7.34
Feil på togets ATC- eller ETCS-utstyr på ATC-strekning
- Dersom det på strekning med ATC oppstår feil på togets ATC, eller ETCS- og STM-utrustning, etter at toget har kjørt fra første stasjon angitt i ruten, skal føreren koble inn dette på nytt. Fungerer utstyret på toget, kan føreren kjøre toget videre med største hastighet 80 km/t inntil informasjonen i systemet er oppdatert. Føreren skal varsle toglederen.
- Dersom utstyret ikke fungerer etter at det er forsøkt koblet inn på nytt på strekning med ATC, skal føreren varsle toglederen. Etter tillatelse fra jernbaneforetaket og vurdering av Bane NOR, kan toget kjøres med største hastighet 80 km/t til vedlikeholdsbase/endestasjon for reparasjon. Vurderingen skal gjennomføres i henhold til formular 34. Dersom videre kjøring innebærer at toget må innstilles og kjøres i ny rute, gjelder ikke bestemmelsen i punkt 6.6 bokstav c) om innkobling av ATC og ETCS-ombordutrustning.
Det er krav til at alle tog som skal kjøre på strekninger som er utstyrt med automatisk hastighetsovervåkning skal ha utstyr for dette, jf. jernbanekjøretøyforskriftens vedlegg pkt. 12.2.1. Trafikkreglenes pkt. 6.6 nr. 1 bokstav c setter krav til at utstyret skal være koplet inn og prøvet før toget kjører fra det stedet det er klargjort. Toget kan ikke kjøre fra utgangsstasjonen dersom den automatiske hastighetsovervåkningen ikke er korrekt innkoplet.
Det er satt krav til redusert hastighet når dette systemet ikke fungerer, dvs. at føreren ikke er overvåket av ATC eller ETCS/STM. 80 km/t er satt som hastighet begrunnet i at risikoen ved framføring reduseres når det holdes en lavere hastighet. Hastigheten er også satt av hensyn til en hensiktsmessig trafikkavvikling.
Det er krav om at føreren skal varsle toglederen, se også TJN pkt. 7.1 nr. 3 bokstav a.
- Til nr. 1: Begrepet «ruten» betyr her hele strekningen toget skal kjøre, også når toget bytter tognummer underveis, men det er jernbaneforetaket som må vurdere hvor langt det er forsvarlig å kjøre.
- Til nr. 2: Det er jernbaneforetaket som beslutter om det er sikkerhetsmessig forsvarlig å la toget kjøre. Ut ifra trafikksituasjonen vurderer Bane NOR om det er hensiktsmessig å la toget kjøre.
Bestemmelsen er tilpasset til at tog med feil på ATC eller ETCS også kan kjøres tilbake mot vedlikeholdsbase. Dette kan være en fordel i enkelte tilfeller, som eksempelvis hvis et tog mot Drammen blir innstilt på Skøyen og kjørt tilbake til Lodalen. Dette kan også være en fordel dersom et tog må innstilles og deretter kjøres fram til vedlikeholdsbasen. Intensjonen med bestemmelsen er at toget skal kjøres kortest mulig strekning uten ATC/ETCS, enten det er videre fram eller tilbake.
Bestemmelsen skal forstås slik at toget kan kjøre med passasjerer eller gods på denne strekningen. Dersom toget må innstilles og kjøres i ny rute, f.eks. fordi det skal kjøres tilbake mot vedlikeholdsbasen, gjelder ikke bestemmelsene om innkobling av ATC/ETCS - Til 7.34-BN: Se fjernstyringsinstruks for VICOS og Rail Manager.