8.40
Signaler om modi og om bekreftelse av fritt spor på strekning med ERTMS
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Signal E17
«Modus full overvåking (FS-modus)»Toget er fullstendig overvåket i systemet. Føreren skal forholde seg til hastigheten angitt i kjøretillatelsen. (TSI OPE A 6.12) Blinkende
Signal E18
«Bekreft modus på sikt (OS-modus)»Føreren skal bekrefte modus på sikt (OS-modus) og kjøring i hel sikthastighet. (TSI OPE A 6.13) Signal E19
«Modus på sikt (OS-modus)»Toget er i modus på sikt (OS-modus) og føreren skal kjøre i hel sikthastighet. Det kan være hindringer i sporet. (TSI OPE A 6.13) Blinkende
Signal E19A
«Bekreft modus nasjonalt system (SN-modus)»Føreren skal bekrefte modus nasjonalt system (SN-modus). (TSI OPE A 6.17) Signal E19B
«Modus nasjonalt system (SN-modus)»Toget er i modus nasjonalt system (SN-modus) (TSI OPE A 6.17) Blinkende
Signal E19C
«Bekreft modus ikke-utrustet område (UN-modus)»Føreren skal bekrefte modus ikke-utrustet område (UN-modus). (TSI OPE A 6.16) Signal E19D
«Modus ikke-utrustet område (UN-modus)»Toget er i modus ikke-utrustet område (UN-modus). (TSI OPE A 6.16) Blinkende
Signal E20
«Bekreft skiftemodus (SH-modus)»Føreren skal bekrefte overgang til skiftemodus (SH-modus). (TSI OPE A 6.3.2) Signal E21
«Skiftemodus (SH-modus)»Trekkraftkjøretøyet er i skiftemodus (SH-modus). (TSI OPE A 6.3.3) Signal E22
«Er sporet fritt?»Dersom sporet er fritt, kan føreren bekrefte at sporet er fritt fram til neste stoppskilt, og kjøre i henhold til bestemmelsene i kapittel 6 om bekreftelse av fritt spor. (TSI OPE A 6.19) - For modus særlig ansvar (SR-modus), se punkt 8.37 om signaler for muntlig kjøretillatelse på strekning med ERTMS.
Til nr. 1: Signal E22 «Er sporet fritt» brukes bare på Østfoldbanens østre linje.