7.40
Hjelpetog
- Dersom det er nødvendig med hjelpetog når tog har stoppet og ikke kommer videre ved egen hjelp, skal føreren og toglederen minst avklare hva slags hjelpetog som er nødvendig og om det er nødvendig at hjelpetoget kommer fra en spesiell retning, samt det havarerte togets posisjon. (TSI-OPE B2 10)
- Føreren skal oppgi posisjonen til fronten på toget i henhold til jernbaneinfrastrukturens kilometermerking, og togets lengde.
- Toglederen eller togekspeditøren skal sperre strekningen eller sporet toget står på.
- Toglederen skal utarbeide rute for hjelpetoget, og informere føreren i det toget som skal hentes om hvor hjelpetoget kommer fra.
- Hvis toget har ombordpersonale, skal signal 1A eller 1B «Stopp» vises minst 200 meter fra toget i den retningen hvor hjelpetoget kommer fra. Dersom det kun er fører i toget, kan signalet sløyfes. Føreren skal informere toglederen om signal er satt opp eller ikke, og det skal fremgå om signal er satt opp i ruten for hjelpetoget.
- Etter at føreren har bedt om assistanse, skal det havarerte toget ikke flyttes, selv om feilen rettes, inntil hjelpetoget har kommet eller føreren og toglederen har avklart andre alternativer. (TSI-OPE B2 10)
- Toglederen eller togekspeditøren skal ikke tillate hjelpetoget å kjøre inn på strekningen eller sporet der det havarerte toget står uten å ha fått bekreftelse på at det havarerte toget ikke vil bli flyttet (TSI-OPE B2 10). På strekning med ERTMS skal toglederen med formular 3 gi føreren i det havarerte toget ordre om at toget skal bli stående.
- Når hjelpetoget er klart til å kjøre inn på strekningen eller sporet der det havarerte toget står, skal toglederen eller togekspeditøren minst informere føreren i hjelpetoget om det havarerte togets posisjon og om hvor det havarerte toget skal kjøres til. (TSI-OPE B2 10)
- Føreren av hjelpetoget skal kjøre med halv sikthastighet inn mot det toget som skal hentes.
- På strekning med fjernstyring gjelder halv sikthastighet fra det siste hovedsignalet før det toget som skal hentes.
- På strekning med togmelding gjelder halv sikthastighet fra det siste hovedsignalet eller enkle innkjørsignalet før det toget som skal hentes, eller fra en ubetjent stasjon, sidespor eller holdeplass som er angitt i ruten for hjelpetoget.
- På strekning med ERTMS kan toglederen gi hjelpetoget kjøretillatelse for modus på sikt (OS-modus) mot toget som skal hentes fra det siste stoppskiltet, og føreren skal i dette tilfellet kjøre med halv sikthastighet.
- Føreren av det sammenkoblede toget skal forsikre seg om at hjelpetoget er koblet til det havarerte toget, at det sammenkoblede toget har tilstrekkelig bremseprosent, at den automatiske bremsen er koplet dersom den er kompatibel, og at bremseprøve er utført. (TSI-OPE B2 10)
- Når det sammenkoblede toget er klart til å fortsette, skal føreren av det sammenkoblede toget kontakte toglederen eller togekspeditøren og informere om eventuelle begrensinger for toget, og flytte toget i henhold til eventuelle instruksjoner fra toglederen eller togekspeditøren (TSI OPE B2 10). Om opphevelse av formular 3 på strekning med ERTMS, se Vedlegg 1 om bruk av formularene 1–7 for ERTMS.
Hjelpetog er definert i pkt. 1.12 bokstav h, og må ikke forveksles med «hjelpelokomotiv». Dersom et tog har stoppet på linjen ikke kommer videre ved egen hjelp skal togleder varsles i henhold til pkt. 7.1.
- Til nr. 4: Ettersom alle tog skal ha rute, jf. pkt. 2.4, må toglederen gi rute for hjelpetoget før det kan sendes ut på linjen.
- Til nr. 5: Signal 1A eller 1B «Stopp» er en ekstra barriere dersom fører i hjelpetoget ikke er oppmerksom på hvor toget som har stoppet befinner seg. Dersom det ikke er ombordpersonale i toget som har stoppet, må føreren vurdere om toget kan forlates for å sette opp signal «Stopp». Avstanden er satt til 200 meter fordi hjelpetoget kjører med halv sikthastighet (jf. definisjon i pkt. 1.5 bokstav u). For øvrig gjelder bestemmelsene for oppsetting av signal «Stopp» i pkt. 8.82.Bestemmelsen om at det skal framgå av ruten om signal «Stopp» er satt opp, skal sikre at føreren i hjelpetoget ikke ved en misforståelse forventer at det vises stoppsignal ved toget som skal hentes, når stoppsignal ikke vises.
- Til nr. 9: Bestemmelsen skal sikre at føreren av hjelpetoget kan stanse hjelpetoget før det kommer fram til stoppsignalet eller fram til det toget som skal hentes. Hjelpetoget kan kjøre med normal hastighet fram til stasjonen eller blokksignalet/blokkstoppskiltet som er nærmest toget som skal hentes. På strekning med togmelding kan toget kjøre med normal hastighet fram til det punktet som er oppgitt i ruten for hjelpetoget, jf. pkt. 2.4 nr. 2 bokstav f.
På strekning med ERTMS er det teknisk mulig å framføre hjelpetoget i OS-modus fra siste stoppskilt. I dette tilfellet skal hjelpetoget kjøre med halv sikthastighet, og ikke hel sikthastighet, som ellers er vanlig i modus kjøring på sikt (OS-modus). - Til nr. 6, 7 og 11: Det er viktig at det havarerte toget blir stående når et hjelpetog er på vei, selv om føreren skulle klare å få reparert feilen.