7.49
Radiokommunikasjonsfeil
(TSI OPE A 6.48)
- Dersom signal E32 «Feil ved radiokommunikasjon» vises i førerpanelet i nivå 2, nivå NTC og nivå 0, og toget får driftsbrems, skal føreren etter at toget har stoppet kontrollere nivå, radionettverkets identifikasjon og radioblokksentralens identifikasjon eller telefonnummer, og rette disse hvis nødvendig etter reglene i kapittel 6 for registrering av data i ETCS-ombordutrustningen. Dersom radiokommunikasjonen med radioblokksentralen fortsatt ikke kan etableres, skal føreren informere toglederen.
- Dersom trekkraftkjøretøyet skal kjøre i skiftemodus (SH-modus), skal toglederen og føreren avtale nærmere forholdsregler.
- Dersom det skal brukes flere virksomme trekkraftkjøretøy med fører i samme tog, skal føreren i det trekkraftkjøretøyet som ikke går forrest informere føreren i det forreste trekkraftkjøretøyet om radiokommunikasjonsfeilen. Begge førerne skal følge interne regler i jernbaneforetaket.
- I øvrige tilfeller skal toglederen gi føreren muntlig kjøretillatelse ved bruk av formular 1 i henhold til kapittel 7 del III.
90 sekunder er satt som nasjonal verdi i Norge. Testing viser at toget får driftsbrems, som er tatt inn i bestemmelsen.
Testing viser ellers at det kan være vanskelig å skille mellom de to feilsituasjonene som er beskrevet i pkt. 7.48 (TSI-OPE A 6.47) og pkt. 7.49 (TSI-OPE A 6.48).
Se særbestemmelsene om hvordan dette fungerer på Østfoldbanens østre linje.