Utkobling foran nøytralseksjon
- Signal 65C «Utkobling foran nøytralseksjon», eller signal E65M «Utkobling foran nøytralseksjon» på strekning med ERTMS, er satt opp i tilstrekkelig avstand foran spenningsløs seksjon som ikke er jordet. På strekning som forberedes for ERTMS kan signal E65M også brukes på strekning uten ERTMS i stedet for signal 65C.
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Hvitt kvadratisk skilt med to sorte loddrette streker med en sort vannrett strek under og sort kant. Skiltet kan ha en lampe
Eksempel:
Signal 65C
«Utkobling foran nøytralseksjon»Trekkraftkjøretøy med hevet strømavtaker skal være utkoblet før signalet passeres.
Dette gjelder likevel ikke når en lampe mellom de to sorte loddrette strekene lyser (hvitt fast lys). Når lampen lyser er seksjonen spenningsførende, og det er ikke nødvendig å koble ut.
Blått kvadratisk skilt med to hvite loddrette streker med en hvit strek under
Eksempel:
Signal E65M
«Utkobling foran nøytralseksjon»Trekkraftkjøretøy med hevet strømavtaker skal være utkoblet før signalet passeres. (TSI OPE A 6.22)
Dette gjelder likevel ikke når en lampe mellom de to loddrette strekene lyser (hvitt fast lys). Når lampen lyser, er seksjonen spenningsførende, og det er ikke nødvendig å koble ut.
Signal E65M brukes ikke på Østfoldbanens østre linje.
- Til nr. 1: Av praktiske hensyn er det tatt inn at signal E65M også kan brukes på strekning uten ERTMS i stedet for signal 65C når strekningen forberedes (bygges om) til ERTMS.