9.40-BN
Spesielt om kjøring fra arbeidsbrudd på strekning med ERTMS
- Når grensen for arbeidsbruddet er ved systemgrensen mellom strekning med ERTMS og strekning med fjernstyring eller grensestasjon, gjelder følgende: Føreren skal kontakte toglederen eller togekspeditøren for å få kjørsignal i innkjørhovedsignalet, og om nødvendig innhente tillatelse fra hovedsikkerhetsvakten til å bruke stopp-passeringsfunksjonen uten bruk av formular for å kunne kjøre fram til innkjørhovedsignalet.
- VBC skal være deaktivert før utkjøring ved signal 105D «Arbeidsbrudd slutter». Dersom VBC er aktivert med VBC-kode, skal føreren deaktivere VBC. Dersom VBC er aktivert med VBC-baliser, skal føreren om nødvendig deaktivere VBC. Føreren skal underrette hovedsikkerhetsvakten når trekkraftkjøretøyet har forlatt arbeidsbruddet, og samtidig informere om at eventuell VBC er deaktivert.
Til nr. 1: Kommunikasjon mellom føreren, toglederen/togekspeditøren og hovedsikkerhetsvakten er beskrevet.
Om nødvendig må stopp-passeringsfunksjonen brukes etter hovedsikkerhetsvaktens tillatelse dersom togets front er sluttpunkt for kjøretillatelse i ERTMS-systemet.