9.80-BN
Spesielt om oppstart av arbeid med frakobling
Ved oppstart av arbeid, gjelder følgende:
- Hovedsikkerhetsvakten eller føreren skal informere toglederen eller togekspeditøren om tid for og utstrekning av ønsket frakobling.
- Toglederen eller togekspeditøren skal sperre området som skal frakobles slik at det ikke er mulig å sikre togvei eller skiftevei inn på området. På strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS, skal toglederen deaktivere all automatikk i konflikt med frakoblingen og fjerne magasinerte togveier på stedet. Før sperringen skal toglederen eller togekspeditøren om nødvendig sikre togvei eller skiftevei for arbeidstoget.
- Føreren eller hovedsikkerhetsvakten skal informere foreslått leder for elsikkerhet om at arbeidsstedet er sperret.
- Foreslått leder for elsikkerhet skal informere leder for kobling om ønsket frakoblet område i henhold til elsikkerhetsplanen.
- Leder for kobling skal informere toglederen og/eller togekspeditøren om hvilket område som skal frakobles i henhold til elsikkerhetsplanen, der det ikke kan kjøres tog eller skift.
- Toglederen og/eller togekspeditøren skal informere leder for kobling om hvor det er sperret for tog og skift.
- Leder for kobling skal i samarbeid med toglederen og/eller togekspeditøren verifisere hvor det er sperret for tog og skift, og kan foreta frakobling når det er verifisert at hele området som skal frakobles er sperret for tog og skift.
- Leder for kobling skal informere foreslått leder for elsikkerhet om at området er frakoblet og sikret mot innkobling i henhold til elsikkerhetsplanen, og utpeke leder for elsikkerhet.
Her er det tatt hensyn til nye kommunikasjonslinjer i «Beslutningsnotat – operative kommunikasjonslinjer» av 11.6.2021 (sak 2019 10194). Punktlisten må leses i rekkefølge.
- Til bokstav c: Kommunikasjonen mellom hovedsikkerhetsvakten og foreslått leder for elsikkerhet er intern kommunikasjon i arbeidet, som ikke vedrører grensesnittet mot trafikkstyringen og i utgangspunktet ikke en del av det trafikkreglene skal beskrive. Dette punktet er likevel tatt inn her for sammenhengens skyld.
- Til bokstav e–g: Toglederens eller togekspeditørens sperring for tog og skift er i prinsippet også leder for koblings sperring mot at det kjøres spenning inn på frakoblet område. Før frakobling foretas, må leder for kobling derfor verifisere at toglederens eller togekspeditørens sperringer hindrer at det kan kjøres tog eller skift mot frakoblet område. Verifisering for å sikre felles situasjonsforståelse kan foregå ved muntlig kommunikasjon mellom de involverte rollene. I tillegg kan visuelle hjelpemidler benyttes, som koblingsskjema og simulering av frakobling i fjernstyring.
Om nødvendig må toglederen sperre et større område enn det som er frakoblet. Hvis det er mulig å stille tog-/skiftevei med hovedsignaler eller dvergsignaler til frakoblet område, skal området sperres. Det samme gjelder hvis det er mulig å frigi for lokal skifting til frakoblet område.
Merk at skifting er begrenset ved signal 64A «Grense-/innkoblingstolpe» og signal 106A «Stopp for skift». Tog med hevet strømavtaker skal også stanse foran signal 64B «Seksjoneringsstolpe». Det er derfor ikke behov for å sperre spor hvis tog- eller skiftevei er begrenset av disse signalene.