Spesielt om arbeidsbrudd
1. Et arbeidsbrudd skal ikke ha større utstrekning enn det som er nødvendig for arbeidet.
2. I området mellom de avgrensende arbeidsområdene kan det ved behov opprettes midlertidige skifteområder eller sperres og sikres arbeidsområder.
3. Feilaktig belegg i sporavsnitt skal om mulig fjernes fortløpende, om mulig ved bruk av trekkraftkjøretøy. Toglederen skal ved behov utføre forberedende resett.
4. Føreren i ETCS-kjøretøy skal ha kjøretøyet i skiftemodus (SH-modus) inne i arbeidsbruddet.
5. VBC skal benyttes dersom dette er angitt i den driftsoperative kunngjøringen. Dersom aktivisering av VBC ikke skjer ved passering av VBC-balise, skal føreren aktivere VBC i ombordutrustningen før skiftemodus (SH-modus) velges.
6. Hovedsikkerhetsvakten kan ved behov gi tillatelse i håndholdt terminal til at ETCS-kjøretøy kan være i skiftemodus (SH-modus) i arbeidsområder. Dersom anmodning om skiftemodus (SH-modus) feiler eller avslås i ombordutrustningen, kan hovedsikkerhetsvakten gi føreren tillatelse til å passere en balisegruppe innenfor arbeidsbruddet i modus særlig ansvar (SR-modus) for å få kjent posisjon, uten bruk av formular. Deretter kan trekkraftkjøretøyet gå over i skiftemodus (SH-modus).
6Ø. For Østfoldbanens østre linje gjelder følgende dersom et ETCS-kjøretøy skal være i skiftemodus (SH-modus) i et arbeidsområde: Et ETCS-kjøretøy kan være i skiftemodus (SH-modus) i et frigitt midlertidig skifteområde kombinert med et arbeidsområde. Toglederen må først frigi skifteområdet, deretter må arbeidsområdet sperres av toglederen og sikres av hovedsikkerhetsvakten.
7. Ved behov for å kjøre ETCS-kjøretøy forbi innkjørstoppskilt eller signal 106A «Stopp for skift» inne i arbeidsbruddet, gjelder følgende dersom VBC ikke er aktivert: Føreren skal kontakte hovedsikkerhetsvakten, meddele signalets betegnelse og be om tillatelse til å kjøre forbi signalet. Hovedsikkerhetsvakten kan gi føreren muntlig tillatelse i togradioen etter konferanse med eventuell lokal sikkerhetsvakt. Føreren må bruke stopp-passeringsfunksjonen.
7Ø. For Østfoldbanens østre linje gjelder følgende i stedet for nummer 7: Ved behov for å kjøre kjøretøy med ETCS-ombordutrustning, eventuelt med tilkoplede kjøretøy uten ETCS-ombordutrustning, fra et midlertidig skifteområde over i neste midlertidige skifteområde inne i anleggsområdet, eller inn i den tilhørende sikkerhetssonen mellom skifteområdene inne i anleggsområdet, skal føreren ringe hovedsikkerhetsvakten, meddele stoppskiltets betegnelse og be om tillatelse til å kjøre inn i neste skifteområde eller inn i sikkerhetssonen. Hovedsikkerhetsvakten kan gi føreren muntlig tillatelse i togradioen etter konferanse med eventuell lokal sikkerhetsvakt. Føreren skal kjøre i skiftemodus (SH-modus) med bruk av stopp-passeringsfunksjonen. For kjøring ut av arbeidsbruddet gjelder nummer 11 nedenfor.
8. Inne i et arbeidsbrudd er det tillatt å bruke trekkraftkjøretøy uten ETCS uten at dette er tilkoblet ETCS-kjøretøy.
9. Ved nødstoppmodus (TR-modus) i et ETCS-kjøretøy i et arbeidsbrudd gjelder følgende:
- Føreren skal kontakte toglederen dersom kjøretøyet befinner seg i grensen for arbeidsbruddet på vei inn i eller ut av det. Bestemmelsene i kapittel 7 om nødstoppmodus (TR-modus) gjelder.
