Feil på veisikringsanlegg eller veisikringsanlegg satt ut av bruk på strekning med ERTMS
1. Når signal E69 «Feil ved veisikringsanlegg» vises i førerpanelet, skal føreren stoppe toget foran signal E36 «Veisikringsanlegg». Føreren skal varsle toglederen og oppgi ved hvilken planovergang toget står. (TSI OPE A 6.44.1, TSI OPE B2 7.1)
1Ø. For Østfoldbanens østre linje gjelder følgende i stedet for nummer 1: Når det ved en planovergang med veisikringsanlegg vises en midlertidig hastighetsnedsettelse til 0 km/t, skal føreren stoppe toget før signal E36 «Veisikringsanlegg». Føreren skal varsle toglederen og oppgi ved hvilken planovergang toget står.
2. Toglederen eller føreren skal på strekning med ERTMS om mulig sperre planovergangen, enten teknisk eller manuelt. Sperring av planovergangen kan unnlates dersom trafikkforholdene tilsier det, for eksempel ved oversiktlig vei, liten veitrafikk m.m. Toglederen kan gi tillatelse til å unnlate sperring basert på opplysninger fra føreren om forholdene på stedet.
3. Dersom planovergangen ikke kan sperres, gjelder følgende:
- Dersom feilen er av en slik art at toget kan fortsette, skal toglederen gi føreren i hvert tog tillatelse til å kjøre videre og til å kjøre over planovergangen. (TSI-OPE B2 7.2 (1))
- Når føreren har fått tillatelse til å kjøre over planovergangen, skal føreren kjøre over den i henhold til reglene i bokstav c og d. Dersom planovergangen blir sperret av veikjøretøy eller lignende etter at føreren har fått tillatelse til å kjøre over, skal føreren gjøre det som er mulig for å stoppe. (TSI-OPE B2 7.2 (2))
- Føreren skal gi signal 83 «Tog kommer» i nødvendig omfang eller dersom toglederen har gitt ordre om det. Dersom planovergangen er klar, skal føreren kjøre fram og deretter øke hastigheten så snart togets front har passert planovergangen. (TSI-OPE B2 7.2 (3)).
- Hastigheten skal ikke overstige 10 km/t før togets front har passert planovergangen.
3Ø. For Østfoldbanens østre linje gjelder følgende i stedet for nummer 3d): Føreren kan kjøre over planovergang som ikke kan sperres i henhold til den hastigheten som er angitt i førerpanelet, maksimalt 10 km/t, inntil togets front har passert planovergangen. Dersom det er angitt 0 km/t, kan tog likevel kjøre over med hastighet inntil 3 km/t.
4. På strekning med ERTMS skal toglederen informere føreren dersom det er tilsatt personale som kan assistere ved sperring av veisikringsanlegget.
5. Dersom veisikringsanlegget er satt ut av bruk, gjelder reglene over.
Planoverganger utrustes med signaler, bommer og varselklokker for veitrafikanter. Planovergangssignalene mot tog erstattes av skilt (signal E36A/E36B). Innkoblingsfelt i sporet benyttes ikke, men det vil fortsatt være utløsningsavsnitt utrustet med akseltellere. Ved togkjøring (i FS-/OS-modus) er det toget som aktiverer veisikringsanlegg ved å forespørre signalanlegget. Dersom veisikringsanlegget ikke aktiveres (ved en ev. feil), vises symbol for feil ved veisikringsanlegget (signal E69) og toget stoppes automatisk foran planovergangen. Etter at toget har stoppet, overvåkes hastigheten til 40 km/t for kjøring over planovergangen. Passering av planovergangen kan skje i henhold til gjeldende regler. Ved skifting (i SH-modus) på dvergsignaler er det toget som aktiverer veisikringsanlegg når skiftevei er fastlagt og spesifikke sporavsnitt belegges. Ved skifting (i SH-modus) i midlertidig skifteområde betjenes veisikringsanlegg av skiftepersonalet. Veisikringsanlegg vil være utrustet med betjeningsskap, der anlegget kan aktiveres, deaktiveres eller utkobles (ved feil). I betjeningsskapet vil det være sperremateriell og «ute av bruk» skilt beregnet for bruk dersom veisikringsanlegg må kobles ut.
- Til nr. 1Ø og 3Ø: Dette er særbestemmelser for Østfoldbanens østre linje, som følge av annen funksjonalitet på den strekningen.