7.57
Bakking av tog på strekning med ERTMS
- Dersom det er behov for å kjøre tilbake en kortere strekning på strekning med ERTMS, skal føreren innhente tillatelse til det fra toglederen og avklare hvordan og hvor langt det kan kjøres bakover.
- I persontog skal en signalgiver ha nødvendig kommunikasjon med føreren dersom føreren ikke kjører bakover fra bakre førerrom.
ERTMS-systemet har for øyeblikket ingen hensiktsmessig egen funksjonalitet for bakking av tog. Følgende muligheter til å kjøre bakover finnes:
- Kjøringen tilbake kan foregå i skiftemodus (SH-modus) dersom det er opprettet et midlertidig skifteområde.
- Kjøringen tilbake kan foregå i modus full overvåkning (FS-modus) eller modus på sikt (OS-modus) i inntil 20 m. Deretter kan toget fortsette framover igjen i modus full overvåkning (FS-modus) eller modus på sikt (OS-modus).
- Tog med ERTMS kan bakke inntil 20 meter før funksjonen «Roll away protection» trår i kraft og stopper toget. I en senere fase vil dette endres til at det ved behov kan gis tillates fra togleder å bakke inntil 300 meter pluss togets lengde uten å miste den tekniske kjøretillatelsen framover. Togleder må inngi en spesifikk kommando i trafikkstyringssystemet for å åpne for denne muligheten. Når toget fortsetter sin kjøring framover igjen, settes distansen som tillates for å bakke tilbake til 20 (300) meter.
Denne funksjonen finnes ikke på Østfoldbanens østre linje. - Dersom toget har et bakre førerrom som føreren går over i, kan kjøringen tilbake foregå i modus full overvåkning (FS-modus), modus på sikt (OS-modus) eller modus særlig ansvar (SR-modus).