8.11
Utkjørhovedsignal
- Utkjørhovedsignal er satt opp før middel til nærmeste togspor og gjelder for ett bestemt togspor på stasjoner med sikringsanlegg, dersom det ikke er indre hovedsignaler i utkjørtogveien for hvert togspor.
- For stasjoner som ikke er fjernstyrte, gjelder kravet om utkjørhovedsignal for hvert togspor kun for nye signalanlegg eller ved vesentlig endring av eksisterende signalanlegg.
- Utkjørhovedsignal er merket med signal 101 «Identifikasjonsskilt».
- Dersom signal 21 «Kjør med redusert hastighet» kan vises fra felles utkjørhovedsignal for flere spor, skal tog ikke kjøre ut fra eller passere i disse sporene uten at togsporsignal, dvergsignal eller repetérsignal samtidig viser at signalet gjelder for vedkommende spor.
- På stasjoner der det er felles utkjørhovedsignal eller der det ikke er utkjørhovedsignal, vises middel ved et 50 cm lyserødt malt felt eller en 20 cm lang lysreflekterende plate, påsatt utvendig på begge naboskinnene i spor som møter eller krysser hverandre, eller ved oppsatt signal 64A «Grense-/innkoblingstolpe».
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Et rødt fast lys
Eksempel:
Signal 20B
«Stopp»Stopp senest ved innkjørtogveiens slutt. Et grønt fast lys
Eksempel:
Signal 21
«Kjør med redusert hastighet»Toget kan kjøre ut fra eller passere stasjonen med redusert hastighet i henhold til bestemmelsene i kapittel 6. To grønne faste lys på loddrett linje.
Eksempel:
Signal 22
«Kjør»Toget kan kjøre ut fra eller passere stasjonen med største tillatte hastighet.
- Til nr. 1: At utkjørhovedsignal skal gjelde for ett bestemt togspor på stasjonen, er for å redusere muligheten til misforståelser angående hvilket spor utkjørhovedsignalet gjelder for, og for å markere entydig endepunkt for togvei. De indre hovedsignalene plasseres der utkjørhovedsignalet ville vært plassert.
- Til nr. 2: Fordi signalanleggene har vært bygget ut over en svært lang tidsperiode finnes det en del signalanlegg på stasjoner som ikke er fjernstyrt der det i stedet for utkjørhovedsignal fra hvert togspor er ett felles utkjørhovedsignal for alle togspor, eventuelt felles utkjørhovedsignal fra en sporgruppe. De fleste av disse stasjonene har dvergsignaler som angir hvor togveien slutter. Hvis stasjonen ikke har dvergsignaler, gjelder bestemmelsen i pkt. 5.5 nr. 2 om at togveien slutter senest ved middel mot nærmeste togspor i stasjonens andre ende.
Det kan også være felles utkjørhovedsignal for enkelte togspor, og separate for hvert togspor på en annen del av stasjonen. Det finnes på stasjoner der deler av stasjonen kan fjernstyres.
Vær oppmerksom på at på stasjoner med felles utkjørhovedsignal er også ATC-overvåkningens målpunkt ved innkjøring når utkjørhovedsignalet ikke viser kjørsignal, selv om togveiens sluttpunkt er ved dvergsignal eller middel mot nærmeste togspor.