8.10
Innkjørhovedsignal
- Innkjørhovedsignal er satt opp minst 200 meter utenfor ytterste sentralstilte, motliggende sporveksel på stasjoner med sikringsanlegg.
- Innkjørhovedsignal er merket med signal 101 «Identifikasjonsskilt» og to gule vannrette lysreflekterende striper som er synlige fra begge sider.
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Et rødt blinkende lys
Eksempel:
Signal 20A
«Stopp»Stopp minst 20 meter foran signalet, eventuelt foran orienteringsstolpen. Et grønt fast lys
Eksempel:
Signal 21
«Kjør med redusert hastighet»Toget kan kjøre inn på stasjonen med redusert hastighet i henhold til bestemmelsene i kapittel 6. To grønne faste lys
på loddrett linje.Eksempel:
Signal 22
«Kjør»Toget kan kjøre inn på stasjonen med største tillatte hastighet.
- Til nr. 1: At innkjørhovedsignal er plassert minst 200 meter utenfor ytterste sentralstilte motliggende sporveksel, er opprinnelig satt for å tilrettelegge for skifting, men ivaretar også krav til sikkerhetssoner ved for eksempel kryssing, jf. jernbaneinfrastrukturforskriften § 3-8.
Innkjørhovedsignal finner man også på stasjoner med enkelt sikringsanlegg. Enkelt sikringsanlegg er ikke omtalt i regelverket, men i særbestemmelser i strekningsbeskrivelsen for Gjøvik og Haltdalen stasjoner, som er de eneste gjenværende stasjoner med enkelt sikringsanlegg. Et enkelt sikringsanlegg har ikke togdeteksjon i togsporene og har håndstilte sporveksler med kontrollås. Et enkelt sikringsanlegg har ikke utkjørhovedsignal. - Til nr. 3: På en stasjon med fullstendig sikringsanlegg og togdeteksjon i alle togspor sikres innkjørtogveien automatisk i anlegget før det kan vises kjørsignal. Det er også stasjoner med sikringsanlegg der det ikke er togdeteksjon i alle togspor og håndstilte sporveksler der innkjørtogveien helt eller delvis sikres manuelt av sporskifter/togekspeditør.