7.58
Bruk av isolasjonsmodus (IS-modus)
- Dersom det er nødvendig å bruke isolasjonsmodus (IS-modus) på grunn av feil, eller ved behov for å løse opp eller unngå en fastlåst trafikksituasjon, kan toglederen gi føreren tillatelse til å koble inn isolasjonsmodus (IS-modus). Kjøretillatelse skal alltid gis ved bruk av formular 1 i henhold til kapittel 7 del III, og toglederen skal angi bruk av isolasjonsmodus (IS-modus) i formularets punkt x.95 og x.96.
- Ved fare for liv og helse kan føreren umiddelbart flytte toget eller kjøretøyet i isolasjonsmodus (IS-modus) med halv sikthastighet både forover og bakover mellom de stoppskiltene toget eller kjøretøyet befinner seg, uten kontakt med toglederen. Føreren skal sende nødanrop og snarest kontakte toglederen. Dersom det er behov for å passere ett eller flere stoppskilt, skal føreren innhente muntlig tillatelse av toglederen uten bruk av formular.
- Når kjøringen i isolasjonsmodus (IS-modus) er ferdig, skal føreren informere toglederen og oppgi posisjon. Føreren skal slå av isolasjonsmodus (IS-modus) i henhold til interne regler i jernbaneforetaket. Bestemmelsene i punkt 7.1 nummer 2 og 3 om feil ved toget gjelder.
- Til nr. 1: Pkt. x.95 og x.96 i formular 1 brukes når det gis tillatelse til IS-modus, slik at det klart framkommer av kjøretillatelsen at føreren kan velge IS-modus. Bestemmelsen om at kjøretillatelsen alltid skal gis ved bruk av formular 1 i henhold til kap. 7 del III innebærer at togleder skal gjøre de vanlige kontrollene før tillatelsen gis, og at høyeste tillatte kjørehastighet er hel sikthastighet.
- Til nr. 3: Det forutsettes at jernbanevirksomhetene har regler for bruk av kjøretøy etter IS-modus, som sikrer at kjøretøyet kan brukes sikkert, jf. Subset 026 ERTMS/ETCS System Requirements Specification, Chapter 4, Modes and Transitions, pkt. 4.4.3 Isolation pkt. 4.4.3.1.3:
«To leave Isolation mode, a special operating procedure is needed (no transition from Isolation is specified). This procedure shall ensure that the on-board equipment is only put back into service when it has been proven that this is safe for operation.»
Etter bruk av IS-modus er det dermed ikke gitt at kjøretøyet umiddelbart kan brukes videre. Videre bruk er avhengig av jernbanevirksomhetens interne krav. Det forutsettes at jernbaneforetaket har avklart (på forhånd) hvilke feil ved ombordutstyr på toget som påvirker kjøringen, jf. TSI-OPE B2 15 (TJN pkt. 7.1 nr. 2–3).