8.40

Signaler om modi og om bekreftelse av fritt spor på strekning med ERTMS

  1. Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning
    Grå øyeform i grå firkant mot mørk bakgrunn
    Signal E17
    «Modus full overvåking (FS-modus)»
    Toget er fullstendig overvåket i systemet. Føreren skal forholde seg til hastigheten angitt i kjøretillatelsen. (TSI OPE A 6.12)

    Blinkende

    Gul vinkel med spiss mot venstre, gul oval i høyre ende
    Signal E18
    «Bekreft modus på sikt (OS-modus)»
    Føreren skal bekrefte modus på sikt (OS-modus) og kjøring i hel sikthastighet. (TSI OPE A 6.13)
    Grå vinkel med spiss mot venstre, grå oval i høyre ende
    Signal E19
    «Modus på sikt (OS-modus)»
    Toget er i modus på sikt (OS-modus) og føreren skal kjøre i hel sikthastighet. Det kan være hindringer i sporet. (TSI OPE A 6.13)

    Blinkende

    Gul rombe mot mørk bakgrunn
    Signal E19A
    «Bekreft modus nasjonalt system (SN-modus)»
    Føreren skal bekrefte modus nasjonalt system (SN-modus). (TSI OPE A 6.17)
    Grå rombe mot mørk bakgrunn
    Signal E19B
    «Modus nasjonalt system (SN-modus)»
    Toget er i modus nasjonalt system (SN-modus) (TSI OPE A 6.17)

    Blinkende

    Gul skinnegang mot mørk bakgrunn
    Signal E19C
    «Bekreft modus ikke-utrustet område (UN-modus)»
    Føreren skal bekrefte modus ikke-utrustet område (UN-modus). (TSI OPE A 6.16)
    Grå skinnegang mot mørk bakgrunn

    Signal E19D
    «Modus ikke-utrustet område (UN-modus)»

    Toget er i modus ikke-utrustet område (UN-modus). (TSI OPE A 6.16)

    Blinkende

    Gult lokomotiv med sorte piler mot høyre og venstre
    Signal E20
    «Bekreft skiftemodus (SH-modus)»
    Føreren skal bekrefte overgang til skiftemodus (SH-modus). (TSI OPE A 6.3.2)
    Grått lokomotiv med sorte piler mot høyre og venstre
    Signal E21
    «Skiftemodus (SH-modus)»
    Trekkraftkjøretøyet er i skiftemodus (SH-modus). (TSI OPE A 6.3.3)
    To grå skrå streker, grå vinkel med spissen mot høyre og oval i den største enden
    Signal E22
    «Er sporet fritt?»
    Dersom sporet er fritt, kan føreren bekrefte at sporet er fritt fram til neste stoppskilt, og kjøre i henhold til bestemmelsene i kapittel 6 om bekreftelse av fritt spor. (TSI OPE A 6.19)
  2. For modus særlig ansvar (SR-modus), se punkt 8.37 om signaler for muntlig kjøretillatelse på strekning med ERTMS.