stasjoner og hele eller deler av én av disse stasjonene. Dersom det er behov for å disponere både strekningen og begge stasjonene, opprettes anleggsområde-jernbane.
Når det foreligger en kunngjøring for arbeid mellom to stasjoner og en av disse stasjonene eller deler av en stasjon, er det denne strekningen som skal disponeres, og både strekning og stasjon eller de delene av stasjonen som inngår i arbeidet sperres og sikres ved oppstart.
Hvis det er behov for å endre grensene, utarbeides en ny kunngjøring. Unntak: Se punkt 9.35-BN «Spesielt om disponering for arbeid». - Til nr. 4: Det skal alltid være kunngjøring på anleggsområde- jernbane. Når en stasjon blir en del av et anleggsområde er ikke stasjonen hverken betjent, ubetjent eller fjernstyrt, den er en integrert del av anleggsområdet og hovedsikkerhetsvakten har ansvaret og myndigheten der. Togekspeditøren på en slik stasjon har ingen myndighet på denne stasjonen, men kan fortsatt være togekspeditør for tilliggende strekning med togmelding og kan motta og besvare avgangsmelding eller ankomstmelding fra en nabostasjon.
- Til nr. 5: Et arbeidsbrudd er en arbeidsform på strekninger med ERTMS som tilsvarer disponering for arbeid og anleggsområde-jernbane. Et arbeidsbrudd er ikke begrenset til stasjon eller linje, og det er ingen begrensninger i hvor langt et arbeidsbrudd kan være på strekning med ERTMS. Hovedregelen er at arbeidsområder skal sperres av toglederen og sikres av hovedsikkerhetsvakten, slik at det ikke kan stilles togvei/skiftevei inn i området der det arbeides. Dersom det brukes trekkraftkjøretøy eller skinne-/veimaskiner, er det tatt inn krav til markering av grensen for hvor lang kjøretøyene kan kjøre. Det er viktig at planleggerne av arbeidsbrudd har god kjennskap til arbeidsstedets utrustning med arbeidsområder osv.
- Til nr. 6: Inndelingen av arbeidstog i disponerende arbeidstog og kjørende arbeidstog medfører at de togene som kjøres for Bane NOR i rent transportøyemed, uten mulighet til å kunne arbeide underveis, defineres som «transporttog» (se pkt. 1.12).
- Til bokstav a: Disponerende arbeidstog tilsvarer i hovedsak det som tidligere var disponering for arbeidstog på strekning med fjernstyring.
For tog gjelder bestemmelsene om togsammensetning, bremser, registrering i ombordutrustningen osv.