8.59
Signaler for arbeid
- Signal 105A «Anleggsområde-jernbane begynner» og signal 105B «Anleggsområde-jernbane slutter» brukes for å markere grensen for anleggsområde-jernbane på strekning med fjernstyring og strekning med togmelding.
- Signal 105C «Arbeidsbrudd begynner» og signal 105D «Arbeidsbrudd slutter» brukes for å markere grensen for arbeidsbrudd på strekning med ERTMS. Signalene settes opp slik at de utgjør en fysisk hindring mot forbikjøring.
- Signal 105E «Arbeidsområde» brukes i et arbeidsområde, i grensen mellom arbeidsområder eller i grensen mellom strekninger med sporfelter og strekninger med akseltellere.
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Gult rektangulært skilt med sort kant og sorte bokstaver
Eksempel:
Signal 105A
«Anleggsområde-jernbane begynner»Anleggsområde-jernbane begynner. Stopp for kjøretøy som ikke skal kjøre inn på anleggsområde-jernbane. Gult rektangulært skilt med sort kant, sorte bokstaver og sorte skråstreker
Eksempel:
Signal 105B
«Anleggsområde-jernbane slutter»Anleggsområde-jernbane slutter. Stopp for kjøretøy som ikke skal kjøre ut av det. Gult rektangulært skilt med sort kant og sorte bokstaver
Eksempel:
Signal 105C
«Arbeidsbrudd begynner»Stopp for kjøretøy som ikke skal kjøre inn på arbeidsbruddet. Gult rektangulært skilt med sort kant, sorte bokstaver og sorte skråstreker
Eksempel:
Signal 105D
«Arbeidsbrudd slutter»Stopp for kjøretøy som ikke skal kjøre ut av arbeidsbruddet. Hvitt skilt med sort tekst og sorte piler
Eksempler:
Signal 105E
«Arbeidsområde»Skiltet markerer arbeidsområde, grense mellom arbeidsområder eller grense mellom strekning med sporfelter og strekning med akseltellere.
Til nr. 2 og 3: De nye skiltene for arbeidsbrudd brukes for trekkraftkjøretøy og/eller skinne-/veimaskin og markerer hvor langt de kan kjøre, og vil nødvendigvis ikke alltid markere grensen for selve arbeidsbruddet (jf. 9.25-BN nr. 3).