6.4
Hastighet
- Togets største tillatte hastighet er begrenset av
- hastigheten som er fastsatt ved klargjøringen av toget
- hastighetssignal og/eller tillatt hastighet vist i førerpanelet
- bremseprosenten for toget
- spesielle restriksjoner gitt av Bane NOR
- Føreren skal likevel sette ned hastigheten når forholdene tilsier det, og skal særlig ta hensyn til værforhold og sporets tilstand, herunder glatte skinner, sikt til signaler m.m.
- Hastigheten for tog er begrenset til 130 km/t på strekning med DATC eller uten ATC.
- Hastigheten for tog er begrenset til 80 km/t der ATC er satt ut av bruk.
- Hastigheten for tog er begrenset til 50 km/t mellom signal 65E/E65J «Senking av strømavtaker» og signal 65F/E65K «Heving av strømavtaker».
- Hastigheten for tog er begrenset til 40 km/t i følgende tilfeller:
- ved kjøring gjennom sporveksler i andre togspor enn hovedtogspor på strekning med fjernstyring eller strekning med togmelding med mindre annet fremgår av hastighetssignaler eller tillatt hastighet vist i førerpanelet
- ved kjøring i alle togspor på stasjon med enkelt innkjørsignal og midlertidig innkjørsignal når stasjonen er betjent
- ved kjøring over sporveksler som er låst eller er bevoktet
- ved skyving av kjøretøy i tog. Begrensningen gjelder likevel ikke ved skyving av kjøretøy med lengde inntil 25 m med særskilt tognummer på strekning med ERTMS når det er fri sikt over kjøretøyet som skyves, jamfør punkt 6.2.
- når føreren og vedkommende som betjener toget fra et annet førerrom ikke kan kommunisere ved bruk av togradio eller annet kommunikasjonssystem
- Hastigheten ved kjøring av tog med hjelpelokomotiv som ikke er koplet til toget er begrenset til 50 km/t.
- Hastigheten for tog er begrenset til halv sikthastighet over første sporveksel på stasjoner med enkelt innkjørsignal når toget skal krysse annet tog.
- Når føreren skal kjøre med hel sikthastighet, skal føreren
- kjøre forsiktig videre, ved å avpasse hastigheten slik at det er mulig å stoppe på den synlige delen av sporet foran et kjøretøy, et stoppsignal eller en hindring i infrastrukturen (TSI-OPE B2 9), og
- ikke overskride 40 km/t.
- Når føreren skal kjøre med halv sikthastighet, skal føreren
- kjøre forsiktig videre, ved å avpasse hastigheten slik at det er mulig å stoppe for et kjøretøy, et stoppsignal eller hindringer på halvparten av den oversiktlige foranliggende strekningen, og
- ikke overskride 40 km/t.
- Kravet om å kunne stoppe i nr. 9 og 10 gjelder ikke dersom en uventet hindring kommer inn på sporet innenfor stoppdistansen. (TSI OPE B2 9)
- Til nr. 4: 80 km/t gjelder også når driftsformen er endret fra strekning med fjernstyring til strekning med togmelding og ATC er satt ut av bruk. Jf. pkt. 5.21 bokstav b)
- Til nr. 6d–e: Med unntak av muligheten til å skyve vogner med lengde inntil 25 m (jf. pkt. 6.2 nr. 2b), er det ikke avklart om det er tilstrekkelig funksjonalitet i ERTMS-systemet til å kunne tillate slik skyving på strekning med ERTMS, men bestemmelsen er videreført fra tidligere ERTMS-togframføringsforskriften, som også tok forbehold om slik funksjonalitet.
- Til nr. 7: Bestemmelsen stiller krav til maks. hastighet ved kjøring av utilkoplet hjelpelokomotiv. Maks. hastighet for tilkoplet hjelpelokomotiv må avklares og beskrives av det enkelte jernbaneforetaket.
- Til nr. 8 og 9 om hel og halv sikthastighet: Ved kjøring med hel eller halv sikthastighet skal førere være forberedt på å stoppe både foran kjøretøy, stoppsignal eller andre hindringer i sporet.