Signaler om endret hastighet på strekning med ERTMS
(TSI-OPE A 6.12)
Signal | Signalnummer og signalnavn | Signalbetydning |
---|---|---|
Første varsling (alternativ med funksjonen Time To Indication) Eksempel: ![]() Indikatoren, en hvit firkant øverst til venstre for hastighetsmåler, vokser i størrelse frem til førerpanelet viser signal E3 «Andre varsel om redusert hastighet» |
Signal E2A «Første varsel om redusert hastighet» |
Føreren skal forberede seg på å redusere hastigheten. I dette eksempelet er:
|
Første varsling (alternativ uten funksjonen Time To Indication) Eksempel: ![]() |
Signal E2B «Første varsel om redusert hastighet» |
Føreren skal forberede seg på å redusere hastigheten. I dette eksempelet er:
I dette eksemplet skal hastigheten reduseres til 100 km/t innen målavstanden. Første varsel er med hvit strek. |
Andre varsling Eksempel: ![]() |
Signal E3 «Andre varsel om redusert hastighet» |
Føreren skal redusere hastigheten. I dette eksempelet er:
I dette eksemplet skal hastigheten reduseres til 100 km/t innen målavstanden. Andre varsel er med gul strek. |
Eksempel: ![]() |
Signal E4 «Overskredet hastighet» |
Føreren skal redusere hastigheten. I dette eksempelet er:
I dette eksemplet skal hastigheten reduseres til 0 km/t innen målavstanden. Overskredet hastighet vises med oransje strek. |
Eksempel: ![]() |
Signal E5 «Bremseinngrep» |
Føreren skal redusere hastigheten. I dette eksempelet er:
Systemet har foretatt automatisk bremseinngrep. Dette indikeres med rød farge. I dette eksemplet reduserer systemet hastigheten til 30 km/t. selv om målhastigheten er 0 km/t. i målpunktet. |
Det innføres en ny funksjon for første varsel om redusert hastighet (Time To Indication), som er signal E2A «Første varsel om redusert hastighet». Første varsel om redusert hastighet kan dermed vises på to måter, enten med signal E2A eller med signal E2B, som er det signalet som brukes på Østfoldbanen (før signal E2). For begge variantene av signal E2 er det tatt inn at signalet betyr at føreren skal forberede seg på å redusere hastigheten. Det er ikke nødvendig å redusere hastigheten ved første varsel.