Indre hovedsignal
- Stasjon med sikringsanlegg kan ha indre hovedsignaler. Indre hovedsignaler er satt opp mellom innkjørhovedsignal og utkjørhovedsignal.
- Indre hovedsignal er merket med signal 101 «Identifikasjonsskilt». Indre hovedsignal i innkjørtogvei er merket med to gule vannrette lysreflekterende striper som er synlige bare fra forsiden.
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Et rødt fast lys
Eksempel:
Signal 20B
«Stopp»Stopp foran signalet. Et grønt fast lys
Eksempel:
Signal 21
«Kjør med redusert hastighet»Toget kan kjøre videre på stasjonen med redusert hastighet over sporvekslene i henhold til bestemmelsene i kapittel 6. To grønne faste lys på loddrett linje.
Eksempel:
Signal 22
«Kjør»Toget kan kjøre videre på stasjonen med største tillatte hastighet.
Til nr. 1: I prinsippet er det to varianter av indre hovedsignaler i utkjørtogvei, avhengig av stasjonens signalanlegg. På en del fjernstyrte stasjoner med mer enn to togspor er det indre hovedsignaler som står i direkte avhengighet til utjørhovedsignal, og som ikke kan vise kjørsignal med mindre utkjørhovedsignalet viser kjørsignal. Disse indre hovedsignalene har dvergsignaler som bare brukes for tog for å angi kort/lang togvei, og kan ikke vise signal 44 «Varsom kjøring tillatt» og signal 45 «Kjøring tillatt» ved skifting.
På noen stasjoner er det indre hovedsignaler som kan vise kjørsignal uavhengig av utkjørhovedsignalet. Disse er normalt utstyrt med forsignal og disse stasjonene har dvergsignaler som også brukes for skifting.