Framføring av tog gjennom et område som er frakoblet i forbindelse med arbeid
Unntaksvis kan tog eller skift uten hevet strømavtaker kjøres gjennom et område som er frakoblet i forbindelse med arbeid i spor dersom arbeidet avsluttes midlertidig. Følgende gjelder:
- Toglederen eller togekspeditøren skal kontakte hovedsikkerhetsvakten og leder for kobling og innhente tillatelse til at kjøringen kan gjennomføres.
- Dersom kjøringen kan gjennomføres, skal hovedsikkerhetsvakten kontakte leder for elsikkerhet og informere om at arbeidet skal avsluttes for å kjøre tog eller skift uten hevet strømavtaker gjennom området.
- Leder for elsikkerhet skal forsikre seg om at all jording er foretatt utenfor profilet og informere leder for kobling om kjøringen.
- Leder for elsikkerhet skal melde til hovedsikkerhetsvakten når det er klart for kjøringen.
- Hovedsikkerhetsvakten skal fjerne sine sikringstiltak og melde strekningen klar eller sporet klart til toglederen eller togekspeditøren.
- Toglederen eller togekspeditøren skal innhente bekreftelse fra føreren av toget eller skiftet som skal framføres gjennom det frakoblede området om at strømavtakere ikke er hevet, før toglederen eller togekspeditøren kan fjerne sperringer og gi kjøretillatelse eller tillatelse til skifting.
- Hovedsikkerhetsvakten kan kontakte toglederen eller togekspeditøren og forespørre om ny tillatelse til arbeid når toget eller skiftet har kjørt ut av den frakoblede strekningen.
Hensikten med denne bestemmelsen er at kjøretøy med hevet strømavtaker ikke skal kjøres inn på frakoblet område for dermed å sette spenning på den frakoblede del av kontaktledningsanlegget. Derfor er det bl.a. viktig med kommunikasjon mellom togleder eller togekspeditør med fører om at strømavtager er senket. Merk at dette også vil gjelde arbeidskjøretøy som kun har strømavtager («bøyle», pantograf) for tekniske formål.
Det er tatt inn at toglederen skal innhente tillatelse fra hovedsikkerhetsvakten og leder for kobling om slik kjøring kan gjennomføres.
Det er tatt inn at arbeidet skal avsluttes midlertidig. Med dette menes at alt arbeid skal avsluttes og disponering/anleggsområde-jernbane/arbeidsbrudd som helhet skal avsluttes/heves. Årsaken til dette er at arbeidet krever frakobling, og utilsiktet spenningssetting av kontaktledningsanlegget (overkjøring) medfører fare for de som utfører arbeidet.
Kommunikasjonen mellom leder for elsikkerhet og hovedsikkerhetsvakten i b) og d) er intern kommunikasjon i arbeidet, som ikke vedrører grensesnittet mot trafikkstyringen og i utgangspunktet ikke en del av det TJN skal beskrive. Dette punktet er likevel tatt inn her for sammenhengens skyld.