Feil på togets ATC- eller ETCS-utstyr på ATC-strekning
- Dersom det på strekning med ATC oppstår feil på togets ATC, eller ETCS- og STM-utrustning, etter at toget har kjørt fra første stasjon angitt i ruten, skal føreren koble inn dette på nytt. Fungerer utstyret på toget, kan føreren kjøre toget videre med største hastighet 80 km/t inntil informasjonen i systemet er oppdatert. Føreren skal varsle toglederen.
- Dersom utstyret ikke fungerer etter at det er forsøkt koblet inn på nytt på strekning med ATC, skal føreren varsle toglederen. Etter tillatelse fra jernbaneforetaket og vurdering av Bane NOR, kan toget kjøres med største hastighet 80 km/t til vedlikeholdsbase/endestasjon for reparasjon. Vurderingen skal gjennomføres i henhold til formular 34. Dersom videre kjøring innebærer at toget må innstilles og kjøres i ny rute, gjelder ikke bestemmelsen i punkt 6.6 bokstav c) om innkobling av ATC og ETCS-ombordutrustning.
Det er krav til at alle tog som skal kjøre på strekninger som er utstyrt med automatisk hastighetsovervåkning skal ha utstyr for dette, jf. kjøretøyforskriftens vedlegg pkt. 12.2.1. Trafikkreglenes pkt. 6.6 nr. 1 bokstav c setter krav til at utstyret skal være koplet inn og prøvet før toget kjører fra det stedet det er klargjort.
Toget kan ikke kjøre fra utgangsstasjonen dersom den automatiske hastighetsovervåkningen ikke er korrekt innkoplet. For kjøring på ATC-strekning må toget ha enten ATC eller ETCS med STM, jf. pkt. 1.8 bokstav e) og pkt. 1.15.
Det er satt krav til redusert hastighet når dette systemet ikke fungerer, dvs. at føreren ikke er overvåket av ATC eller ETCS/STM. Det er jernbaneforetaket som skal gjøre denne vurderingen og beslutte om det er sikkerhetsmessig forsvarlig å la toget fortsette. 80 km/t er satt som hastighet begrunnet i at risikoen ved framføring reduseres når det holdes en lavere hastighet og begrunnet i hensynet til en hensiktsmessig trafikkavvikling.
Dersom føreren må kople inn utstyret for ATC på nytt underveis og utstyret ikke fungerer, er det satt krav til nedsatt kjørehastighet. Av hensyn til trafikkavviklingen, tillates det å kjøre toget til vedlikeholdsbasen for reparasjon. Bestemmelsen skal forstås slik at toget kan kjøre med passasjerer eller gods på denne strekningen, men ikke lenger enn til endestasjonen. Dersom toget må innstilles og kjøres i ny rute, f.eks. fordi det skal kjøres tilbake mot vedlikeholdsbasen, gjelder ikke bestemmelsene om innkobling av ATC/ETCS. Føreren må varsle togleder etter pkt. 7.1 nr. 2, da nedsatt kjørehastighet får betydning for togframføringen og kjøring uten ATC får betydning for trafikkstyringen på stasjoner med samtidig innkjøring. På de fleste stasjoner med samtidig innkjøring kreves det virksom ATC.
- Til nr. 1: Begrepet «ruten» betyr her hele strekningen toget skal kjøre, også når toget bytter tognummer underveis, men det er jernbaneforetaket som må vurdere hvor langt det er forsvarlig å kjøre.
- Til nr. 2: Bestemmelsen er tilpasset til at tog med feil på ATC eller ETCS også kan kjøres tilbake mot vedlikeholdsbase etter vurdering av jernbaneforetaket. Dette kan være en fordel i enkelte tilfeller, som eksempelvis hvis et tog mot Drammen blir innstilt på Skøyen og kjørt tilbake til Lodalen. Dette kan også være en fordel dersom et tog må innstilles og deretter kjøres fram til vedlikeholdsbasen. Intensjonen med bestemmelsen er at toget skal kjøres kortest mulig strekning uten ATC, enten det er videre fram, eller tilbake.