Tillatelse forbi indre hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal
Dvergsignal som tilhører indre hovedsignal, og viser signal 45 «Kjøring tillatt» eller signal 44 «Varsom kjøring tillatt», gir tillatelse til å kjøre forbi det indre hovedsignalet som ikke viser kjørsignal. Når tog har stoppet foran et indre hovedsignal i utkjørtogvei, skal føreren avklare med toglederen eller togekspeditøren om toget kan fortsette kjøring med tillatelse gitt i tilhørende dvergsignal, jamfør punkt 5.8 nummer 6. Føreren skal kjøre med halv sikthastighet. Kjøretillatelsen gjelder til et annet signal som begrenser togveien.
Pkt. 7.8 til 7.15 ovenfor omhandler tillatelse til å kjøre forbi signaler som ikke kan vise kjørsignal og begrensninger som tillatelsen medfører. Prosedyren er basert på et viktig prinsipp om at tog skal kjøre på hovedsignaler og skift på skiftesignaler. Prinsippet ligger til grunn for utforming av sikringsanleggene. Som en del av dette ligger at tog skal stoppe når hovedsignaler ikke viser kjørsignal og kun få tillatelse til å passere et hovedsignal i stopp av togleder eller togekspeditør ved å innhente tillatelse.
Indre hovedsignaler er normalt utstyrt med dvergsignaler. Av hensyn til trafikkavviklingen kan togleder eller togekspeditør gi tillatelse til å kjøre forbi et indre hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal ved å stille dvergsignal uten at prosedyren i pkt. 7.12 og 7.13 gjennomføres. Dvergsignalet vil da vise signal 45 «Kjøring tillatt» eller signal 44 «Varsom kjøring tillatt» og innebærer at toget slipper å stoppe foran det indre hovedsignalet. Dette gjelder indre hovedsignaler både i innkjørtogvei og utkjørtogvei, men i utkjørtogvei skal føreren avklare med toglederen/togekspeditøren om toget kan fortsette kjøringen med tillatelse gitt i tilhørende dvergsignal. Det kan være forskjellige årsaker til at dvergsignal viser «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt» ved et indre hovedsignal i utkjørtogvei som viser signal «Stopp». I noen tilfeller kan signalet ha skiftet til stoppsignal fordi de tekniske betingelsene for en togvei ikke lenger er oppfylt, eller ha blitt stilt til «Stopp».
Gis tillatelse på denne måten, gjelder ikke pkt. 7.14 og 7.15. Det vil si at tillatelsen ikke gjelder forbi eventuelle dvergsignaler i togveien, og at fører ikke trenger å kontrollere sporvekslene eller redusere hastigheten over sporvekslene. Se også kapittel 8 om dvergsignaler og spesielt at signal 44 i dvergsignal kan bety at det står kjøretøy i sporet.