6.2
Spesielle bestemmelser om kjøring av tog
- I forbindelse med føreropplæring kan en person under opplæring kjøre trekkraftkjøretøyet under oppsyn av fører. Ved kjøring av kjøretøy for vedlikehold av jernbane-infrastruktur, kjøring av museumstog, prøvekjøring og kjøring i forbindelse med berging, kan en annen enn føreren unntaksvis kjøre trekkraftkjøretøyet fra samme førerrom dersom føreren av toget ikke har kompetanse til å kjøre dette trekkraftkjøretøyet.
- Ved skyving av tog gjelder følgende:
- En signalgiver skal gi nødvendige signaler til føreren.
- I ERTMS kan trekkraftkjøretøy med særskilt tognummer skyve kjøretøy med lengde inntil 25 m med kjøretillatelse fra systemet i henhold til egen prosedyre. Dersom det er fri sikt over kjøretøy som skyves, kan skyvingen foregå uten signalgiver.
- Ved kjøring i forbindelse med berging der ekstra trekkraftkjøretøy kobles foran i toget, kan en annen enn føreren unntaksvis kjøre trekkraftkjøretøyet fra forreste førerrom.
- På utgangsstasjonen eller etter planlagt stopp har føreren tillatelse til avgang dersom følgende vilkår er oppfylt:
- føreren har fått tillatelse til å sette toget i gang
- jernbaneforetakets betingelser for kjøring av toget er oppfylt, inkludert avgangsprosedyre for tog med passasjerer
- avgangstiden er inne eller det er tillat å kjøre før rutetid
(TSI-OPE B2-2)
- Dersom føreren ikke har fått tillatelse til å sette toget i gang på forventet tidspunkt og ikke har fått opplysninger om årsaken, skal føreren informere toglederen eller togekspeditøren. (TSI-OPE B2-3)
- Hvis toget er utstyrt med manuelt aktivert sandingsutstyr, har føreren alltid tillatelse til å sande, men skal unngå det så langt som mulig i følgende tilfeller: I område med sporveksler og sporkryss, ved bremsing ved hastighet under 20 km/t og når toget står stille. Det er likevel tillatt å sande hvis det er fare for å kjøre forbi stoppsignal, eller i andre alvorlige tilfeller der sand vil kunne hjelpe på adhesjonen ved bremsing, ved igangsetting, eller ved testing av sandingsutstyr. (TSI OPE B2 1)
- Til nr. 1: Fører er likevel ansvarlig for togets kjøring selv om en annen kjører trekkraftkjøretøyet og må være til stede i førerrommet. Opplistingen i bestemmelsen er uttømmende.
- Til nr. 2a: Nærmere bestemmelser om kommunikasjonen må gis av jernbaneforetaket.
- Til nr. 2b: dekker ny funksjonalitet for skyving av kjøretøy med lengde inntil 25 m med kjøretillatelse fra systemet på strekning med ERTMS (funksjonaliteten finnes ikke på Østfoldbanens østre linje):
Ved vedlikeholdsarbeid kan det være behov for å framføre tog overvåket i FS-modus med vogn som skyves foran (robelhenger, snøvogn, etc.). Vogn(er) med en lengde på inntil 25 meter kan skyves foran toget. Dersom tog skal skyve vogn(er) må toget gis et særskilt tognummer, og det er fører som taster dette inn via togets ERTMS førerpanel (DMI). Grunnen til dette er at togets front må logisk «flyttes» til fronten av vognen(e) som skyves for å unngå at «signalet går til «stopp» og toget stoppes når vognen(e) som skyves belegger sporavsnittet bak signalet. - Til nr. 4: Prinsippet er at det er føreren som får tillatelse til å kjøre, jf. bestemmelsene i pkt. 5.8 og at jernbaneforetaket har ansvar for en sikker avgang. Det er likevel fastsatt noen signaler som benyttes hvis det brukes håndsignaler ved avgangsprosedyren for å sikre en lik signalgiving og at det ikke blir misforståelser, jf. kapittel 8. Faren er at et tog feilaktig settes i bevegelse uten at det er klart.