9.38-BN
Kjøring til anleggsområde-jernbane og arbeidsbrudd
- Toglederen eller togekspeditøren kan tillate kjøring inn på et anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd, etter at hovedsikkerhetsvakten har gitt tillatelse til dette.
- På strekning med ERTMS skal toglederen gi føreren tillatelse med formular 1. Føreren skal etter innkjøring til arbeidsbruddet velge skiftemodus (SH-modus) i nivå 2.
- På strekning med fjernstyring, strekning med togmelding og grensestasjon, skal toglederen eller togekspeditøren gi tillatelse til å kjøre forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal til hvert enkelt tog som skal kjøre inn på anleggsområdet eller arbeidsbruddet med formular 21, eventuelt forbi dvergsignal som viser signal 43 «Kjøring forbudt» uten formular. På en betjent stasjon skal togekspeditøren i tillegg gi signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» til føreren etter bestemmelsene i punkt 5.8 der dette er bestemt.
- Hvis grensen for anleggsområde-jernbane ikke er ved signal i togets kjøreretning, er det ingen fast ordlyd på tillatelsen.
- Dersom flere tog skal kjøres sammenkoblet inn til eller ut fra anleggsområdet eller arbeidsbruddet, skal tognummeret for det første ut-/innkjørende toget benyttes.
- På strekning med ERTMS skal trekkraftkjøretøy uten virksom ETCS være koblet til et ETCS-kjøretøy under kjøring inn til et arbeidsbrudd.
- Til nr. 1: For kjøring inn i arbeidsbruddet har hovedsikkerhetsvakten kontroll, og toglederen trenger ikke å kontrollere alle forhold for strekningen som beskrevet i kapittel 7 for tillatelse forbi signal eller sluttpunkt for kjøretillatelse.
- Til nr. 2 og 3: Det er ikke behov for å kontrollere første/siste tog over strekningen siden dette er underlagt hovedsikkerhetsvakten.
- Til nr. 6: Krav om godkjent kjøretøy for strekningen gjelder. Det må i grensen for arbeidet derfor følges normale regler om ETCS-kjøretøy, kjøring av tog, skifting og skyving. Inne i arbeidet kan kjøretøy benyttes uten ETCS, jf. 9.37-BN nr. 8.