6.3
Sikring av tog på stasjon
- Føreren skal sikre tog som står på en stasjon slik at toget ikke kan komme i utilsiktet bevegelse.
- Parkering av tog i togspor er tillatt når dette utføres i henhold til ruteplan eller etter tillatelse gitt av toglederen eller togekspeditøren. Med parkering menes et tog som har opphold i ruteplan, men som ikke er hensatt.
Føreren skal være til stede med mindre det er sporsperre eller lignende i togsporet som sikrer at toget ikke kan komme i utilsiktet bevegelse ut i andre togspor. - Ved parkering på stasjon under spenningsførende kontaktledning skal jernbaneforetaket sørge for vakthold, med mindre området er spesielt godkjent av Bane NOR for parkering eller hensetting uten vakthold, eller kjøretøyet er vurdert som ikke klatrevennlig og godkjent av Bane NOR for hensetting og parkering under spenningsførende kontaktledning.
- Til nr. 2: Når et tog parkeres i et togspor er det normalt ikke noen teknisk barriere barriere i infrastrukturen som sporsperre, avledende sporveksel eller avsporingsveksel som kan stoppe toget hvis det kommer i bevegelse. Derfor må dette sikres av en fører som er til stede i henhold til nr. 1.
Føreren kan derfor ikke forlate toget «permanent» hvis det ikke står bak et slikt objekt i infrastrukturen som ivaretar sikkerheten.
Regelen stiller ikke krav om at føreren til enhver tid skal være i førerrommet/toget. Det kan være flere årsaker til at føreren ikke er der, f.eks. klargjøring/kontroll av tog, toalettbesøk m.m.
Regelen stiller heller ikke krav til antall tog føreren kan passe på. Det kan være naturlig å ivareta flere tog i noen tilfeller. Det forutsettes at det er kontroll på at ikke toget kan komme i bevegelse. - Til nr. 3: Med vakthold menes tilsvarende kravene i pkt. 3.20 nr. 7.