9.78-BN
Generelt om frakobling av kontaktledningsanlegget
- Frakobling av kontaktledningsanlegget kan foregå samtidig med arbeid i spor. Arbeidsformene kan avløse hverandre uten at spenningen kobles inn igjen og sperringen for frakoblingen oppheves. Det skal ikke arbeides fysisk mens arbeidsformene (sperringen) endres.
- Frakobling av kontaktledningsanlegget kan også foretas uten arbeid i spor. Leder for kobling skal informere toglederen eller togekspeditøren. Leder for kobling kan unntaksvis gi toglederen eller togekspeditøren tillatelse til å fremføre tog eller skift uten hevet strømavtaker gjennom et slikt frakoblet område, der eventuell leder for elsikkerhet er utpekt og eventuell jording er foretatt utenfor profilet.
- Signal 65G «Stopp for kjøretøy med hevet strømavtaker» kan settes opp for å markere frakoblet område.
- Det tillates kun ett arbeid under én frakobling. Dersom det skal utføres arbeid på blokkstrekning eller spor som er sperret som følge av at frakoblingen går utenfor det planlagte disponerte området, skal grensen for arbeidet utvides og den sperrede strekningen eller spor inngå i arbeidet.
Arbeidsformene kan endres uten at spenningen kobles inn så lenge det er samme område det arbeides på.
- Til nr. 2: Kontaktledningsanlegget kan frakobles av andre grunner enn arbeid, der det ikke er noe krav om leder for elsikkerhet og jording. Det er tillatt å kjøre både tog og skift under en kontaktledning som ikke er spenningssatt.
Det er tatt inn at leder for kobling skal informere toglederen, og unntaksvis kan gi toglederen tillatelse til å framføre tog og skift uten hevet strømavtaker gjennom området. Det er tatt inn at eventuell leder for elsikkerhet er utpekt og eventuell jording er foretatt utenfor profilet. - Til nr. 4: Med ett arbeid menes arbeid underlagt én HSV i henhold til én kunngjøring. (ev. uten kunngjøring som beskrevet i 9.8-BN nr. 1).