8.11

Utkjørhovedsignal

  1. Utkjørhovedsignal er satt opp før middel til nærmeste togspor og gjelder for ett bestemt togspor på stasjoner med sikringsanlegg, dersom det ikke er indre hovedsignaler i utkjørtogveien for hvert togspor.
  2. For stasjoner som ikke er fjernstyrte, gjelder kravet om utkjørhovedsignal for hvert togspor kun for nye signalanlegg eller ved vesentlig endring av eksisterende signalanlegg.
  3. Utkjørhovedsignal er merket med signal 101 «Identifikasjonsskilt».
  4. Dersom signal 21 «Kjør med redusert hastighet» kan vises fra felles utkjørhovedsignal for flere spor, skal tog ikke kjøre ut fra eller passere i disse sporene uten at togsporsignal, dvergsignal eller repetérsignal samtidig viser at signalet gjelder for vedkommende spor.
  5. På stasjoner der det er felles utkjørhovedsignal eller der det ikke er utkjørhovedsignal, vises middel ved et 50 cm lyserødt malt felt eller en 20 cm lang lysreflekterende plate, påsatt utvendig på begge naboskinnene i spor som møter eller krysser hverandre, eller ved oppsatt signal 64A «Grense-/innkoblingstolpe».
  6. Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning

    Et rødt fast lys

    Eksempel:

    Ett rødt fast lys
    Signal 20B
    «Stopp»
    Stopp senest ved innkjørtogveiens slutt.

    Et grønt fast lys

    Eksempel:

    Ett grønt fast lys
    Signal 21
    «Kjør med redusert hastighet»
    Toget kan kjøre ut fra eller passere stasjonen med redusert hastighet i henhold til bestemmelsene i kapittel 6.

    To grønne faste lys på loddrett linje.

    Eksempel:

    To grønne faste lys på loddrett linje
    Signal 22
    «Kjør»
    Toget kan kjøre ut fra eller passere stasjonen med største tillatte hastighet.