- Føreren skal kontakte hovedsikkerhetsvakten dersom kjøretøyet ikke befinner seg i grensen for arbeidsbruddet. Når førerpanelet viser signal E10 «Varsel om å løse ut nødstoppmodus», skal føreren bekrefte varselet. I en farlig situasjon kan føreren sette i verk alle nødvendige tiltak for å unngå situasjonen eller redusere effekten av den. Når førerpanelet viser signal E11 «Nødstoppmodus bekreftet» skal føreren informere hovedsikkerhetsvakten om situasjonen, og kan etter hovedsikkerhetsvaktens tillatelse fortsette arbeidet.
- Til nr. 2: Grunnen til at det ved behov opprettes midlertidige skifteområder (frigis for lokal skifting) eller sperres og sikres arbeidsområder, er at det skal være mulig for ETCS-kjøretøy å være i skiftemodus (SH-modus), og å legge om sporvekslene. Her velges den løsning som er mest praktisk. For ETCS-kjøretøy vil det være mulig å være i skiftemodus (SH-modus) både i midlertidige skifteområder og i sperrede og sikrede arbeidsområder (men det siste krever en egen kommando fra hovedsikkerhetsvakten).
Et arbeidsområde kan ikke være overlappende med et midlertidig skifteområde. Dersom man sperrer og sikrer et arbeidsområde som går inn i et midlertidig skifteområde som ikke er frigitt, er det ikke mulig å frigi dette midlertidige skifteområdet for kjøretøy i SH-modus/bruk av sporvekslene. Det er viktig at det tas hensyn til dette i planleggingen av hvilke arbeidsområder som skal brukes som avgrensning. - Til nr. 4: Skiftemodus er det modus som best legger til rette for at kjøretøyet kan kjøre fram og tilbake. Kjøretøy i skiftemodus vil også bli overvåket av baliser som stopper kjøretøy i skiftemodus, og som er plassert ved stasjonsgrensen (ved innkjørstoppskiltet og signal «Stopp for skift»).
- Til nr. 6: Alle arbeidsområder har som standard løsning at skiftemodus ikke er tillatt i et arbeidsområde. Hovedsikkerhetsvakten har teknisk mulighet til å tillate skiftemodus i sin håndholdte terminal. Dersom et trekkraftkjøretøy i et arbeidsområde ikke har kjent posisjon, vil hovedsikkerhetsvaktens tillatelse til skiftemodus i håndholdt terminal bli sendt til toglederen, som må aktivere tillatelsen.
- Til nr. 6Ø: For Østfoldbanens østre linje kan ikke et ETCS-kjøretøy være i SH-modus i et arbeidsområde uten at arbeidsområdet er kombinert med et frigitt skifteområde.
- Til nr. 7: Ved innkjørstoppskilt og signal 106A «Stopp for skift» er det plassert baliser som stopper kjøretøy i skiftemodus (SH-modus). Slike baliser er plassert 7–20 m foran innkjørstoppskiltet, og nøyaktig på samme sted som signal «Stopp for skift». Føreren må derfor bruke stopp-passasjefunksjonen for å komme forbi balisene. Vanligvis må føreren innhente tillatelse fra toglederen før stopp-passasjefunksjonen brukes. Så lenge kjøretøyet ikke skal kjøre ut i trafikkert spor, kan denne tillatelsen gis av hovedsikkerhetsvakten. Det er et viktig prinsipp at føreren aldri bruker stopp-passasjefunksjonen uten etter tillatelse.
Det er ikke fastsatt noen spesiell ordlyd for denne tillatelsen.
Tilsvarende regler gjelder for ERTMS på Østfoldbanens østre linje. - Til nr. 7Ø: Særbestemmelse for Østfoldbanens østre linje, tilpasset stasjonenes sikkerhetssoner og signalutrustning.
- Til nr. 8: Når et trekkraftkjøretøy uten ETCS har kjørt inn i arbeidsbruddet tilkoplet kjøretøy med ETCS, kan det forlate kjøretøyet med ETCS og arbeide selvstendig innenfor signalene 105C «Arbeidsbrudd begynner»/signal 105D «Arbeidsbrudd slutter».
- Til nr. 9a: Det er bare nødvendig å følge bestemmelsene for nødstoppmodus (TR-modus) i TJN pkt. 7.45, tidligere systemnødbrems, i grensen for arbeidsbruddet på vei inn eller ut.
- Til nr. 9b: Dersom kjøretøyet ikke befinner seg i grensen, er det tatt inn en tilpasset versjon av reglene i TJN pkt. 7.45. Det er tilstrekkelig at føreren avklarer forholdet med hovedsikkerhetsvakten.