6.9
Kjøring av hjelpelokomotiv
- Ved kjøring av hjelpelokomotiv skal hjelpelokomotivet slutte seg til toget før toget settes i gang. Hjelpelokomotivet skal kobles til toget dersom banestrekningen har fall over 5 ‰.
- Skal hjelpelokomotivet kjøre så langt som til nærmeste betjente stasjon eller forbi denne, skal det kjøres tilbake som ekstratog. Kjører hjelpelokomotivet tilbake fra et sted på linjen på strekning med togmelding, skal meldinger sendes som bestemt i kapittel 5 om ankomstmelding.
- Hvis hjelpelokomotivet må forlate toget på en tidligere blokkstrekning enn det som framgår av ruten, må hjelpelokomotivet ikke kjøre ut av blokkstrekningen. Hjelpelokomotivet skal stoppe slik at blokkstrekningen blir belagt inntil toglederen på strekning med fjernstyring eller togekspeditøren på strekning med togmelding er varslet.
- Hvis hjelpelokomotivet følger toget forbi blokksignal, må hjelpelokomotivet følge toget fram til første stasjon.
- Føreren skal varsle toglederen når hjelpelokomotivet har kommet tilbake inn til grensestasjon fra strekning med fjernstyring.
- Føreren skal varsle togekspeditøren når hjelpelokomotiv har kommet inn på betjent stasjon på strekning med togmelding.
- Til nr. 1: Kravet skal hindre at tog og hjelpelokomotiv glir fra hverandre og støter sammen igjen. Grensen for fall er erfaringsbasert og er videreført fra tidligere regelverk. Kjøring med utilkoplet hjelpelokomotiv bør imidlertid unngås og bare nyttes når det er helt nødvendig.
- Til nr. 4: Dette vil også gjelde hvis hjelpelokomotivet utilsiktet forlater toget. Lokomotivet må ikke kjøre tilbake, da det kan være stilt kjørsignal for etterfølgende tog og det kan misforståes om man er før eller etter blokksignalet, for eksempel fordi blokksignal kan i noen tilfelle være plassert asymmetrisk. Bestemmelsen kom inn i regelverket etter Sagdalsulykken 19.5.1949 (togsammenstøt mellom tilbakevendende hjelpelokomotiv og lokaltog).