Nødstoppmodus (TR-modus)
(TSI-OPE A 5.1.9, 6.41)
- Umiddelbare tiltak:
- Dersom førerpanelet viser signal E9 «Nødstoppmodus» i nivå 2, blir toget eller skiftet nødbremset til stopp. Føreren skal gå ut ifra at det er en farlig situasjon og sette i verk alle nødvendige tiltak for å unngå situasjonen eller redusere effekten av den. Dette kan inkludere flytting av toget eller skiftet bakover.
- Når førerpanelet viser signal E10 «Bekreft nødstoppmodus», skal føreren bekrefte varselet og tilsette brems.
- Ved umiddelbart behov for å kjøre toget eller skiftet bakover i en nødsituasjon når signal E10 «Bekreft nødstoppmodus» vises, gjelder bestemmelsene i kapittel 7 om bruk av isolasjonsmodus (IS-modus) ved fare for liv og helse. Føreren skal følge toglederens instruksjoner. Straks toget eller skiftet har stoppet, skal føreren informere toglederen.
- I alle øvrige tilfeller skal føreren når signal E11 «Nødstoppmodus bekreftet» vises informere toglederen og følge toglederens instruksjoner.
- Videre kjøring:
- For kjøring i opprinnelig kjøreretning, gjelder følgende:
- Føreren skal motta formular 2 med all tilleggsinformasjon fra toglederen.
- Avhengig av hva som skal gjøres, skal føreren velge «Start» eller «Skifting» og følge instruksjonene i formular 2.
- Føreren kan kjøre toget eller skiftet videre.
- Dersom det vises tekstmelding om kommunikasjonsfeil i førerpanelet i noen trinn i prosessen, skal føreren informere toglederen. Toglederen og føreren skal følge reglene for tillatelse til å kjøre forbi sluttpunkt for kjøretillatelse, og toglederen skal i dette tilfellet gi tillatelse ved bruk av formular 1 i henhold til kapittel 7 del III i stedet for med formular 2.
- For kjøring i motsatt kjøreretning, gjelder følgende:
- Toglederen skal med formular 3 instruere føreren om å bli stående og å deaktivere førerbordet, og med formular 7 om å kjøre i motsatt kjøreretning.
- Føreren skal deaktivere førerbordet og følge reglene i punktene 6.10 – 6.12. Dersom føreren ikke kjører fra forreste førerrom, skal føreren følge jernbaneforetakets interne regler for å sørge for sikker kjøring.
- For kjøring i opprinnelig kjøreretning, gjelder følgende:
- Dersom det ikke er nødvendig å kjøre videre som tog eller skift etter nødstoppmodus (TR-modus), skal toglederen med formular 3 instruere føreren om å bli stående og å deaktivere førerbordet.
Merk at tilsetting av nødbrems og nødstoppmodus er to forskjellige ting. En overskridelse av tillatt hastighet fører eksempelvis til nødbrems, men så lenge toget ikke passerer sluttpunkt for kjøretillatelse, oppstår ikke nødstoppmodus. Det er kun nødstoppmodus når dette indikeres i førerpanelet, jf. pkt. 8.37. En nødbrems som ikke indikeres som nødstoppmodus hos føreren krever ikke bruk av formular 2.
Bestemmelsen er delt inn i det som gjelder umiddelbare tiltak og det som gjelder videre kjøring i opprinnelig kjøreretning eller i motsatt kjøreretning.
Det er presisert at kjøring bakover kan skje som et umiddelbart tiltak i en nødsituasjon (uten formular 2).
Dersom videre kjøring skal skje i opprinnelig kjøreretning, skal formular 2 brukes.
Dersom toget skal kjøre videre i motsatt kjøreretning, skal formular 3 og 7 brukes. I dette tilfellet blir formular 3 opphevet av formular 7 (uten bruk av formular 4), jf. pkt. 5.25 nr. 2 og pkt. V1.13. Dersom toget/skiftet ikke skal kjøre videre, skal formular 3 brukes.
Nasjonal verdi i Norge for å kjøre bakover etter at føreren har bekreftet nødstoppmodus (PT-modus) er 0 m. Bakking av kjøretøyet etter nødstoppmodus må foregå i modusene FS, OS, SR eller SH, eller IS i nødstilfelle). For kjøring bakover i nødsituasjon må det derfor refereres til bestemmelsene om bruk av IS-modus ved fare for liv og helse (pkt. 7.58 nr. 2).
Det er tatt inn at bestemmelsen også gjelder skift.