Omstilling av kjørsignal
- Når toget passerer et hovedsignal, midlertidig utkjørsignal eller midlertidig innkjørsignal, omstilles signalet automatisk til signal 20A eller 20B «Stopp».
- På stasjoner med enkelt innkjørsignal skal signalet stilles tilbake til stopp etter at toget har passert signalet.
Jernbaneinfrastrukturforskriften § 3-7 setter krav til at sikkerhetsfunksjonene i signalanlegget skal være automatiske og uavhengige av den som betjener anlegget. Dette gjelder bl.a. den sikkerhetsfunksjonen som stiller hovedsignal, midlertidig innkjørsignal, midlertidig utkjørsignal og enkelt innkjørsignal tilbake til stopp når tog passerer.
Fordi enkelt innkjørsignal ikke er bygget med automatisk omstilling til stopp når toget passerer signalet, tillates det likevel at signalet stilles manuelt til stopp når toget har passert, dersom signaltelegrafen benyttes til kontrollfunksjon.
Hensikten med at signaler stilles til stopp etter toget er at de ikke skal bli stående og utilsiktet vise kjørsignal for et etterfølgende tog, noe som i noen tilfeller tidligere var medvirkende årsak ved hendelser eller tilløp til hendelser. Fullstendige sikringsanlegg er slik bygget at hovedsignal omstilles til stopp når første aksel passerer signalet, noe som ble innført etter Åneby-ulykken (1948).