7.11
Signaler som ikke viser kjørsignal på ubetjent stasjon
- Kommer tog til ubetjent stasjon der hovedsignal ikke viser kjørsignal, skal føreren ringe togekspeditøren på første betjente stasjon og innhente tillatelse til videre kjøring.
- Dersom det skal kjøres forbi hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, skal fører kontrollere den delen av togveien som er inne på stasjonen når det kjøres videre. Føreren skal stoppe foran sporvekselen hvis den ikke ligger i riktig stilling. Kjørehastigheten skal ikke overskride 10 km/t over sporvekslene.
- Tillatelse til å kjøre forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal på ubetjent stasjon skal gis og mottas som for tillatelse til kjøring forbi hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal på betjent stasjon.
- Kommer tog til ubetjent stasjon der enkelt innkjørsignal viser signal 20B «Stopp», skal føreren innhente tillatelse til å kjøre forbi signalet på samme måte som for hovedsignaler som ikke viser kjørsignal på ubetjent stasjon.
- Til nr. 1, 2 og 3: Ved en ubetjent stasjon viser hovedsignal kjørsignal til toget, noe som er en bekreftelse på at sporveksler ligger riktig og er sikret (tungesikret). Innkjørhoved- og utkjørhovedsignalene stilles automatisk når toget nærmer seg stasjonen. Hvis signal ikke vises er det enten en feil som gjør at det ikke kan vises kjørsignal, eller at stasjonen likevel er betjent. Derfor skal fører ha tillatelse for å kjøre videre.
- Til nr. 4: Ved en ubetjent stasjon som har enkelt innkjørsignal vises ikke signal. Sporveksler er sikret med kontrollås og at kontrollåsnøklene er på plass i samlelåsen (C-lås) kontrolleres med signaltelegraf. Det er derfor en feil hvis signalet viser signal 20B «Stopp», eller stasjonen er likevel betjent.