9.32-BN
Bestemmelser for kjøretøy i anleggsområde-jernbane og arbeidsbrudd
- Trekkraftkjøretøy kan stå innenfor arbeidets grenser ved oppstart eller avslutning når det er angitt i den driftsoperative kunngjøringen. På strekning med togmelding kan trekkraftkjøretøyet kun stå innenfor arbeidets grenser hvis trekkraftkjøretøyet står på en stasjon som avgrenser arbeidet og er betjent for oppstart og avslutning av arbeidet.
- Alle trekkraftkjøretøy som deltar i arbeidet skal ha hvert sitt tognummer.
- Ved heving av anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd for passering av tog, kan tog som deltar i arbeidet stå i togspor på en annen stasjon enn den som er angitt som oppstart eller avslutningsstasjon i den driftsoperative kunngjøringen.
- Innenfor grensene til arbeidet skal følgende signaler anses som ugyldige selv om signalet ikke er slukket, tildekket, vendt bort fra spor eller påsatt ugyldighetsmerke:
- alle hovedsignaler med tilhørende forsignaler
- alle dvergsignaler
- Største tillatte hastighet er halv sikthastighet.
- Til nr 4: Dvergsignaler gjelder for skift. Hovedsignaler og forsignaler gjelder for tog. Kjøretøy er hverken tog eller skift når det inngår i disponering for arbeid, anleggsområde-jernbane eller arbeidsbrudd.
For ERTMS: Kjøretøy i arbeidsbrudd er ikke skift selv om de er i skiftemodus (SH-modus). Dvergsignaler som viser signal E46 «Frigitt for lokal skifting» inne i et arbeidsbrudd indikerer at kjøretøy kan være i skiftemodus (SH-modus), og at sporveksler er frigitt.