Signal «Stopp» på linjen
- Signal 1A eller 1B «Stopp» skal vises minst 800 meter til begge sider for farepunktet, dersom annet ikke er bestemt. Avstanden skal økes når det er nødvendig for å oppnå tilstrekkelig bremseavstand, herunder i fall, ved dårlige adhesjonsforhold, eller når signalet ikke er synlig på 150 meter.
- Dersom stedet signal 1A eller 1B «Stopp» skal vises er inne på en fjernstyrt stasjon, skal signalet plasseres ved ytterste sporveksel i utkjørtogveien. Dersom stedet signal 1A eller 1B «Stopp» skal vises er inne på en betjent stasjon, skal signalet plasseres ved ytterste sporveksel eller ved plattform. Togleder eller togekspeditør skal underrettes før signalet settes opp.
- Der det foregår arbeider i sporet som innebærer en økt risiko for avsporing, kan signal som viser signal 1C «Avsporingssignal» ved avsporing, plasseres minst 800 meter til hver side for arbeidsstedet.
-
Signal Signalnummer og signalnavn Signalbetydning Dagsignal:
Rødt signalflagg vist på tvers av sporetEksempel:
Signal 1A
«Stopp»Toget skal stoppe hurtigst mulig.
Nattsignal:
Rødt lys fra signallampeEksempel:
Signal 1B
«Stopp»Toget skal stoppe hurtigst mulig.
Rødt blinkende lys.
Eksempel:
Signal 1C
«Avsporingssignal»Toget skal stoppe hurtigst mulig.
Signal 1A eller 1B «Stopp» vises som hovedregel mot hjelpetog for tog som har stoppet på linjen, jf. pkt. 7.40, og som hovedregel ved sikring av arbeidssted når strekning disponeres for arbeid der det ikke er sporfelt eller akseltellere. Signalet skal være en barriere hvis det ved en feil blir sendt et tog mot farepunktet og settes derfor opp i en avstand som gir tilstrekkelig bremselengde til farepunktet. Grunnregelen er 800 meter, som er den avstand som ligger til grunn for bremsetabell I og II. På strekninger der en lengre bremsevei er lagt til grunn, dvs. der bremsetabell III og IV gjelder er det ikke aktuelt å bruke stoppsignal for sikring av arbeidssted, men kun hjelpetog.