Evakuering av tog
- Føreren skal innhente tillatelse fra toglederen eller togekspeditøren til evakuering av tog når tog ikke står ved plattform eller ved feil på kontaktledningsanlegget.
- Når evakuering utenfor plattform er nødvendig og passasjerene må krysse spor, fordi det ikke er mulig å få toget inn til plattform eller å overføre passasjerene direkte til et annet tog, skal evakueringen foregå slik:
- Toglederen eller togekspeditøren skal sperre alle parallelle spor i tilknytning til toget, også dem som ikke er direkte nabospor. Strekningen passasjerene skal gå fra toget til samlingsplassen skal sperres. Toglederen eller togekspeditøren skal informere berørte tog om situasjonen og stanse disse om nødvendig.
- Føreren og toglederen, eller føreren og togekspeditøren, skal sammen fylle ut formular 23A/B «Sikring av nabospor». Formularet skal vise hvor toget som skal forlates befinner seg, i hvilken retning og til hvilket punkt passasjerene skal gå, og toglederens eller togekspeditørens tillatelse til avstigning. Føreren skal bekrefte mottak av tillatelsen.
- Før toglederen eller togekspeditøren kan oppheve sperringen av sporene, skal føreren bekrefte til toglederen eller togekspeditøren at avstigningen er avsluttet og at alle er ute av sporet. Toglederen eller togekspeditøren skal notere tidspunktet og førerens navn på formularet.
- Ved en ukontrollert evakuering skal føreren snarest sende nødanrop.
Kravet om tillatelse fra toglederen eller togekspeditøren før evakuering utenfor plattform kan foretas, eller ved feil på kontaktledningsanlegget, skal sikre at tiltak er gjort slik at det ikke kan komme tog i nabospor når evakueringen foregår, eller at personer ikke kan komme i berøring med kontaktledningen. Togleder eller togekspeditør sperrer spor og fører sikrer ved utfylling av formular 23A «Sikring av nabospor». Grunnen til at det må brukes formular i dette tilfelle er at det normalt pga. avstander ikke vil være mulig å få ut nøkler for sikring av spor på strekning der det er akseltellere som togdeteksjon.
Det har i 2023 pågått arbeid med beredskap. Dette har blant annet gitt nye operative retningslinjer for beredskap. I tillegg har hendelser belyst ulike problemstillinger knyttet til evakuering. Til sammen har dette medført endringer i TJN, bl.a. må det stilles noen krav til fører for best mulig å kunne utruste togleder og togekspeditør til å kunne ha bedre kontroll på evakueringssituasjoner.