6.8
Kjøring videre på, ut fra eller passering av fjernstyrt eller betjent stasjon
- Føreren skal ha mottatt signal i henhold til punkt 5.8 om signal for kjøring av tog videre på en stasjon eller ut fra en stasjon før toget kjører videre på, ut fra, eller passerer, en fjernstyrt eller betjent stasjon.
- Hvis føreren ved passering ikke kan se togekspeditøren på plattformen eller ved togveien på betjent stasjon hvor togekspeditøren skal være til stede på plattformen eller ved togveien, skal føreren stoppe toget og undersøke forholdet.
- På stasjon på strekning med fjernstyring skal ombordansvarlig i persontog som har stoppet for på- og/eller avstigning kontrollere at toget har fått kjørsignal før signal 5A eller 5B «Avgang» gis.
- På betjent stasjon skal ombordansvarlig i persontog som har stoppet for på- og/eller avstigning kontrollere at toget har fått kjørsignal, eventuelt signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse», før signal 5A eller 5B «Avgang» gis. Jamfør punkt 5.8. Hvilke stasjoner der ombordansvarlig i stedet for kjørsignal skal kontrollere signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» fra togekspeditør framgår av strekningsbeskrivelsen.
- Til nr. 3: For kjøring videre på, ut fra eller passering av stasjon er det jernbaneforetaket som må ha bestemmelser om på- og avstigning og avgangsprosedyre.
Tidligere forskriftskrav om at ombordansvarlig skal kontrollere at toget har fått kjørsignal før avgangssignal gis på fjernstyrte stasjoner på strekning med fjernstyring er videreført som krav fra Bane NOR. Bakgrunnen er at ombordansvarlig ikke skal forlede fører til å kjøre mot stoppsignal. Signalanleggene (sikringsanlegg og ATC) er, med noen unntak, bygget slik at det er forutsatt at tog må stå stille til det vises signal for videre kjøring på og ut fra stasjon. Det skyldes at det ikke er sikkerhetssoner etter utkjørhovedsignalene. Et tog som starter å kjøre mot stoppsignal kan passere dette i inntil 40 km/t og selv om ATC da tar nødbrems vil det ikke stoppe før det er inne i togveien for et annet tog, noe som kan føre til togsammenstøt. Regelen er hendelsesbasert, bl.a. Nittedal-ulykken (2001).
På en del stasjoner er det lagt inn nødstoppbaliser en avstand foran utkjørhovedsignalet for å kunne stoppe tog før farepunktet. - Til nr. 4: Betjente stasjoner har ulik grad av sikringsanlegg. På stasjoner der det er fullstendig sikringsanlegg med hovedsignaler, repetérsignaler eller togsporsignaler fra alle togspor, synlig fra plattform, blir den ombordansvarliges kontroll av kjørsignal tilsvarende som på fjernstyrte stasjoner. På stasjoner med enkelt innkjørsignal og på stasjoner der det ikke er mulig å kontrollere kjørsignal fra plattform, skal ombordansvarlig se signal «Kjøretillatelse» fra togekspeditøren før signal «Avgang» gis. Det er bestemt hvilke stasjoner der ombordansvarlig skal kontrollere signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» fra togekspeditør og disse stasjonene er listet i strekningsbeskrivelsen for jernbanenettet (SJN).
MERK: Jernbaneforetakene har ansvar for regler for kommunikasjon mellom fører og ombordansvarlig dersom føreren har fått tillatelse fra togekspeditør til å kjøre forbi signal som ikke kan vise kjørsignal.