Kjøring inn på en stasjon
- Føreren skal ha mottatt signal før toget kjører inn på en stasjon.
- På en fjernstyrt stasjon på strekning med fjernstyring skal føreren i tog som skal stoppe fordi signal viser signal 20B «Stopp», stoppe toget slik at ikke to tog samtidig er i bevegelse, med unntak av stasjoner som har mulighet for innkjøring av mer enn ett tog samtidig på hele eller deler av stasjonens sporarrangement som beskrevet i strekningsbeskrivelsen.
Til nr. 2: Tog som skal stoppe etter ruten eller fordi signal viser «Stopp» skal stoppes slik at ikke to tog samtidig er i bevegelse, med mindre sporanlegget eller sikkerhetssoner utelukker at toget kan komme inn i annen togvei. Ved de fleste fjernstyrte stasjoner er signalanlegget slik konstruert at det er forutsatt at innkjørende tog skal ha stoppet i løpet av kryssingslåsingstiden på stasjonen. Når middelkontrollampen slukker starter kryssingslåsingstiden og toget må bringes til stopp.
Årsaken er at det ikke er sikkerhetssoner etter hovedsignal slik at ved en utilsiktet passering av stoppsignal kan toget komme inn i annen togvei. Kryssingslåsingstiden er i alminnelighet ca. 40–80 sekunder etter at siste vogn har passert middel ved innkjøring i togspor. Føreren skal altså stoppe, og ikke langsomt la toget bevege seg fram mot signal. På fjernstyrte stasjoner der det er dvergsignal («framtrekksdverg») for å forlenge togveien går denne automatisk tilbake til signal 43 «Kjøring forbudt» når kryssingslåsingstiden er ute. Kjøres det veldig sakte kan altså dette dvergsignalet skifte til «Kjøring forbudt» foran toget.
På stasjoner med togekspeditør er det togekspeditøren som sørger for ikke å stille innkjørsignal for annet tog før det første toget har stoppet.
Jf. også pkt. 5.7 nr. 3 og 4.