9.39-BN
Kjøring fra anleggsområde-jernbane og arbeidsbrudd
- Føreren skal kontakte toglederen eller togekspeditøren før trekkraftkjøretøy kjøres ut av anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd.
- Ved kjøring av trekkraftkjøretøy mellom to arbeid, skal hovedsikkerhetsvakten der det skal kjøres til samtykke i dette og informere toglederen eller togekspeditøren om at slik kjøring skal foregå.
- Trekkraftkjøretøy kan kjøre ut av anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd på følgende måter:
- Med kjørsignal hvis hovedsignal eller enkelt innkjørsignal avgrenser arbeidet.
- Med signal 45 «kjøring tillatt» eller signal 44 «Varsom kjøring tillatt» hvis dvergsignal avgrenser arbeidet.
- Med kjøretillatelse fra systemet på strekning med ERTMS.
- I skiftemodus (SH-modus) dersom toglederen har sikret skiftevei for kjøring ut av arbeidsbruddet.
- Hvis togvei eller skiftevei ikke kan sikres, gis tillatelse forbi signal som ikke kan vise kjørsignal, kjøring tillatt, varsom kjøring tillatt eller sluttpunkt for kjøretillatelse som beskrevet i kapittel 7.
- Hvis grensen ikke er ved signal i togets kjøreretning, kan det gis tillatelse ut av anleggsområde-jernbane til nærmeste signal inne på stasjonen uten fast ordlyd.
- Føreren skal underrette hovedsikkerhetsvakten når trekkraftkjøretøyet har forlatt anleggsområde-jernbane eller arbeidsbruddet.
- Føreren skal melde fra til togekspeditøren om at kjøringen er avsluttet når toget er kommet inn på betjent stasjon.
Kommunikasjon mellom føreren, toglederen/togekspeditøren og hovedsikkerhetsvakten er beskrevet.
- Til nr. 2: Bestemmelsen gjelder trekkraftkjøretøy.
Se bestemmelse for arbeidsbrudd i 9.25-BN nr. 3b: En skinne-/veimaskin kan aldri kjøre ut av et arbeidsbrudd i sporet (forbi signal 105D «Arbeidsbrudd slutter»). - Til nr. 3: Her er tatt inn alle mulighetene som er aktuelle for å kjøre ut. Hvilke muligheter for å kjøre ut som er aktuelle, er avhengig av hvilke signaler som finnes i kjøreretningen ved avgrensningen av arbeidet. Det er togleder og fører som ut ifra situasjonen må avklare hvordan kjøretøyet skal kjøre ut av arbeidsbruddet.
I tilfeller på strekning med fjernstyring hvor anleggsområde-jernbane begynner ved innkjørhovedsignal og det planlegges med kjøring ut på linjen fra et anleggsområde, må arbeidet midlertidig avsluttes eller grense midlertidig endres ved direkte overgang (se egne regler). Eventuelt kan tilstøtende arbeid opprettes. Dette er en konsekvens av at det ikke er noen måte å kjøre tog ut på strekningen uten hovedsignal på strekning med fjernstyring.
På strekning med ERTMS er det ikke mulig å sikre togvei (ev. skiftevei) gjennom det for kjøring ut dersom et ETCS-kjøretøy står foran et sperret og sikret arbeidsområde. Dersom ETCS-kjøretøyet står inne i et sperret og sikret arbeidsområdet, er det kun mulig å sikre togvei (ev. skiftevei) for kjøring ut dersom arbeidsområdet kun dekker et enkelt togspor. Dersom arbeidsområdet omfatter en hel stasjon eller en blokkstrekning, er det ikke mulig å sikre togvei for kjøring ut av det.